Stimuleer medewerkers om gezonder te leven met deze vitale secundaire arbeidsvoorwaarden

Wist je dat jij als werkgever of hr-manager secundaire arbeidsvoorwaarden aan kunt bieden, die vitaliteit op de werkvloer stimuleren? Juist met secundaire arbeidsvoorwaarden motiveer je werknemers om vitaler te werken en leven. Denk daarbij verder dan fysieke gezondheid, want ook mentale en financiële fitheid zijn belangrijk. Hier zetten we 15 vitale secundaire arbeidsvoorwaarden onder elkaar. Zo zet je vitaliteit op de kaart!

Wat zijn secundaire arbeidsvoorwaarden?

Secundaire arbeidsvoorwaarden zijn extra afspraken die je met werknemers maakt, naast de primaire arbeidsvoorwaarden (zoals loon en contractduur). Juist met de secundaire voorwaarden kan jij als bedrijf het verschil maken. Zie het als extraatjes! 

Secundaire arbeidsvoorwaarden zijn flexibel. Daardoor kun je ze met elke werknemer persoonlijk afstemmen. Denk hierbij aan dingen als een fiets van de zaak, opleidingsbudget, een sportabonnement of extra verlofdagen. Net waar diegene behoefte aan heeft. En vitaliteit is voor iedereen anders, daarom kun jij als werkgever verschillende voorwaarden aanbieden die te maken hebben met vitaliteit.

15 voorbeelden van goede secundaire voorwaarden

Zet vitaliteit op de kaart door het als arbeidsvoorwaarde op te nemen binnen jouw bedrijf of organisatie. Er zijn veel verschillende secundaire arbeidsvoorwaarden die zich richten op vitaliteit. Zowel mentaal als fysiek. Die voorbeelden hebben wij hier voor je op een rij gezet. Bekijk alle 15 voorbeelden van gezonde secundaire arbeidsvoorwaarden en ontdek welke voorwaarden bij jouw bedrijf of organisatie passen.

1. Sportabonnement
Breng werknemers in beweging door de kosten van hun sportabonnement op je te nemen. Naast dat je hiermee hun fysieke gezondheid bevordert, verbeter je ook gelijk de werk-privébalans. Met een sportabonnement geef je werknemers de kans om na het werk even alles los te laten tijdens het sporten. 

2. Sporten met het team 
Organiseer eens een sportles op kantoor, binnen of buiten werktijd. Zo motiveren collega’s elkaar om samen te gaan sporten en maak jij het werknemers extra makkelijk om aan hun fysieke gezondheid te werken. Daarnaast zal dit ook een positieve invloed hebben op de werksfeer doordat werknemers in een informele sfeer samenkomen. Win-win!

Samen met topsporter Suzanne Schulting hebben wij bij a.s.r. Vitality een aantal 7 minute workouts voor jou en je team klaargezet. Klaar voor de start?

3. Opleidingsbudget
Een leven lang leren; dat is voor steeds meer mensen belangrijk. Medewerkers willen niet stilstaan, maar constant het idee hebben verder te komen. En bied je een opleidingsbudget aan, dan voelt je personeel zich meer betrokken bij het werk. Daardoor ervaren ze meer werkgeluk! 

Hoe hoog je het budget maakt, mag je natuurlijk zelf bepalen. Vaak ligt het tussen de €500 en €1500 per jaar, of is het een percentage van iemands jaarsalaris.

4. Gezonde lunchvergoeding 
Gezond eten heeft een enorm groot effect op de gezondheid van werknemers. Zorg daarom dat er voldoende mogelijkheden zijn voor een gezonde lunch op de werkvloer, bijvoorbeeld in de bedrijfskantine. Stimuleer werknemers om gezonde keuzes te maken door gezond eten tegen een aantrekkelijke prijs aan te bieden, of door hen een lunchvergoeding te geven die ze kunnen besteden aan gezonde producten.

5. Budget voor werkplekverbetering
Een fijne werkplek begint bij een gezonde werkomgeving! Een goede houding is erg bepalend voor zowel de fysieke als de mentale gezondheid van werknemers. Een goede bureaustoel en bureau zijn daarbij de basis. Maar denk bijvoorbeeld ook aan een zit-sta-element of een ergonomische muis. 

De behoefte hierin zijn per werknemer vaak verschillend. Daarom is het een goede oplossing om werknemers een persoonlijk budget aan te bieden ter verbetering van hun werkplek. Werkt een werknemer (af en toe) thuis, laat hem of haar dan ook thuis een fijne thuiswerkplek creëren dankzij dit budget. 

6. Baaldag
Even geen puf voor werk? Dat heeft iedereen weleens. Introduceer daarom een baaldag voor je medewerkers om eens in de zoveel tijd op te laden.

7. Cursussen rondom mentale fitheid
Op het gebied van mentale gezondheid valt veel winst te behalen. Laat werknemers kennismaken met de wereld van mentale gezondheid door hen cursussen aan te bieden op dit gebied. Voorbeelden zijn cursussen over mindfulness, time-management of bijvoorbeeld stress-management. Hiermee zullen zij niet alleen hun eigen mentale gezondheid verbeteren, maar kunnen ze hun nieuwe kennis ook direct delen met andere collega’s

Download de whitepaper 'Vitaliteit; cruciaal in de huidige arbeidsmarkt'

Je volledig onderdompelen in dit onderwerp? Lees dan de whitepaper over de rol van vitaliteit in de huidige arbeidsmarkt. We vertellen jou waarom vitaliteit belangrijk is voor je employer branding, hoe je inspeelt op medewerkers van verschillende leeftijden, geven voorbeelden van vitale secundaire arbeidsvoorwaarden én bieden je inzicht in de voordelen van vitale medewerkers.

8. Extra verlofdagen 
Stimuleer een goede werk-privébalans door extra verlofdagen aan te bieden. Je kunt werknemers deze laten verdienen door bepaalde (werk)doelen te halen, maar ook door hen meer te laten bewegen. Biedt bijvoorbeeld een extra vrije dag aan wanneer een werknemer zich aanmeldt voor de sportklas of elke dag met de fiets naar werk komt. Beloon ze voor gezond gedrag!

9. Flexibele werkplekken (hybride)
Vrijheid om te werken waar je wil is belangrijker dan ooit. Zó belangrijk zelfs voor de jongste generaties, dat 49% een andere baan overweegt, als dit ineens niet meer zou mogen. Dus wil je jong talent binnenhalen, en laten de werkzaamheden hybride werken toe? Stel je hier dan flexibel in op!

10. Flexibele werktijden
Geef werknemers het vertrouwen en de vrijheid om zelf de werktijden te bepalen. Dit verhoogt de productiviteit en kwaliteit én draagt bij aan een goede werk-privébalans. Hierbij is het wel belangrijk om te focussen op de output van het werk, in plaats van op de gemaakte uren. De weg naar het eindresultaat bepaalt de werknemer zelf! 

11. Fietsplan 
Bewegen is één van de belangrijkste factoren van vitaliteit. Motiveer werknemers daarom om met de fiets naar werk te komen door middel van een fietsplan. Hiermee is het aantrekkelijker om een goede fiets te kopen, omdat de werkgever de fiets (gedeeltelijk) vergoedt. Elke dag fietsen naar het werk draagt bij aan de fysieke gezondheid en is ook nog eens goed voor het milieu!

12. Tegemoetkoming verzekeringen
Hoge zorgkosten zijn voor veel mensen een reden om een bezoek aan bijvoorbeeld een tandarts of arts uit te stellen. Dit kan grote gevolgen hebben voor de gezondheid. Stimuleer werknemers daarom om wél gebruik te maken van zorg door hen tegemoet te komen in bepaalde kosten van (aanvullende) verzekeringen. 

13. Actieve bedrijfsuitjes
Een gezellig etentje met het hele bedrijf is natuurlijk leuk, maar erg origineel is het niet. Neem werknemers mee op een actief bedrijfsuitje! Zo krijg je werknemers in beweging en stimuleer je de onderlinge band en teamspirit. Ga bijvoorbeeld met z’n allen naar een klimbos en kijk wie het parcour het snelste aflegt. Wat dacht je van een mountainbiketocht door de bossen? En een spannende dropping? 

Er zijn natuurlijk ook een heleboel niet-actieve activiteiten die je als werkgever of HR-manager kunt organiseren om vitaliteit op de werkvloer te verhogen:

14. Stoelmassages
De hele dag achter een computer zitten, heeft negatieve effecten op de lichamelijke gezondheid van werknemers. Werknemers krijgen hier bijvoorbeeld rug- en nekklachten van. Beloon je werknemers daarom af en toe met stoelmassage. Hierbij komt de masseur naar kantoor en helpt je medewerkers ontspannen terwijl zij gewoon op hun eigen werkplek zitten. Ideaal!

15. Doe mee met a.s.r. Vitality 
Je kunt wel zeggen dat werknemers dagelijks meer moeten bewegen, maar hoe krijg je ze zover om het ook écht te doen? Met de app van a.s.r. Vitality komen werknemers daadwerkelijk in beweging! a.s.r. Vitality is hét gezondheidsprogramma dat gedragsverandering op de korte en lange termijn realiseert. Hoe? Door gezonde keuzes aantrekkelijk te maken. Wij helpen je werknemers voldoende te bewegen door ze wekelijks en maandelijks te belonen. En dat werkt! Dat maakt a.s.r. Vitality de perfecte secundaire arbeidsvoorwaarde.

  • a.s.r. Vitality kost je €3,50 per maand per medewerker in dienst.
  • a.s.r. Vitality lidmaatschap sluit je af in combinatie met een (semi-)collectieve inkomensverzekering van a.s.r. of Loyalis.
  • Je kunt al meedoen als je binnen 1 jaar een (semi-)collectieve inkomensverzekering van a.s.r. of Loyalis afsluit.
Luister de podcast met Britt Breure

Wat is werkgeluk? En hoe creëer je dat in een bedrijf? HR-directeur Britt Breure is dagelijks bezig met het werkgeluk van 500 werknemers. Zij runt in haar eentje de volledige HR-afdeling van AFAS. Desondanks heeft AFAS een succesvol HR-beleid en zijn de medewerkers stuk voor stuk blij er te werken. Wat is haar geheim? Dat vertelt ze in deze podcast!

Luister de podcast
Meer lezen over een gezonde werkomgeving?
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemiddag, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e", "Of lees meer over Oekra\u0026iuml;ne en\u0026nbsp;\u003ca href=\"/verzekeringen/oekraine\"\u003eje hypotheek of verzekeringen van a.s.r.\u003c/a\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ je antwoord in een paar woorden", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"PEN_C_IDV2":false,"BA_C_PIBB":false,"KS_HD_C_MIJNASR":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ZO_C_DAV_SERVICE":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }