Zo creëer je een goede werk-privébalans bij werknemers: 5 tips

Een goede werk-privébalans heeft alleen maar voordelen voor werkgevers én werknemers. Wanneer de balans op orde is, zal de werknemer zich namelijk gezonder voelen, beter presteren en meer voldoening uit het werk halen. Als werkgever pluk je dus direct de vruchten van een goede werk-privébalans. Maar hoe kun je als werkgever of HR-manager bijdragen aan het verbeteren van de werk-privébalans bij werknemers? Dat lees je hier!

Hoe herken je een goede werk-privébalans?

Met een goede werk-privébalans wordt bedoeld dat het werk wat je doet, goed samen gaat met je privéleven. Bijvoorbeeld dat werkzaamheden gunstig aansluiten op de vrije tijd. Voor een goede balans is het belangrijk dat de werknemer zowel op het werk als in de privésituatie gelukkig is en hier energie uithaalt.

Hoe weet je of de werk-privébalans op orde is bij jou op de werkvloer? Dat is niet iets wat je even snel berekent. Het gaat namelijk niet om harde feiten, maar vooral om het gevoel bij werknemers. Om te kunnen bepalen of er sprake is van een goede werk-privébalans, is het belangrijk om met werknemers in gesprek te gaan en betrokken te blijven. Hieronder vind je enkele punten waaraan je een goede én een verstoorde werk-privébalans kunt herkennen.

  • Goede werk-privébalans
    • Doelen worden bereikt, zowel thuis als op het werk
    • Energiek en emotioneel stabiel
    • Betrokkenheid bij werk en gezin
    • Hogere levenstevredenheid
  • Verstoorde werk-privébalans
    • Minder efficiënt en productief
    • Constant aanwezig stressgevoel en vermoeidheid
    • Irritaties thuis en op de werkvloer
    • Verlies van plezier in werk
Het belang van een goede werk-privébalans

Het verbeteren van een goede werk-privébalans kost tijd, energie en waarschijnlijk ook geld. Toch is dat het absoluut waard! Een goede balans heeft namelijk meerdere waardevolle voordelen voor het bedrijf. We zetten er een aantal op een rij.

De voordelen van een goede werk-privébalans:

  • Het verzuim neemt af. Wanneer werknemers lekkerder in hun vel zitten, zullen zij zich minder snel ziek melden.
  • Je trekt makkelijker nieuw talent aan. Potentiële nieuwe werknemers zijn eerder geneigd een baan aan te nemen bij een bedrijf dat bekend staat om zijn goede goede werk-privébalans.
  • Werknemers blijven langer in dienst. Een goede balans staat gelijk aan meer werkgeluk, wat zorgt voor loyale werknemers.
  • De prestaties van werknemers verbeteren. Doordat jij je werknemers de ruimte en rust biedt die ze nodig hebben, zullen zij productiever en creatiever zijn. 

5 tips om de werk-privébalans van werknemers te verbeteren
  • Tip 1. Maak het bespreekbaar toon
  • Tip 2. Creëer een gezonde werkplek toon
  • Tip 3. Maak ruimte voor lol toon
  • Tip 4. Maak flexibel werken mogelijk toon
  • Tip 5. Geef het goede voorbeeld toon
Luister de podcast met Britt Breure

Wat is werkgeluk? En hoe creëer je dat in een bedrijf? HR-directeur Britt Breure is dagelijks bezig met het werkgeluk van 500 werknemers. Zij runt in haar eentje de volledige HR-afdeling van AFAS. Desondanks heeft AFAS een succesvol HR-beleid en zijn de medewerkers stuk voor stuk blij er te werken. Wat is haar geheim? Dat vertelt ze in deze podcast!

Luister de podcast
Kom in beweging met a.s.r. Vitality

Je kunt wel zeggen dat werknemers dagelijks meer moeten bewegen, maar hoe krijg je ze zover om het ook écht te doen? Met de app van a.s.r. Vitality komen werknemers daadwerkelijk in beweging! a.s.r. Vitality is hét gezondheidsprogramma dat gedragsverandering op de korte en lange termijn realiseert. Hoe? Door gezonde keuzes aantrekkelijk te maken. Wij helpen je werknemers voldoende te bewegen door ze wekelijks en maandelijks te belonen. En dat werkt. Meer weten?

Ontdek a.s.r. Vitality voor werkgevers