Britt Breure van AFAS over werkgeluk: ‘Alles draait om oprechte aandacht’

Werknemers die elke dag met een glimlach aan het werk zijn. Daar droomt elke werkgever van toch? HR-directeur Britt Breure is dagelijks bezig met het werkgeluk van 500 werknemers. Zij runt in haar eentje de volledige HR-afdeling van AFAS. Wat noemt zijn werkgeluk? En wat is volgens haar de sleutel tot succes? Je hoort het in deze podcast van de serie Focus op Vitaliteit. 
Luister hier alle podcasts van Focus op Vitaliteit
Luister hier de podcast met Britt Breure

Wat is werkgeluk?

Britt Breure: “Werkgeluk betekent voor mij dat je vol trots en met passie over je werk kan vertellen. Dat je er met plezier ‘s ochtends naartoe gaat, en dat je ook nog steeds met plezier aan het eind van de dag weer naar huis gaat.” 

Volgens Breure begint werkgeluk met vertrouwen. “Vertrouwen en verantwoordelijkheid zijn voor mij de basis. Bedrijven zijn vaak continue bezig naarmate ze groter worden om dingen te borgen; regels te maken en in processen te gieten. Het is mijn doel om die kant juist niet op te gaan. Mensen kunnen zelf gewoon goede keuzes maken. Dus waarom moet je allemaal regels hebben die je iets vertellen? Je kan ook aan een medewerker vragen: wat heb je nodig? Zo kun je maatwerk leveren. We hebben managers getraind om de vraag terug te leggen bij de medewerkers.”

Wat is stap 1 om werkgeluk te bereiken?

Breure: “De directie moet het goede voorbeeld geven. In een team kan je veel oplossen, maar als het management of de directie geen aandacht en liefde voor haar werknemers heeft, dan zal het nooit organisatiebreed gedragen worden. Als het management het niet ziet, dan ziet niemand het.” 

“Als het management het niet ziet, dan ziet niemand het.”

Hoe die liefde en aandacht voor werknemers en dan uitziet bij AFAS Software? Op de werkvloer drinken werknemers bijvoorbeeld verse jus d'orange of muntthee. Ook zijn er een chefkok en masseur in huis, net als een fitnessruimte. Breure: “Ik geloof vanuit mijn hart dat al die dingen gewoon goed zijn voor onze werknemers, dat zij dat voelen en dat dát ons veel oplevert. Het is niet zo dat als de masseur morgen stopt, er vijftig collega’s weggaan. Maar al die dingen bij elkaar maakt wel wie we als bedrijf zijn en wat we uitstralen naar onze werknemers.”

Tips voor kleinere bedrijven om werkplezier te vergroten

Budget voor een masseur of chefkok heeft niet elk bedrijf, dat snapt de HR-directeur bij AFAS ook. “Alles draait om oprechte aandacht. De CEO die je even belt als je in de lappenmand zit, een collega die even een kaartje stuurt als je bent bevallen, of een kadootje die je krijgt als je even niet zo goed in je vel zit. Dingen die je naar mijn idee makkelijk kan doen en weinig geld kosten, maar wel tijd, aandacht en moeite vragen. In de waan van de dag worden dit soort dingen vaak vergeten, maar het levert zoveel op.”

“Alles draait om oprechte aandacht.”

Waarom deze podcast?

Werkplezier is essentieel om als mens gelukkig te zijn. En om dit te bereiken is aandacht en liefde volgens Breure dus essentieel. “Wij geloven dat als je liefde hebt voor je werknemers, zij die liefde weer doorvertalen naar de klant. En dat zorgt uiteindelijk voor blije en gelukkige klanten.” 

Andere afleveringen van Focus op Vitaliteit:

Ga voor vitale werknemers met het Model van Vitaliteit

De podcast met Britt Breure is onderdeel van de podcastserie Focus op Vitaliteit. Het uitgangspunt van deze serie is het Model van Vitaliteit: een praktisch model waarmee jij alle aspecten van vitaliteit eenvoudig kunt implementeren op de werkvloer. Het model bevat 5 belangrijke pijlers: fysieke gezondheid, mentale gezondheid, gezonde voeding, sociale motivatie en werkomgeving. Met de praktische tips en adviezen maak je vitaliteit tastbaar en leuk!

Wie beweegt, is gelukkiger

Wist je dat werknemers die regelmatig bewegen ook gelukkiger zijn? Met de app van a.s.r. Vitality bewegen werknemers meer! a.s.r. Vitality is hét gezondheidsprogramma dat gedragsverandering op de korte en lange termijn realiseert door bewustwording. Hoe? Door gezonde keuzes aantrekkelijk te maken. Wij helpen je werknemers voldoende te bewegen door ze wekelijks en maandelijks te belonen. En dat werkt. Meer weten?

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemiddag, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e", "Of lees meer over Oekra\u0026iuml;ne en\u0026nbsp;\u003ca href=\"/verzekeringen/oekraine\"\u003eje hypotheek of verzekeringen van a.s.r.\u003c/a\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ je antwoord in een paar woorden", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"PEN_C_IDV2":false,"BA_C_PIBB":false,"KS_HD_C_MIJNASR":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ZO_C_DAV_SERVICE":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }