Het in kaart brengen van de oorzaken van verzuim binnen je bedrijf, helpt je om te bepalen wat je kunt doen om verzuim te voorkomen. Een goede samenwerking tussen jou, je werknemers, de arbodienst en je verzekeraar is daarbij heel belangrijk. Door verzuim te voorkomen houd jij jouw medewerkers duurzaam inzetbaar. Lees hier onze 8 tips voor verzuimpreventie.

Tip 1: breng risico’s in kaart 

Een risico-inventarisatie en evaluatie (RI&E) geeft inzicht in de arbeidsomstandigheden in je bedrijf. Wat is er goed geregeld en wat kan beter? Op basis van de verbeterpunten stel je een Plan van Aanpak op. In dit plan leg je vast welke maatregelen je neemt om de verbeterpunten aan te pakken en de arbeidsomstandigheden te verbeteren. Zo kun je uitval van medewerkers voorkomen, wat weer een positieve invloed heeft op de verzuimkosten van je bedrijf. 

Tip 2: stel een goed verzuimprotocol op 

Met een goed verzuimprotocol maak je het voor je medewerkers duidelijk wat zij precies moeten doen als ze ziek zijn én wat ze van jou kunnen verwachten. Zorg dat de drempel voor ziekmelden niet te laag ligt. Sta bijvoorbeeld niet toe dat mensen zich per WhatsApp ziek kunnen melden.  

Tip 3: voer een actief preventiebeleid 
Een actief preventiebeleid zorgt voor minder onnodig verzuim waardoor je een hoop tijd en geld bespaart. Ga met je medewerkers in gesprek als er signalen zijn die vaak voorafgaan aan (langdurig) verzuim, zoals regelmatig kort verzuim. Het lukt vrijwel altijd om kort verzuim terug te dringen als je actief werkt aan preventie en gezondheid.
Tip 4: neem medewerkers mee in het beleid 
Wanneer op een afdeling zaken worden gedigitaliseert, is het goed om je medewerkers hierbij te betrekken. Bijvoorbeeld door het geven van een workshop over digitalisering, waarbij de toegevoegde waarde van verandering duidelijk wordt. Maak de vertaalslag, waardoor medewerkers begrijpen waarom veranderingen nodig zijn. Begrip vergroot de betrokkenheid en leidt tot minder verzuim. 
Tip 5: ga het gesprek aan met je medewerkers 

Zorg dat je op de hoogte bent van wat er zich binnen je bedrijf afspeelt. Door regelmatig zelf het gesprek aan te gaan, verlaag je ook de drempel voor je medewerkers om naar jou toe te komen als er iets speelt. Dit kan bijvoorbeeld door één keer in de maand een bila in te plannen en/of door middel van een anonieme enquête, zoals de eMood.

Is de werksfeer goed? Is er sprake van stress? Kunnen je medewerkers hun werk nog aan? Bespreek bijvoorbeeld met oudere medewerkers hoe zij duurzaam inzetbaar blijven en tot hun pensioen kunnen doorwerken. Denk daarbij ook vooral in creatieve oplossingen. Misschien is een dag minder werken per week of een vermindering van het aantal uren per dag wel de beste oplossing om gezond en vitaal verder te kunnen.  

Tip 6: zorg voor een gezonde en veilige werkplek 

Het lijkt vanzelfsprekend. Maar in de praktijk zien we dat medewerkers vaak net niet het juiste bureau hebben of een verkeerde werkhouding hebben. Of dat het klimaat binnen een bedrijf niet gezond is omdat er bijvoorbeeld te weinig geventileerd wordt.

Tip 7: geef alle ziekmeldingen door 
Om inzicht te krijgen in frequent verzuim is het belangrijk om alle verzuimmeldingen in je verzuimregistratie op te nemen. Als het nodig is, kunnen onze re-integratie- en preventieve diensten je vervolgens helpen.  
Tip 8: besteed aandacht aan de werksfeer in je bedrijf 

Een goede werksfeer leidt tot meer werkplezier. En medewerkers die met plezier naar hun werk gaan, melden zich minder vaak ziek en werken beter samen. Lees ook onze tips om werkgeluk binnen je bedrijf te verhogen.  

Wat levert het voorkomen van verzuim je op? 
Met onze verzuimrekenhulp breng je in kaart wat verzuim jouw bedrijf elk jaar kost. En door te variëren met het verzuimpercentage in de rekenhulp, kun je direct zien wat het je financieel oplevert als je met verzuim aan de slag gaat. 
Zo helpt a.s.r. bij verzuimpreventie 

a.s.r. kan je helpen om het verzuim binnen je bedrijf in kaart te brengen. Door goed inzichtelijk te hebben wat bij jou de belangrijkste oorzaken van verzuim zijn, kun je gericht acties uitvoeren om verzuim te voorkomen. De verzuimscan van a.s.r. analyseert het verzuim binnen je bedrijf en geeft je praktische tips om je verzuim te verminderen en te voorkomen.  

Wij helpen je graag
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenacht, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e", "Of lees meer over Oekra\u0026iuml;ne en\u0026nbsp;\u003ca href=\"/verzekeringen/oekraine\"\u003eje hypotheek of verzekeringen van a.s.r.\u003c/a\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ je antwoord in een paar woorden", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"PEN_C_IDV2":false,"BA_C_PIBB":false,"KS_HD_C_MIJNASR":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"VIT_C_CHAT":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }