
Hoe bouw je een werkcultuur waarin mensen écht groeien?
Bij Unison in Enschede draait alles om goed werkgeverschap. Oprichters Gwendolyn Roukema en Jort Bloem laten zien hoe hun digitale marketingbureau uitgroeide tot een succes door het welzijn van medewerkers centraal te stellen. Ontdek hoe een verzuimverzekering daarbij helpt — en waarom gelukkige mensen beter presteren.
Uitdagende en leerzame beginjaren
Met een achtergrond in de zorg had Gwendolyn nooit gepland een marketingbureau te starten. ‘Het is eigenlijk toevallig zo gegaan,’ vertelt ze lachend. Haar werk in de zorg gaf haar al langer niet meer wat ze zocht; ze was vooral bezig met administratie, niet met de mensen zelf.
Toen de coronacrisis uitbrak en ze al haar taken vanuit huis moest doen, voelde ze zich steeds ongelukkiger. Ondertussen was haar man druk met zijn nieuwe marketingbureau, met veel klanten in de medische wereld.
Omdat ze toch thuis was, begon Gwendolyn hem te helpen. Al snel besloten ze: ‘Als we dit goed willen doen, moeten we het samen aanpakken.’
Dat bleek een goede keuze. Binnen een half jaar namen ze hun eerste medewerker aan en huurden ze een kantoorruimte. ‘We dachten: dit is eigenlijk te groot, maar we doen het gewoon.’ Inmiddels groeiden ze zo hard dat ze alweer verhuisd zijn.
Groeien met andere keuzes
De snelle groei is een van de redenen dat Unison zich opnieuw heeft gepositioneerd. Gwendolyn: ‘Door onze vliegende start hadden we nooit een duidelijke missie en visie opgesteld. Daarom hebben we nu gekeken wie we eigenlijk zijn en waar we met het bedrijf naartoe willen.’
Zoals veel bedrijven namen Gwendolyn en Jort in de beginjaren elke opdracht aan. Inmiddels lukt dat door de groei niet meer.
‘We doen bijvoorbeeld geen merkidentiteit meer. Onze kracht ligt echt bij online marketing en webdesign. Daar zijn we goed in, en daar willen we de komende jaren nog beter en groter in worden.’
Strengere selectie sollicitanten
Bij het vinden van de juiste mensen heeft Gwendolyn veel geleerd van de snelle groei. ‘Ook hierin waren we eigenlijk te makkelijk. We waren blij met iedereen die voor ons wilde werken en we hadden geen strenge selectieprocedure.’
Hierdoor kwamen er regelmatig mensen niet door hun proeftijd en was er dus veel verloop. Gwendolyn: ‘Nu laten we sollicitanten altijd een proefopdracht doen, zodat we een beter beeld hebben van hun ervaring en kwaliteiten.’
Zo houdt Unison medewerkers vitaal en betrokken
‘Duurzaam werkgeverschap staat bij ons centraal,’ vertelt Gwendolyn. ‘We zorgen voor een gezonde bedrijfscultuur en ondersteunen de ontwikkeling, gezondheid en vitaliteit van onze medewerkers.’
Om dit in praktijk te brengen, hanteert Unison een aantal concrete maatregelen:
- Persoonlijke ontwikkeling - ‘We stimuleren onze medewerkers om te blijven groeien en bieden ruimte voor het ontwikkelen van nieuwe vaardigheden.’
- Beweging stimuleren tijdens werktijd – ‘Een lunchwandeling hoort er bij ons gewoon bij. Het geeft nieuwe energie.’
- Ontspanning op kantoor – ‘Met een tafeltennis- en airhockeytafel creëren we momenten van ontspanning waar medewerkers hun hoofd leeg kunnen maken.’
- Vitaliteitsprogramma – Sinds februari werken we met a.s.r. Vitality, waarbij medewerkers persoonlijke weekdoelen stellen en behalen. We kijken voortdurend hoe we op een leuke manier de betrokkenheid kunnen vasthouden en vergroten, zodat nog meer collega's actief meedoen.’
‘Als je fysiek én mentaal goed in je vel zit, werk je met meer plezier en energie,’ aldus Gwendolyn.
Zekerheid bij verzuim: gerust voor werkgever én werknemer
Om ervoor te zorgen dat werknemers duurzaam inzetbaar blijven, heeft Gwendolyn een Verzuimverzekering van a.s.r. afgesloten. Het is zowel voor ons als voor onze medewerkers fijn dat ze zich geen zorgen hoeven te maken als ze voor korte of langere tijd uitvallen.’
Naast korte ziekmeldingen kreeg Unison recent ook te maken met langdurig verzuim. Eén van hun medewerkers was aangereden en daardoor een paar maanden uitgeschakeld.
Gwendolyn is positief verrast over hoe snel en makkelijk a.s.r. zaken regelde. ‘Ik had me voorbereid op veel gedoe dat lang duurt. Gelukkig bleek dat niet zo te zijn, omdat onze medewerker onschuldig was. Ik heb een paar keer iets ondertekend, daarna kregen we alle kosten vergoed. Niet alleen het salaris van de werknemer, maar ook de kosten voor zijn vervanging. Dit geeft ons een gerust gevoel voor later, omdat ik weet dat we het goed hebben geregeld.’
Duurzame inzetbaarheid stimuleren?
Als duurzame werkgever stimuleer je de duurzame inzetbaarheid van je medewerkers, zodat ze met plezier bij je blijven werken. Bij a.s.r. helpen we je om de mentale, fysieke en financiële fitheid van je medewerkers te bevorderen. Dat doen we onder andere met onze verzuimverzekeringen en preventieve diensten om verzuim te voorkomen, en diensten als a.s.r. Vitality om de vitaliteit te stimuleren.