Ga naar de hoofdinhoud

Gwendolyn Roukema heeft samen met haar man Jort Bloem een digitale marketingbureau: Unison in Enschede. Hun bedrijf begon toevallig, maar groeide uit tot een serieuze onderneming. Gwendolyn vertelt over de uitdagingen van een groeiend bedrijf en hoe ze haar werknemers gezond en gelukkig houdt. Gwendolyn: ‘Ik vind het belangrijk dat onze mensen goed in hun vel zitten.’ 

Met een achtergrond in de zorg lag starten met een marketingbureau niet in de planning, vertelt Gwendolyn lachend. ‘Nee, dat was nooit mijn doel. Het is toevallig zo gegaan.’ Haar werk in de zorg gaf haar al langer niet meer wat ze zocht. Ze was meer bezig met administratie dan met de mensen zelf. Toen de coronacrisis uitbrak en Gwendolyn al haar taken vanuit huis moest doen, werd ze nog ongelukkiger.

‘Mijn man was erg druk met zijn nieuw opgerichte marketingbureau, met veel klanten in de medische wereld. Omdat ik toch thuis was, begon ik hem steeds meer te helpen. Tot we besloten: als we dit goed willen doen, moeten we het samen doen.’

Uitdagende en leerzame beginjaren

Dit bleek een goede keuze, want Gwendolyn en haar man kregen het steeds drukker. Na ongeveer een half jaar namen ze hun eerste medewerker aan en huurden ze een kantoorruimte. ‘Ik herinner me nog dat we dachten: dit is eigenlijk te groot, maar laten we het maar doen. Inmiddels zijn we verhuisd omdat we echt uit dat eerste kantoor groeiden.’

Unison had in het begin vooral klanten in de medische en farmaceutische sector. Nu werken ze voor veel meer branches en hebben ze 10 medewerkers in dienst. Gwendolyn: ‘We hadden geen groeiplan. We stapten gewoon in een rijdende trein. Het waren uitdagende en leerzame jaren, waarbij een groeiplan goed van pas was gekomen. Toch valt het ons mee hoe soepel het is gegaan.’

Groeien met andere keuzes

De snelle groei is een van de redenen dat Unison zich kortgeleden opnieuw heeft gepositioneerd. Gwendolyn: ‘Door onze vliegende start hadden we nooit een duidelijke missie en visie opgesteld. Daarom hebben we nu gekeken wie we eigenlijk zijn en waar we met het bedrijf naartoe willen.’ Zoals veel bedrijven namen Gwendolyn en Jort in de beginjaren elke opdracht aan. Inmiddels lukt dat door de groei niet meer, dus maken ze nu andere keuzes. ‘We doen bijvoorbeeld geen merkidentiteit meer. Onze kracht ligt echt bij online marketing en webdesign. Daar zijn we goed in, en daar willen we de komende jaren nog beter en groter in worden.’

Strengere selectie sollicitanten

Bij vinden van de juiste mensen, heeft Gwendolyn veel geleerd van de snelle groei. ‘Ook hierin waren we eigenlijk te makkelijk. We waren blij met iedereen die voor ons wilde werken en we hadden geen strenge selectieprocedure.’ Hierdoor kwamen er regelmatig mensen niet door hun proeftijd en was er dus veel verloop van werknemers. Gwendolyn: ‘Nu laten we sollicitanten altijd een proefopdracht doen, zodat we een beter beeld hebben van hun ervaring en kwaliteiten.’

Duurzame inzetbaarheid: gezond en gelukkig aan het werk

Als Gwendolyn goede mensen heeft gevonden, wil ze deze mensen gezond en gelukkig aan het werk houden. ‘We zorgen voor een gezonde bedrijfscultuur en ondersteunen hun ontwikkeling, gezondheid en vitaliteit. We vinden het heel belangrijk dat onze mensen duurzaam inzetbaar blijven. Zo is het bij ons normaal om goed te lunchen. Niet snel achter je bureau, maar er samen met collega's echt even de tijd voor nemen.’

Daarnaast geven ze aandacht aan voldoende bewegen tijdens een werkdag: ‘We hebben een tafeltennis- en airhockeytafel op kantoor. En om de 2 uur krijgen we een seintje dat het tijd is om te bewegen. We wandelen ook regelmatig tijdens de lunchpauze. Ik vind het belangrijk dat onze mensen goed in hun vel zitten. Voldoende bewegen en ontspannen helpen daarbij.’

Geen zorgen over uitval van werknemers

Om ervoor te zorgen dat werknemers duurzaam inzetbaar blijven, heeft Gwendolyn een Verzuimverzekering van a.s.r. afgesloten. ‘Het is zowel voor ons als voor onze medewerkers fijn dat ze zich geen zorgen hoeven te maken als ze voor korte of langere tijd uitvallen. Naast korte ziekmeldingen hebben we kortgeleden ook te maken gehad met langdurig verzuim. Eén van onze mensen was aangereden en daardoor een paar maanden uitgeschakeld.’

Goed geregeld voor later

Gwendolyn is positief verrast over hoe snel en makkelijk a.s.r. zaken regelde. ‘Ik had me voorbereid op veel gedoe dat lang duurt. Gelukkig bleek dat niet zo te zijn, omdat onze medewerker onschuldig was. Ik heb een paar keer iets ondertekenend, daarna kregen we alle kosten vergoed. Niet alleen het salaris van de werknemer, maar ook de kosten voor zijn vervanging. Dit geeft ons een gerust gevoel voor later, omdat ik weet dat we het goed hebben geregeld.’

Ontdek in welke groeifase jouw bedrijf zit

Wil jij net als Gwendolyn werken aan de groei van je bedrijf? Doe dan de Groeimeter-test van a.s.r. Zo ontdek je in welke groeifase je nu zit en hoe je later zorgt voor gezonde groei. Op financieel gebied, maar ook als het gaat om risicobeheersing en duurzaamheid.