Ga naar de hoofdinhoud
Home 5 tips om nog beter voor je mensen te zorgen
Vrouw staat in roze pak met armen over elkaar aan bureau. Vier andere mensen in gekleurde kleding zitten achter hun bureau achter een computer

5 tips om nóg beter voor je mensen te zorgen

18 augustus 2023

Juist in tijden van personeelskrapte is het voor jou als mkb-ondernemer belangrijk dat je goed voor je mensen zorgt. Om te voorkomen dat ze uitvallen óf vertrekken. Job fit is hierbij cruciaal; past het werk nog bij je werknemers? Ook de mentale, fysieke en financiële fitheid speelt een grote rol. Lees onze 5 tips en doe de Beter-voor-je-mensen-check om nóg beter voor je mensen te zorgen.

De Beter-voor-je-mensen-check

Hoe voorkom je dat personeel uitvalt of vertrekt? Hoe jij voor je mensen zorgt, maakt het verschil. Met de Beter-voor-je-mensen-check ontdek je hoe je nóg beter voor je mensen kan zorgen. Zo weet je nu waar je staat en waar je kan beginnen.

Tip 1: Vergroot de duurzame inzetbaarheid van je werknemers

Duurzame inzetbaarheid gaat naast vitaliteit over cultuur en leiderschap, mobiliteit en flexibiliteit. Het doel van duurzame inzetbaarheid is dat je jouw werknemers optimaal kunt inzetten tot aan hun pensioenleeftijd. De verantwoordelijkheid hiervoor ligt bij jou én de werknemer. Het werk verandert continu en dit vraagt veel van je medewerkers. Ga daarom na of de job fit van je werknemers nog steeds goed is en investeer in duurzame inzetbaarheid. Denk hierbij aan omscholing, verbeteren van de werk-privébalans en beweging stimuleren. Dit hoef je niet alleen te doen. Zo helpen wij je met de MKB Verzuim-ontzorgverzekering ook om uitval van jouw mensen te voorkomen.

Tip 2: Bied secundaire arbeidsvoorwaarden die vitaliteit stimuleren

Heb jij al secundaire arbeidsvoorwaarden die de fysieke, mentale én financiële fitheid van je medewerkers stimuleren? Denk bijvoorbeeld aan een goed pensioen voor financiële fitheid. Voor het stimuleren voor de fysieke fitheid, is een vitaliteitsprogramma een optie. En met voorwaarden zoals flexibel thuiswerken en sabbaticals draag je bij aan de mentale gezondheid.

Dit soort goede secundaire arbeidsvoorwaarden zijn een belangrijke reden om bij een werkgever te blijven. Maar je trekt hiermee ook nieuw talent aan.

Tip 3: Stimuleer de financiële fitheid van werknemers

Een financieel fitte werknemer heeft minder stress, gaat ontspannen aan het werk, is minder vaak ziek én heeft een hogere waardering voor de werkgever. Vanuit goed werkgeverschap denk je na over een passend salaris en een goed pensioen. En help je medewerkers verder vooruit met inzicht in hoe zij er financieel voorstaan, nu én later.

Wil je bewuste financiële keuzes maken, dan moet je eerst weten hoe je er financieel voorstaat. Om daarbij te helpen ontwikkelde a.s.r. het platform Ik denk vooruit. In slechts 10 minuten krijgen je werknemers inzicht in hun financiële situatie én ontdekken ze mogelijkheden om persoonlijke doelen te bereiken. Bijvoorbeeld eerder stoppen met werken of kinderen laten studeren.

Tip 4: Praat met je werknemers en zorg voor voldoende contact met collega’s

Nu mensen steeds vaker thuiswerken, is onderlinge betrokkenheid en verbinding extra belangrijk. Praat daarom met je werknemers over hun werk- en privésituatie en toon oprechte betrokkenheid. Hoogleraar vitaliteitmanagement Tinka van Vuuren geeft als tip: ‘Zorg ook voor voldoende contact tussen collega’s onderling. Laat elkaar bijvoorbeeld weten wanneer je naar kantoor komt. En neem de tijd om samen leuke dingen te doen, zoals een uitstapje.’

Tip 5: Beloon je werknemers voor bewegen

Bewegen maakt je medewerkers mentaal en fysiek gezonder. En het zorgt ook nog eens voor productievere werknemers, meer werkplezier én minder ziekteverzuim. Een beloning geeft soms net het laatste zetje om in beweging te komen. Zet bijvoorbeeld een challenge op voor het totaal aantal stappen of fietskilometers dat je met elkaar maakt. Geef een beloning als je met elkaar een bepaalde afstand hebt behaald. Besteed ook aandacht aan een goede zithouding en voldoende pauzes.

Je kunt jouw werknemers ook belonen met het vitaliteitsprogramma a.s.r. Vitality. Met dit programma helpen we je jouw werknemers voldoende te bewegen door ze wekelijks, maandelijks en jaarlijks te belonen.

Weten hoe je nóg beter voor je mensen kunt zorgen?

Maarten Hermans

Meer verhalen over duurzame inzetbaarheid

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenavond, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }