Ga naar de hoofdinhoud
Home Ontdek waarom je beter geen belangrijke financiële beslissing kunt nemen als je verdrietig bent
Financiële beslissingen, let op deze valkuil, Ik denk vooruit, pensioenen

Ontdek waarom je beter geen belangrijke financiële beslissing kunt nemen als je verdrietig bent

12 mei 2021

Een financiële beslissing kun je beter niet nemen als je verdrietig bent. Verdrietige mensen gaan namelijk ongeduldiger met geld om, blijkt uit Harvard-onderzoek. Je focus verschuift dan naar de korte termijn en dit leidt ertoe dat je sneller genoegen neemt met een lager bedrag in plaats van een groter bedrag. Ben je verdrietig? Wacht dan nog even met je financiële beslissing.

Hoe financieel fit ben jij?

Krijg binnen 10 minuten inzicht in je financiële situatie, nu én later. En zet je eerste stap vooruit.

Doe de check
Geld mislopen als je verdrietig bent

Simone was net 40 geworden en omschrijft haar leven toen als 'een tamelijke puinhoop'. "Mijn man en ik waren net uit elkaar, en onze oudste zoon werd gediagnosticeerd met ADHD. Daarnaast lag ik al maanden overhoop met m’n zakenpartner met wie ik bijna vijf jaar ik een communicatiebureau runde. Aan de scheiding van mijn man kon ik niets veranderen, aan de diagnose van mijn zoon evenmin.

Maar dat bedrijf; daar zou ik uitstappen, besloot ik. Het onderhandelingsproces was heel vervelend en slopend. Na een paar maanden wilde ik er gewoon vanaf zijn: van de gesprekken, de continue strijd en vooral van mijn ex-zakenpartner. En dus accepteerde ik zijn bod, terwijl ik wist dat ik mezelf daarmee geen dienst bewees - to say the least. Achteraf weet ik dat ik € 15.000 – meer – had moeten krijgen."

Verdrietige mensen kijken anders naar geld

‘The financial cost of sadness’ luidt de titel van het Harvard-onderzoek waar dit artikel op gestoeld is. Het onderzoek richt zich op het (on)vermogen van verdrietige mensen om verstandige financiële beslissingen te nemen. Door middel van experimenten met proefpersonen werd bekeken hoe verstandig verdrietige, boze en neutrale mensen financiële beslissingen namen. Je raadt het al: dat ging de verdrietige mensen in het experiment slechter af.

Financiële focus verschuift bij verdrietige mensen

Hoe dat komt? Verdrietige mensen lijden volgens het onderzoek aan ‘myopic misery’: het verschijnsel dat verdrietige mensen ongeduldiger met geld omgaan. Door verdriet verschuift de financiële focus veel meer naar ‘het nu’ en de korte termijn. In een andere gemoedstoestand zou je veel meer stilstaan bij de financiële gevolgen voor ‘later’. De mens is vaak van nature al ongeduldig, en wanneer er verdriet in het spel is, wordt deze karaktereigenschap louter uitvergroot.

"Als ik sterker in mijn schoenen had gestaan.."

Simone: "Ik wist echt wel dat mijn voormalige compagnon minder bood dan waar ik recht op had. Maar ja, naast verdrietig was ik vooral moegestreden en had ik geen zin meer in al het gedoe. Daarbij zaten mijn ex-man en ik die tijd nog midden in onderhandelingen over een omgangsregeling en alimentatie voor onze kinderen. Dus wilde ik dat geld liever gisteren dan morgen op mijn rekening hebben staan. Wat uit dat onderzoek kwam, ging in mijn geval zeker op. Als ik sterker in m’n schoenen gestaan had, was ik net zo lang doorgegaan totdat ik kreeg waar ik recht op had."

Lees ookUit elkaar gaan met kinderen: zo regelde Anouk het

Liever nu een kleiner bedrag, dan later een groter bedrag

Volgens het onderzoek leidt die korte-termijnfocus van verdrietige mensen ertoe dat ze genoegen nemen met een bedrag dat gemiddeld 13% tot wel 34% lager uitpakt dan wanneer ze drie tot zes maanden op hun geld zouden moeten wachten. Met andere woorden: verdrietige mensen accepteren liever nu een klein(er) geldbedrag, dan wanneer ze een paar maanden moeten wachten op een groter bedrag. Tijdens scheidingen kan dit er soms toe leiden dat er gekozen wordt voor de auto (of een andere grotere aankoop) in plaats van de lange termijn pot: het pensioen.

Verdrietig? Wacht dan even met je financiële beslissing

De moraal van het verhaal: voer vooral geen onderhandelingsgesprekken met je ex-zakenpartner, werkgever, makelaar of ex-partner als je je verdrietig voelt. De meest verstandige financiële beslissingen worden genomen door mensen die goed in hun vel zitten. Simone glimlacht. "Als ze daar nou eens een tegeltje van zouden maken!"

Lees ookJe financiële toekomst: 3 do's en 3 don'ts


Dit blog is eerder gepubliceerd op 21 mei 2019.

Inge Abraham

Meer verhalen over Ik denk vooruit

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenacht, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }