Home Blogs van a.s.r. Waarom is goed slapen belangrijk voor een gezonde leefstijl?

Waarom is goed slapen belangrijk voor een gezonde leefstijl?

18 mei 2020
Bij een gezonde leefstijl hoort niet alleen gezonde voeding en voldoende beweging, ook slaap is heel belangrijk. Slaap is ontspanning en essentieel voor een gezonde levensstijl. Waarom is slaap zo belangrijk? En hoe zorg je dat je voldoende nachtrust pakt? Je leest het hier.

Waarom is slaap belangrijk?

Om je fit en gezond te voelen is voldoende slaap een must. Je hersenen komen tot rust en je lichaam herstelt zich. Na een nacht goed slapen heb je:

  • een beter geheugen;
  • meer creativiteit;
  • betere concentratie;
  • beter herstel van je spieren na sportactiviteiten;
  • minder stress;
  • minder neerslachtige gevoelens.

Wat zijn nadelen van te weinig of slecht slapen?

  • Je hebt een verminderd afweersysteem waardoor je sneller ziek wordt en bijvoorbeeld een verkoudheid of griep oploopt, mensen die minder dan 6 uur slapen per nacht zijn gemiddeld 6 dagen per jaar meer afwezig op hun werk;
  • Je hebt een vergroot risico op gezondheidsproblemen zoals overgewicht, depressie en burn-out;
  • Je bent minder geconcentreerd: uit onderzoek blijkt dat mensen met een slaaptekort 59% minder geconcentreerd zijn;
  • Je maakt 25% meer fouten op een dag;

Hoe slaap je goed? Tips om beter te slapen

  1. Zorg overdag voor voldoende beweging
    Stilzitten is niet goed. Je lichaam is er namelijk helemaal niet op gebouwd om lang achter elkaar te zitten. Probeer daarom elke dag minstens 30 minuten te bewegen. En dat hoeft zeker niet altijd zweten in een sportschool te zijn. 

    Dit lukt bijvoorbeeld als je dagelijks aan 10.000 stappen komt. Maak na je werk of avondeten eens een wandeling. Zo gaat je hartslag wat omhoog. En na activiteit begrijp je lichaam beter dat het rust nodig heeft (slaap dus). 


  2. Bouw de schermtijd af als je naar bed gaat
    Onderzoek van het RIVM toont aan dat schermgebruik een negatieve invloed heeft op slaap. Mensen die dagelijks of langdurig gebruik maken van een of meerdere schermen (dus telefoon, computer en/of tablet) slapen tot 40 minuten korter dan mensen die dit niet of korter doen. 

    Ook hebben mensen die elke dag in het uur voordat ze gaan slapen nog op een scherm zitten meer slaapklachten, zoals later in slaap vallen, korter slapen en ‘s nachts wakker worden. Bovendien heeft deze groep mensen overdag ook meer symptomen van slaaptekort zoals moeite om wakker te blijven en slechte concentratie. 

    Er zijn mensen die denken dat de nachtmodus op hun telefoon deze problemen tegengaat. Uit recent onderzoek van de universiteit van Manchester blijkt ook dit niet te werken, omdat dit juist een gunstig effect heeft op het slaapwaakritme. Gewoon lekker uitzetten die apparaten dus!

  3. Creëer een fijne slaapomgeving
    Bij een goede nachtrust hoort ook een fijne slaapomgeving. Zorg voor voldoende zuurstof in je slaapkamer, dus laat het raam lekker op een kiertje staan. Zet je verwarming laag en zorg voor goed verduisterende gordijnen. Zo is er genoeg zuurstof in de kamer, komt je lichaam op de juiste temperatuur en word je niet wakker van het licht buiten. 

    Als je dit niet goed regelt, zorgt het er namelijk voor dat je eerder wakker wordt. Dit komt omdat je lichaam dan meer ‘waakhormen’ aanmaakt, waardoor je meer alert bent in geval van nood en dus onrustiger slaapt. 

  4. Neem een warme douche voordat je het bed instapt
    De meeste mensen zeggen juist wakker te worden van een douche. Maar een warme douche in de avond is juist heel effectief voor goed slapen. Waarom? Een warme douche zorgt er namelijk voor dat je bloedvaten open gaan staan. En daardoor koelt je lichaam na het douchen sneller af en raakt je lichaam snel in de juiste ‘slaaptemperatuur’. 

    Een ander bijkomend voordeel is dat je onder de douche niet op een scherm kijkt, waardoor je ook daardoor niet beïnvloedt wordt voor het slapengaan. 

Slaap lekker met a.s.r. Vitality

Ben je er nog? Of was deze blog te slaapverwekkend? Dat hopen we! Maar mocht je toch nog een extra duwtje in je rug nodig hebben, dan is er a.s.r. Vitality. a.s.r. Vitality is een programma van a.s.r. dat beweging beloont. Dan hoef je je in ieder geval niet druk te maken over tip 1! Meer weten?


Meer verhalen over Vitaliteit