Home Zakelijk pensioen Duurzame relatie met werknemers Slim investeren in de toekomst van jouw medewerkers doe je zo

Slim investeren in de toekomst van jouw medewerkers doe je zo

01 april 2019

Geld, pensioen en gezondheid zijn belangrijke zaken. Toch maken we vaak onbewust verkeerde keuzes als gaat om onze eigen (pensioen)potjes en gezondheid. Sta jij als werkgever aan de zijlijn of kun je jouw werknemers hierbij helpen? Folkert Pama, Directeur a.s.r. Pensioenen: ‘Wij vinden dat jij jouw werknemers kunt helpen bij een gezonde (financiële) toekomst. Aan de ene kant door pensioen aantrekkelijk te maken, en aan de andere kant door duurzame inzetbaarheid makkelijk te maken’. Op het a.s.r. Pensioenevent ‘Financieel Fit & Duurzaam Inzetbaar’ presenteerde onder andere Victor Lamme en Tim Burggraaf met behulp van wetenschappelijke inzichten hoe ook jij jouw medewerkers kunt helpen bij hun (financiële) toekomst.

Waarom we (onbewust) verkeerde keuzes maken over later 

‘Het brein is een fantastisch apparaat, maar uitermate ongeschikt voor het maken van verstandige beslissingen’, zegt Victor Lamme, expert op het gebied van gedragsverandering. Tijdens zijn keynote op het a.s.r. Pensioenevent legt hij uit waarom: ‘We laten ons leiden door emoties, onbewuste drijfveren en irrationele gedachten - niet door ons verstand. Hier zijn uitgebreid studies naar gedaan. Stel, je kunt nu 1000 euro ontvangen óf pas later als je met pensioen gaat? De meeste mensen kiezen sneller voor een beloning die ze in de nabije toekomst krijgen. Dit noemen we delay discounting. Loss aversion is nog zo een: mensen kiezen sneller voor zekerheid en hebben liever nú 240 euro in de hand, dan slechts een 25% kans op 1500 euro. En laat pensioen nu een groot ‘onzekerheidscircus’ zijn. We zijn dan snel geneigd om verkeerde - of erger nog: géén - keuzes te maken.’

Spreker op het a.s.r. Pensioenevent ‘Financieel Fit & Duurzaam Inzetbaar’

Het brein is een fantastisch apparaat, maar uitermate ongeschikt voor het maken van verstandige beslissingen.

Victor Lamme

Gedragsverandering is mogelijk met behulp van deze inzichten

‘Wat niet werkt is inspelen op angst. Dat leidt tot ‘kop in het zand gedrag’. Maar koppel daar handelingsperspectief aan en je krijgt FOMO, oftewel the fear of missing out: iedereen heeft het behalve ik. Onbewust worden we ook sterk gestuurd door ‘de kudde’. Denk bijvoorbeeld aan Stoptober en Movember - positieve groepsdruk werkt. Hebzucht is nog zo een. Mensen zien graag wat zij zelf hebben (opgebouwd). Het gevoel van controle is misschien wel een van de sterkste invloeden op de keuzes die we maken: binnen een bejaardenhuis namen de klachten over de temperatuur met wel 80% af na het installeren van neppe thermostaten!’

Mensen interesseren voor duurzame inzetbaarheid is net zo lastig als pensioen

De wetenschap laat ons zien dat het bijzonder lastig is om aan de slag te gaan met inkomen voor later, maar ook met duurzame inzetbaarheid. Volgens Tim Burggraaf, Client Partner bij Korn Ferry Hay Group, klinkt duurzame inzetbaarheid vaak als een probleem waardoor werknemers snel afschrikken. Tijdens zijn keynote benadrukt hij dat het juist kansen biedt voor de mensen op de werkvloer. Hij pleit daarom voor een andere benadering: ‘Je moet in gesprek gaan over wat de werknemer nodig heeft om duurzaam inzetbaar te zijn. Ook zijn emotie, échte interesse en vertrouwen nodig om in beweging te komen. Het goede nieuws: de werkgever wordt vertrouwd.’

Sprekers op het a.s.r. Pensioenevent ‘Financieel Fit & Duurzaam Inzetbaar’ worden bedankt

Ga in gesprek: wat heeft de werknemer nodig om duurzaam inzetbaar te zijn?

Tim Burggraaf

Duurzame inzetbaarheid ligt vooral bij de werknemer

Tim vindt duurzame inzetbaarheid vooral iets voor de werknemer: ‘Jij moet het niet willen regelen als werkgever, de werknemer moet het zelf regelen en jij kunt hierbij helpen.’ De sleutels tot succes zijn volgens Tim: één portaal met informatie en dienstverleningen; beloning/erkenning zoals gamification of duurzaamheidsprogramma’s als trigger en inzetbaarheid onderdeel maken van het jaargesprek tussen werknemer en werkgever. Vooral de trigger mag volgens Tim niet ontbreken: ‘Je stopt ook pas met roken ná je hartaanval.’

Duurzaamheidsprogramma’s maken werknemer regisseur van eigen inzetbaarheid

Marielle van de Merbel, adjunct directeur presenteert het a.s.r. duurzaamheidsprogramma ‘Vitality’: ‘Wij bieden met Vitality een methode om het hele arbeidsvoorwaardenpakket tot zijn recht te laten komen. In andere woorden: we helpen onze klanten bij een gezonder en vitaler leven. Met Vitality zetten we nóg sterker in op bewustwording en preventie.’ Gezond gedrag wordt direct beloond en dit stimuleert de gedragsverandering die volgens Tim en Victor zo lastig is. ‘Wekelijks, maandelijks, en jaarlijks behaalde punten kunnen ingewisseld worden voor vouchers met verschillende voordelen.’

Met duurzaamheidsprogramma Vitality zetten we nóg sterker in op bewustwording en preventie

Marielle van de Merbel

De juiste cultuur maakt het verschil bij Carglass

‘Wij willen écht het verschil maken voor onze klanten, vertelt Jeroen Hendrix, HR Directeur bij Carglass. Ook dit jaar nam Carglass een prijs in ontvangst voor haar omgang met duurzame inzetbaarheid. Voor Carglass is duurzame inzetbaarheid geen trucje, maar een consistent beleid. Dit begint bij investeren in de eigen medewerkers: ‘We bieden uitstekende faciliteiten en arbeidsvoorwaarden, maar ook een cultuur van eerlijkheid en transparantie. Hierdoor ontstaat wederzijds vertrouwen. En die tevreden klanten? Die komen dan bijna vanzelf!’

Uschi Braun

Meer verhalen over Werknemers Pensioen