Ga naar de hoofdinhoud
Home Wat te doen bij schade door wateroverlast?
Laarzen in water

Wat te doen bij schade door wateroverlast?

20 juli 2021

Door de hevige regenval van afgelopen dagen is er op diverse plaatsen wateroverlast met als gevolg veel schade aan huizen, spullen en auto’s. Wij kunnen ons voorstellen dat je een hoop vragen hebt als je momenteel te maken hebt met wateroverlast. Wij staan voor je klaar om deze vragen te beantwoorden en geven je graag tips hoe om te gaan met schade door wateroverlast.

Tip 1 - Schade melden

Heb je schade? Neem dan zo spoedig mogelijk contact op met je adviseur. Je adviseur kan jou het beste helpen om de schade zo goed en volledig mogelijk te melden bij je verzekeraar. Hoe meer informatie de verzekeraar heeft, hoe sneller ze je kunnen helpen.

Afhankelijk van de schade stuurt de verzekeraar een schade expert bij je langs om de omvang van de schade te bepalen. Ook kan de expert voor jou herstel- of schoonmaakbedrijven inschakelen en jou informeren over mogelijkheden voor tijdelijke huisvesting.

Tip 2 - Probeer verdere schade te voorkomen

Probeer waar mogelijk schade beperkende maatregelen te treffen. Plaats zandzakken om te voorkomen dat er (meer) water je huis instroomt of plaats drogers of pompen om het water weg te krijgen. Wees extra voorzichtig met elektriciteit, want water en elektriciteit gaan niet goed samen. Sluit elektrische apparaten daarom af. 

Tip 3 - Maak een lijst en foto's van wat er beschadigd is

Maak een lijst van wat er beschadigd of vermist is met de volgende kenmerken:

  • Omschrijving van beschadigde of vermiste zaken
  • Jaar van aankoop
  • Geschatte waarde 

Maakt foto’s en video’s van de omstandigheden, de situatie en de schade.

Tip 4 - Opruimen en herstellen

Verwijder de spullen die niet meer bruikbaar zijn. Maak wel eerst een foto voordat je iets weggooit. Er zijn opruimdiensten in de regio actief om spullen op te halen. Dit geeft jou ruimte om de overige spullen goed te laten drogen.

Ons motto is dat herstellen altijd mooier is dan vervangen. Een schade herstellen in plaats van vervangen is namelijk veel minder belastend voor mens en milieu. We kunnen ons voorstellen dat we met de overstromingen ons motto niet altijd waar kunnen maken. Toch willen we waar het kan jouw schade duurzaam herstellen. 

Ben ik goed verzekerd?

a.s.r. heeft in 2020 de verzekering voor gebouwen en inboedel uitgebreid met een overstromingsdekking, zodat onze klanten beter verzekerd zijn voor overstromingen.

Eline Horst

Meer verhalen over Verzekeren

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemorgen, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }