Ga naar de hoofdinhoud

Ga je een eigen bedrijf aan huis beginnen? Gefeliciteerd! Nu is het tijd om je bedrijf aan huis vorm te geven. Voor een eigen onderneming vanuit huis zijn er namelijk een aantal zaken die je vooraf moet regelen. Zo moet je je aan de regels van de gemeente houden en heb je misschien een vergunning nodig. Ook kan ondernemen vanuit huis gevolgen hebben voor je belastingaangifte. Benieuwd wat je allemaal moet regelen als je een bedrijf start vanuit huis? Je leest het in dit artikel.

Eigen bedrijf starten vanuit huis: dit moet je regelen in 5 stappen

Voordat we de 5 stappen doorlopen, is het belangrijk om te bepalen in welke gevallen je een eigen bedrijf aan huis begint. Werken vanuit huis is niet hetzelfde als een bedrijf aan huis. 

We spreken van een bedrijf aan huis als je ondernemer bent en een kantoor, praktijk of andere werkruimte in of rondom je huis hebt waarin je werkt en klanten ontvangt. Denk bijvoorbeeld aan een nagelsalon, een fotostudio, een atelier of een kapperszaak. Je bent voor je werk dus echt gebonden aan je huis. Ben je een zzp’er die ook op een andere locatie dan thuis kan werken? Dan werk je alleen vanuit huis, maar heb je geen bedrijf aan huis. 

Wil je ondernemen en een bedrijf aan huis starten? Dan moet je het volgende regelen:

1. Controleer of je een vergunning nodig hebt

Of je een vergunning nodig hebt voor een bedrijf aan huis is afhankelijk van het bestemmingsplan van jouw gemeente. Als je een vrij beroep hebt, zoals accountant, advocaat of journalist, dan heb je geen vergunning nodig en kun je gewoon een bedrijf beginnen vanuit huis. Voor een winkel, werkplaats of horecazaak ligt dat anders, aangezien dit overlast kan veroorzaken. Controleer in zo’n geval of jouw bedrijf in het bestemmingsplan past en meld je bedrijf aan huis bij de gemeente.

2. Check je huur- of hypotheekovereenkomst

Is de woning waarin je het bedrijf wil beginnen niet (volledig) jouw eigendom? Dan kan het zijn dat er in het huurcontract of de hypotheekovereenkomst een bepaling staat die het starten van een bedrijf vanuit die woning verbiedt. Check dit dus goed, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Ook kan het starten van een eigen bedrijf gevolgen hebben voor je (eventuele) huurtoeslag.

3. Ga de gevolgen voor je belastingaangifte na

Een eigen bedrijf starten vanuit huis kan fiscale gevolgen hebben voor je inkomstenbelasting. Gebruik je een zelfstandige werkruimte? Dan kom je misschien in aanmerking voor kostenaftrek. Op de website van de Belastingdienst lees je hier meer over.

4. Zorg dat je huis een woonruimte blijft

Ondernemen vanuit huis is in veel gevallen geen probleem, maar je huis moet wel een woonruimte blijven. Daarom mag je niet meer dan eenderde van je woning gebruiken voor je bedrijf. Zowel je garage, zolder en bovenverdieping gebruiken als opslagruimte is dus niet de bedoeling. Ook mag je geen reclame maken op je huis, op een naambordje na.

5. Bepaal welke verzekeringen je nodig hebt

Als ondernemer of zzp’er krijg je te maken met risico’s. Denk aan het wegvallen van inkomen als je ziek bent, schade aan je voorraad of diefstal van je eigendommen. Met verzekeringen, zoals een inventaris of goederenverzekering, dek je je goed in tegen deze risico’s.

Whitepaper: in 10 stappen starten met ondernemen

Ben je overtuigd dat je wil ondernemen vanuit huis? In deze whitepaper lees je in 10 stappen hoe je een eigen bedrijf begint. Ook geven we handige tips en vertellen we je wat je moet weten over rechtsvormen, administratie en financiën.

Wij helpen je graag