Ga naar de hoofdinhoud

Als er sprake is van verzuim, dan komt er best veel op je af. Bij a.s.r. begrijpen we dat je dan niet meteen op alle vragen een antwoord hebt. Gelukkig hebben we hier experts voor. Hieronder hebben we de 7 meestgestelde vragen van ondernemers over verzuim op een rijtje gezet. Verzuimexpert Femke Timmermans beantwoordt ze graag voor je.

1. Wat kan ik doen om te voorkomen dat mijn medewerker ziek wordt?

Als werkgever heb je een belangrijke rol in het voorkomen van verzuim. Je kunt vaak meer doen dan je denkt. Zorg voor een fijne, positieve en veilige werkomgeving waar medewerkers makkelijk over problemen kunnen praten. Let goed op signalen van je medewerkers en praat met hen als je iets opmerkt. Verzuimt een medewerker bijvoorbeeld vaker? Of merk je dat iemand minder vrolijk is, minder energie heeft, of dat het werk minder goed gaat? Door op tijd in gesprek te gaan, verklein je de kans dat iemand langer uitvalt. Vertel je medewerkers ook dat ze preventief spreekuur bij de arbodienst kunnen aanvragen. Dit spreekuur is anoniem en kost hen niets. Heb je een collectieve inkomensverzekering bij a.s.r. dan kunnen wij via onze Dienstenwinkel een preventief traject inzetten ter ondersteuning, zoals een coachingstraject of werkplekonderzoek. Het op tijd bespreken van deze mogelijkheden kan helpen om verzuim te voorkomen en een gezonde werkomgeving bevorderen.

2. Mijn zieke medewerker kost mij veel geld, hoe kunnen jullie mij hiermee helpen?

Vanuit de MKB Verzuim-ontzorgverzekering kijkt onze Ontzorgmanager samen met jou hoe jouw medewerker binnen het bedrijf kan blijven werken. Jullie bespreken samen wat er wél mogelijk is. Onze Ontzorgmanager heeft korte lijnen met de arbodienst en overlegt met hen als er vragen of onduidelijkheden zijn. Ook werken wij samen met providers, dit zijn gespecialiseerde partijen die wij kunnen inzetten om bij de re-integratie te ondersteunen. We beoordelen steeds of dit van toegevoegde waarde is en zetten dit in overleg in. Ons doel is om het verzuim zo kort mogelijk te houden en jouw werknemer zo goed mogelijk te ondersteunen bij een passende, maar vooral ook duurzame re-integratie. Wil je verzuim voorkomen of het verzuim binnen het bedrijf in kaart brengen en verminderen? Ook dan denken wij graag met je mee.

Lees de tips van Ontzorgmanager Lisette over hoe je als werkgever verzuim verlaagt en voorkomt.

3. Ik heb het gevoel dat de bedrijfsarts de kant 'kiest' van mijn werknemers, ik voel mij niet gehoord. Wat kan ik doen?

Het kan gebeuren dat je aan het advies van de bedrijfsarts twijfelt. Dit kan leiden tot teleurstelling of het gevoel dat de werknemer wordt bevoordeeld. De bedrijfsarts is echter een onafhankelijke professional die medische beperkingen en mogelijkheden beoordeelt. En soms is het voor een duurzaam herstel van de medewerker beter om nog wat langer thuis te blijven, ook al lijkt het alsof de medewerker wel weer wat aankan. Onze Ontzorgmanager kan je helpen door jouw zorgen te bespreken met de bedrijfsarts en vragen te stellen over diens oordeel. Dit kan voor meer duidelijkheid zorgen. De bedrijfsarts geeft geen medische gegevens door. Als dit geen oplossing biedt en de re-integratie loopt vast, dan kan een deskundigenoordeel bij UWV (een onafhankelijke advies) worden aangevraagd. Wij helpen je met de aanvraag.

4. Mijn werknemer is ziek maar heeft wel een feest bezocht zie ik op social media. En nu?

Het kan lastig zijn als een werknemer aangeeft niets te kunnen en de bedrijfsarts dit bevestigt, maar jij ziet dat de werknemer toch naar feestjes gaat. Je denkt misschien: ‘Mijn werknemer is toch ziek?‘ Het is heel belangrijk om goed contact te houden en hierover een goed gesprek te voeren. Heb je toch twijfels? Dan kun je het volgende het beste doen:

  • Neem contact op met de Ontzorgmanager of de bedrijfsarts voor een deskundig antwoord. Zij kunnen kijken of deze activiteiten de re-integratie en/of het herstel van je werknemer belemmeren.
  • Praat met je medewerker over wat de bedrijfsarts heeft gezegd.
  • Vraag, als het nodig is, juridisch advies voor verdere stappen.
Bij Wolfert in Context staan medewerkers niet alleen in hun werk

Bij jeugdzorgorganisatie Wolfert in Context voeren medewerkers vaak moeilijke gesprekken met kinderen en gezinnen. Oprichters Jasminka Wolfert en Bas Gerdingh staan altijd klaar om hen te steunen, vooral bij tegenslagen.

Lees hoe Jasminka en Bas klaar staan voor hun medewerkers
5. Ik heb een arbodienst én een Ontzorgmanager. Wat is het verschil?

De arbodienst voert medische beoordelingen uit en adviseert over re-integratie. Dit gebeurt met hulp van verschillende eigen en externe artsen, volgens actuele richtlijnen. De arbodienst verzamelt medische- en arbeidsgegevens, vormt een oordeel, legt bevindingen vast en geeft een niet-medische terugkoppeling aan jou als werkgever en de werknemer. De Ontzorgmanager heeft een centrale rol in het hele proces en is samen met zijn of haar collega’s het vaste aanspreekpunt van jou, de werknemer, de arbodienst en andere partijen. De Ontzorgmanager begeleidt het hele re-integratieproces en houdt de termijnen van de Wet verbetering poortwachter in de gaten. Ook geeft de Ontzorgmanager op de juiste momenten de vervolgstappen aan en overlegt met de arbodienst in een multidisciplinair overleg. Zo werken we samen aan een goede re-integratie van een werknemer. Als er problemen zijn dan zorgt de Ontzorgmanager voor oplossingen en zoekt naar de beste en snelste manier voor duurzame re-integratie.

6. Mijn medewerker valt regelmatig uit met vergelijkbare klachten. Wat kan ik daaraan doen?

Als een werknemer meer dan 3 keer in een korte periode ziek uitvalt dan spreken we van frequent verzuim. Het is belangrijk dat je dit als werkgever tijdig signaleert en hierover in gesprek gaat met de werknemer. Frequent verzuim kan ook een voorbode zijn voor langdurig verzuim. Misschien is er meer aan de hand dan je denkt, dus ga open het gesprek in en kijk wat iemand nodig heeft. Soms is een oplossing makkelijker dan je verwacht. Als je dit lastig vindt kunnen wij vanuit a.s.r. re-integratie op verschillende manieren ondersteunen. Met bijvoorbeeld een training Verzuimgesprekken waarin je leert hoe je een gesprek over verzuim op een goede manier volgt. Ook kun je samen met de Ontzorgmanager kijken naar de inzet van een Arbeidsdeskundige, die kan helpen om verzuim te voorkomen of tijdens arbeidsongeschiktheid. En via de Dienstenwinkel kunnen wij providers inzetten om met de werknemer te praten over bijvoorbeeld duurzame inzetbaarheid of loopbaanvragen. Je kunt hierbij denken aan vragen als: is dit werk nog wel passend voor deze werknemer?

7. Hoe kan ik voldoen aan de Wet verbetering poortwachter zonder dat het mij veel tijd kost?

De Wet verbetering poortwachter kent inderdaad veel stappen en regels. Heb je als werkgever een MKB Verzuim-ontzorgverzekering dan helpt de Ontzorgmanager jou en je werknemer om hierin wegwijs te worden. Samen bepalen jullie welke ondersteuning nodig is en hoe wij je hierbij kunnen helpen, zodat de begeleiding volledig aansluit op jullie wensen en behoeften. Regelmatig krijgen wij vragen over de verplichte UWV-documenten. Zodra zo’n document nodig is, neemt de Ontzorgmanager contact met je op. En als je dat wilt, helpen we je ook bij het invullen. We kunnen proactief meedenken over de mogelijkheden rondom re-integratie en leggen uit wat daarvoor nodig is, zowel voor jou als de werknemer. Meer informatie over de rechten en plichten en over de stappen van de Wet verbetering poortwachter vind je op onze website. Zo weet je precies wat je kunt verwachten, voldoe je moeiteloos aan je wettelijke verplichtingen, en kost het je niet meer tijd dan nodig.

Wil jij ook verzuim verlagen en voorkomen?

Met de MKB Verzuim-ontzorgverzekering van a.s.r. ondersteunen we niet alleen bij verzuim, maar helpt de Ontzorgmanager je ook met preventie. Zo sta je er nu niet alleen voor, blijven mensen later met plezier bij je werken, en draag je altijd bij aan een vitaal werkend Nederland. Lees meer tips om verzuim te verlagen en te voorkomen in onze whitepaper.

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 10000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemiddag, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }