Gezonde twijfels Werkgever Sandrina, hr-adviseur - Verzuim voorkomen

Sandrina: “Door openheid bij je medewerkers te stimuleren voorkom je verzuim door burn-out”

In 2017 merkten ze bij FMI ImProvia, een ingenieursbureau met meer dan 150 medewerkers, dat het bedrijf een erg hoog verzuimpercentage had. Medewerkers bleken relatief vaak uit te vallen door een burn-out. Dat wil je als werkgever natuurlijk graag voorkomen. Daarom schakelde het bedrijf de hulp van a.s.r. in om het verzuim tegen te gaan. En met succes! Sandrina van Zunderd, hr-adviseur bij FMI ImProvia, vertelt hoe ze het probleem hebben aangepakt.

Het bedrijf liet een verzuimscan uitvoeren door a.s.r., waaruit bleek dat de oorzaak van het probleem vooral een hoge werkdruk was. Sandrina vertelt: “Er waren relatief veel mensen die last kregen van stressklachten of zelfs uitvielen met een burn-out. Dat wil je natuurlijk niet: we zien graag dat onze medewerkers vitaal zijn en dat ze enthousiast zijn over hun werkplek. Dus we vonden het echt noodzakelijk om met die werkstress aan de slag te gaan.” 

Verzuimscan: analyse van de oorzaken

Bij een verzuimscan analyseert een arbeids- en organisatiedeskundige de verzuimcijfers in je bedrijf en de mogelijke oplossingen. Voor FMI ImProvia was de scan verhelderend. Sandrina: “Als we kijken naar het type mens binnen onze organisatie: hoogopgeleid, perfectionistisch, veelal introvert… Dat in combinatie met technische complexe vraagstukken én de hoge werkdruk zorgde ervoor dat het verzuim toenam. Medewerkers bleken ook niet graag over werkstress te praten. Het zijn lastige onderwerpen. Mensen die snel stress ervaren zijn ook vaak perfectionistisch. Zij geven niet graag toe dat ze last hebben van de werkdruk en stoppen hun gevoelens eerder weg.”

Dit levert een verzuimscan je op

Op basis van deze analyse brengt de verzuimspecialist in kaart welke factoren je aan kunt pakken om verzuim te voorkomen. Ook geeft het inzicht in hoe je als werkgever het herstel van je uitgevallen medewerkers zo goed mogelijk begeleidt. 

De oplossing: openheid en communicatie

Om het probleem op te lossen besteedt FMI ImProvia nu extra aandacht aan stress. “We hebben er een aantal thema-avonden aan gewijd,” vertelt Sandrina. “Ook om te zorgen dat iedereen er wat opener over kon zijn. Want als je er niet over kan praten, dan kom je in een vicieuze cirkel terecht. Daarnaast leerden we medewerkers en leidinggevenden hoe ze stressklachten bij elkaar kunnen herkennen.” 

“Natuurlijk zijn er regelmatig gesprekken met leidinggevenden om te kijken hoe het gaat. Als je die band goed onderhoudt krijgen medewerkers het gevoel dat ze eerlijk kunnen zijn. En dan krijg je dingen ook eerder te horen,” vertelt Sandrina.

Investeren in vitaliteit

Naast de thema-avonden en regelmatige gesprekken introduceerde FMI ImProvia ook een vitaliteitsbudget. “Dat mag eigenlijk voor van alles gebruikt worden,” vertelt Sandrina. “Sporten, yoga, een ontspannende massage, een dagje wellness of een cursus mindfulness, het kan allemaal.” 

Sinds alle veranderingen zijn ingevoerd gaat het gelukkig een stuk beter bij FMI ImProvia. “Je kunt verzuim nooit helemaal voorkomen, maar leidinggevenden weten nu waar ze op moeten letten. Er zijn eerder gesprekken om te zorgen dat iemand niet uitvalt. We helpen door wat werk weg te nemen of te zorgen dat een collega vrij neemt als diegene het moeilijk heeft. Dat is veel beter dan dat iemand er voor een half jaar of langer uit ligt.” 

Andere werkgevers adviseert Sandrina vooral: “Zorg dat je medewerkers open kunnen zijn en dat ze aandacht hebben voor elkaar. En vooral dat je als werkgever die openheid ook stimuleert. Ga dus in gesprek met je medewerkers, dat is het allerbelangrijkste!”

Voorkom verzuim als werkgever met a.s.r. 

Wil je jouw medewerkers ook vitaal aan het werk houden? Sluit dan je ziekteverzuimverzekering af bij a.s.r. Zo verzeker je jezelf van professionele hulp voor soepele re-integratie van je zieke medewerker en de best mogelijke ondersteuning bij het voorkomen van verzuim.

Wij helpen je graag
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemiddag, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e", "Of lees meer over Oekra\u0026iuml;ne en\u0026nbsp;\u003ca href=\"/verzekeringen/oekraine\"\u003eje hypotheek of verzekeringen van a.s.r.\u003c/a\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ je antwoord in een paar woorden", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"PEN_C_IDV2":false,"BA_C_PIBB":false,"KS_HD_C_MIJNASR":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ZO_C_DAV_SERVICE":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }