Emigreren en je zorgverzekering

Ga je emigreren en wil je weten welke gevolgen dat heeft voor jouw zorgverzekering? Op deze pagina leggen we uit wanneer je jouw zorgverzekering moet opzeggen bij emigratie en in welke gevallen dit juist níet nodig is. Ook vind je een eenvoudig stappenplan om jouw emigratie aan ons door te geven, zodat je een onbezorgde start kan maken op jouw nieuwe bestemming.

Zorgverzekering opzeggen bij emigratie?

Wanneer je (tijdelijk of permanent) verhuist naar het buitenland, kan dit gevolgen hebben voor je zorgverzekering in Nederland. Of je jouw zorgverzekering moet opzeggen bij emigratie is afhankelijk van een aantal factoren, zoals je inkomen.

Als je bijvoorbeeld nog werkt in Nederland dan moet je verzekerd blijven bij een zorgverzekeraar in Nederland. Ga je tijdelijk (maximaal 3 jaar) naar het buitenland zonder werkzaamheden uit te voeren in het land van bestemming? Dan kan je ook verzekerd blijven bij jouw zorgverzekering in Nederland. Om verzekerd te blijven hebben we wel een aantal aanvullende gegevens nodig van jou.

In alle andere gevallen moet je jouw huidige zorgverzekering wél opzeggen. Ook als je gaat emigreren en pensioen uit Nederland ontvangt. Je hebt in dit geval eventueel wel recht op medische zorg via het CAK als je verhuist naar een verdragsland. Verhuis je naar een niet-verdragsland? Dan moet je zelf een ziektekostenverzekering afsluiten in het land waarnaar je emigreert.

Jouw zorgverzekering opzeggen bij emigratie
  1. Schrijf je uit bij de Gemeente
  2. Log hieronder in op je a.s.r. account
  3. Geef aan per wanneer je jouw zorgverzekering wilt beëindigen
  4. Zodra wij jouw wijziging verwerkt hebben, ontvang je een bevestiging. Afhankelijk van de datum van emigratie, kan dit 14 dagen duren.
Zorgverzekering behouden bij emigratie

Ga je emigreren, maar wil je jouw recht op zorgverzekering behouden omdat je:

  • Werkzaam bent/blijft voor een bedrijf in Nederland?
  • Gedetacheerd wordt vanuit een Nederlands bedrijf?
  • Een WW of ZW-uitkering hebt?
  • Tijdelijk (maximaal 3 jaar) naar het buitenland gaat zonder werkzaamheden uit te voeren?

Geef dan na jouw uitschrijving bij de Gemeente via jouw a.s.r. account door dat je gaat emigreren. Hierna ontvang je automatisch een verzoek van ons om eventueel extra informatie te sturen, zodat we jouw recht op een zorgverzekering kunnen beoordelen. Afhankelijk van jouw persoonlijke situatie kan dit een A1 detacheringsverklaring, een bewijs van inkomen of een WLZ-verklaring zijn.

Wat precies bij jou van toepassing is, lees je in de brief of door in te loggen in je a.s.r. account. Hier kun je ook meteen de stukken uploaden, zodat we jouw aanvraag in behandeling kunnen nemen. Heb je geen toegang tot je a.s.r. account omdat je geen DigiD hebt? Deel de stukken dan met ons via onze uploadpagina.

Jouw zorgverzekering behouden bij emigratie
  1. Schrijf je uit bij de Gemeente
  2. Log hieronder in op je a.s.r. account
  3. Vul bij 'verzekering beëindigen' de emigratiedatum in en geef aan dat je inkomen blijft ontvangen uit Nederland
  4. Je ontvangt een verzoek om eventueel extra informatie te sturen
  5. Deel de benodigde documentatie via je account of onze uploadpagina
  6. Binnen 14 dagen nemen we jouw aanvraag in behandeling
Veelgestelde vragen over emigreren en je zorgverzekering
  • Hoe kun je doorgeven dat je gaat emigreren? toon
  • Kun je verzekerd blijven in Nederland als je gaat emigreren? toon
  • Wat gebeurt er met de zorgverzekering van je kinderen als je gaat emigreren? toon
  • Kan jouw gezin ook verzekerd blijven in Nederland als je gedetacheerd wordt? toon
  • Wat zijn de regels voor diplomaten die emigreren? toon
  • Is het raadzaam om een extra zorgverzekering af te sluiten in het buitenland? toon
  • Heb je een andere vraag? toon
Vergoeding zoeken Zorgkosten declareren Zorgverlener zoeken Machtiging aanvragen Wachtlijstbemiddeling Kind meeverzekeren Alles over betalen Betalingsregeling Eigen risico Eigen bijdrage Maximale vergoedingen Fysiotherapie Zwangerschap Mondzorg GGZ Meer zorg a.s.r. Zorg app Zorgpas English information Buitenland Polisvoorwaarden en documenten
vroeger Ditzo
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemiddag, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"BA_C_PIBB":true,"KS_HD_C_MIJNASR":true,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":true,"SCH_Pac_C_ASRNL":true,"SCH_Pdb_C_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ARD_C_DB":true,"ARD_C_KLANTADVIES":true,"ZO_C_DAV_SERVICE":true}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }