Spoedeisende zorg in het buitenland

Ben je in het buitenland en heb je nu medische zorg nodig die niet kan wachten tot je terug bent in Nederland? Neem dan direct contact op met SOS International op +31 20 257 35 75. Dit nummer is 24/7 bereikbaar. 

We staan er lang niet altijd bij stil en dat is maar goed ook. Maar wat als je onverwachts zorg nodig hebt in het buitenland? Op deze pagina vind je alle informatie over wat je moet doen bij spoed, wat je achteraf moet regelen en wat je vergoed krijgt. 

Wat is SOS International?
SOS International is een Nederlandse alarmcentrale die wereldwijd hulp biedt bij ziekte of een ongeval in het buitenland. Je kunt ze 24/7 bereiken. Ze zijn het vaste aanspreekpunt in het buitenland voor zowel je schadeverzekering als zorgverzekering. Dit doen ze ook: 
  • Helpen je met het zoeken naar een ziekenhuis of medisch specialist. 
  • Overleggen met de behandelend arts over de situatie.
  • Het regelen van de terugkeer naar huis. 
Wat krijg ik vergoed?

De basisverzekering vergoedt spoedeisende hulp in het buitenland tot aan het Nederlandse tarief. Dat betekent dat a.s.r. voor een behandeling in het buitenland net zo veel betaalt als dat dezelfde behandeling in Nederland zou kosten. Belangrijk om te weten is dat je vanuit je basisverzekering alleen behandelingen vergoed krijgt die in Nederland ook door je basisverzekering worden vergoed. 

Als je naar een land gaat waar de medische behandelingen duurder zijn dan in Nederland, kun je voor de dekking van de extra kosten een aanvullende verzekering afsluiten. 
Doorlopende reisverzekering

Met onze duurzame verzekering ben je standaard verzekerd voor extra reis- en verblijfskosten door overlijden, ziekte, een ongeval of vervoersproblemen door bijvoorbeeld een staking. Ook als je door familieomstandigheden terug moet naar Nederland. En heb je per ongeluk schade toegebracht aan je vakantieverblijf? Dan is ook dat verzekerd.

doorlopende reisverzekering
Wat doe ik met mijn rekening?

Als je SOS International ingeschakeld hebt, zullen zij de zorgkosten bij ons indienen. Zo voorkom je dat je zelf de kosten moet voorschieten. 

Het komt soms voor dat SOS International de rekeningen niet heeft kunnen onderscheppen of dat je ze niet van te voren hebt gebeld. In dat geval dien je de nota van je behandeling op locatie voor te schieten. Bij thuiskomst kun je dan de kosten bij ons declareren via de a.s.r. app of door in te loggen op via Mijn Zorg

Benieuwd naar de status van je declaratie?
Nadat wij je rekening hebben ontvangen, verwerken wij die meestal binnen 10 werkdagen. In vakantietijd kan het voorkomen dat het verwerken van jouw buitenlandse rekening langer duurt. Bekijk via onderstaande knop de status van je declaratie. 
Veelgestelde vragen
  • Ik heb een reisverzekering. Welke kosten worden daardoor betaald? toon
  • Waar is mijn zorgpas geldig? toon
  • Staat jouw vraag hier niet tussen? toon
Meer informatie
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemorgen, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ je antwoord in een paar woorden", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"BA_C_PIBB":false,"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ZO_C_DAV_SERVICE":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }