Home Blogs van a.s.r. Het beweegdagboek van Chantal: hardlopen en krachttraining

Het beweegdagboek van Chantal: hardlopen en krachttraining

03 juni 2021

Chantal (26) is samen met a.s.r. Vitality gaan hardlopen sinds de sluiting van de sportscholen. Interval- en krachttraining vindt ze het allerleukst! Ze doet deze workouts gewoon in haar woonkamer! Benieuwd hoe de week van Chantal eruitziet? Lees het hier in haar beweegdagboek!

Over Chantal

De week van Chantal

Dag Activiteit Duur Aantal Vitality Punten
Maandag Wandelen 5.412 stappen -
Dinsdag Hardlopen 45 minuten 200
Woensdag Interval- en krachttraining 30 minuten 200
Donderdag Krachttraining 45 minuten 100
Vrijdag Wandelen 8.489 stappen 50
Zaterdag Wandelen & krachttraining 11.666 stappen 100
Zondag Hardlopen 50 minuten 100

Maandag
Oeps, niet zo'n sportieve start van de week. Normaal start ik de week graag met een training, maar op deze hectische maandag lukt het me even niet. Morgen een nieuwe dag met nieuwe kansen. Wel heb ik 5.412 stappen gezet!

Dinsdag
Vandaag ben ik eindelijk weer gaan hardlopen. Toen de sportscholen vorig jaar in maart hun deuren moesten sluiten, ben ik gestart met hardlopen om zo toch aan voldoende beweging te komen. Na een paar hardloopsessies was ik verkocht. Het is voor mij de ideale manier om na mijn werkdag mijn hoofd even leeg te maken. Ik besluit vandaag een rondje door Utrecht van 7 kilometer te rennen. Heerlijk, zo langs de grachten!

Deze training geef ik een 5 (op een schaal van 1-5)! Ik heb echt genoten van mijn rondje hardlopen en ben blij dar ik mezelf ertoe gezet heb om weer te gaan rennen na een week niet hardlopen. Achteraf voelt het altijd heel goed.

Woensdag
Na een hele ochtend thuiswerken achter mijn bureau, besluit ik dat het tijd is voor een korte effectieve workout. Vandaag staat er een korte interval- en krachttraining op de planning. In mijn lunchpauze doe ik de intervaltraining. Het doel hiervan is om uiteindelijk sneller te kunnen hardlopen

Na mijn lunchpauze workout zit ik bomvol energie! Door in de pauze even naar buiten te gaan, ben ik weer helemaal fris en klaar voor de rest van de werkdag. 'S avonds doe ik thuis een workout met focus op mijn borst, rug en armen. Ik gebruik hiervoor dumbells en weerstandsbanden om het net een tikkie meer effectiviteit te geven. 

Donderdag
Vandaag staat het trainen van billen en benen op de planning. Normaal gesproken doe ik dit in de sportschool. Maar aangezien deze nu gesloten zijn, train ik thuis. Mijn training bestaat onder andere uit squats, deadlifts en oefeningen met weerstandsbanden. Mijn hartslag gaat tijdens de krachttraining een stuk minder omhoog dan tijdens een cardio training, dus ik sleep met deze workout maar 100 punten binnen.

Ik probeer te variëren in de oefeningen tijdens mijn krachttrainingen. Zeker met de thuis-workouts helpt het om creatief je trainingen in te delen, zodat de motivatie niet daalt. Het leukste aan krachttraining vind ik dat je de mogelijkheid krijgt om je lichaam te shapen en dat je op den duur merkt dat je lichaam sterker wordt.

Vrijdag
Ik had flinke spierpijn van de krachttraining, dus vandaag is het tijd voor een rustdag (en een goede borrel om het weekend in te luiden). Ik probeer wel elke dag minimaal 8.000 stappen te zetten. Ook op rustdagen. Dit doe ik door elke ochtend voor mijn werk minimaal een half uur te wandelen en ook in de pauze even naar buiten te gaan.

Zaterdag
Weekend! Het was vandaag heerlijk weer, dus ik heb een lange wandeling gemaakt. Daarnaast heb ik nog een korte thuis-workout gedaan met de focus op mijn buik en billen. Door het mooie weer was ik erg gemotiveerd om te bewegen. Ik ben graag buiten en vind het heerlijk om erop uit te gaan in het weekend.

Zondag
Vandaag ben ik voor mijn ontbijt een rondje van 8 kilometer gaan hardlopen als frisse start van mijn dag. De eerste 2 kilometer gingen zeker niet vanzelf na wat drankjes op de zaterdagavond. Maar na het hardlooprondje voelde ik me weer helemaal fit en klaar voor de dag!

De gouden tip van Chantal

Mijn gouden tip is om een sport te zoeken die je leuk vindt en om je sportmomenten in je weekplanning te verwerken. Zo heb je ook geen excuus als je een keer geen motivatie hebt. Als je dan alsnog je training doet, voel je je super daarna!

Ook meedoen met a.s.r. Vitality?

Wil je net als Chantal beloond worden voor elke training die je doet? Dat kan met a.s.r. Vitality! Het werkt simpel: jij beweegt, wij belonen.

Door stappen te zetten of je hartslag te verhogen, verdien je Vitality Punten. Die punten kun je inwisselen door de leukste wekelijkse, maandelijkse en jaarlijkse beloningen. Scoor bijvoorbeeld wekelijks een cadeaukaart van Bol.com, Zalando of Intersport en verdien maandelijks cashback op je Apple Watch of Fitbit. Wat dacht je van cashback op je aanvullende zorgverzekering bij a.s.r. of Ditzo?

Meer weten?

Vitality

Meer verhalen over Vitaliteit