Home Blogs van a.s.r. Ben Tiggelaar: “Lichamelijk fit blijven heeft een directe impact op je mentale gezondheid”

Ben Tiggelaar: “Lichamelijk fit blijven heeft een directe impact op je mentale gezondheid”

18 maart 2021

Thuiswerken is op dit moment de norm. Maar welke invloed heeft dit op de bedrijfscultuur, de vitaliteit en creativiteit van werknemers en jouw leiderschap? Dr. Ben Tiggelaar - gedragswetenschapper, schrijver en spreker - vertelde tijdens de a.s.r. Motivatie Dagen hoe jij als werkgever of leidinggevende om kan gaan met deze verandering op de werkvloer. In deze blog lees je zijn aanbevelingen.  

Werken op afstand: zo behoud je het onderlinge contact

Nu velen van ons op afstand werken, dreigt de onderlinge communicatie in organisaties af te nemen. “Dat werkt voor veel werkzaamheden prima, bijvoorbeeld voor het schrijven van codes of teksten. Maar juist wanneer je met elkaar bezig bent om nieuwe creatieve dingen te ontwikkelen, werkt het goed om bij elkaar te zitten.” 

Hoe kun je als werkgever die spontane sparringsessies tijdens de lunch of die korte uitwisseling van ideeën bij het koffiezetapparaat terugbrengen? “Dat toevallige contact moet je nu organiseren”, zegt Ben. “Met elkaar moet je nadenken over communicatieregels. Hoe willen we die kleine ingevingen met elkaar delen? Gebruiken we daar Whatsapp, Slack of e-mail voor? Zo ontstaan er vanzelf allerlei creatieve oplossingen om die toevalligheid toch mogelijk te maken.”

“Toevallig contact moet je nu organiseren.”

Werk-privébalans en thuiswerken

“Uit onderzoek blijkt dat in de meeste bedrijven een productiviteitsstijging te zien is door het thuiswerken”, vertelt Ben. Over het algemeen krijgen mensen thuis meer gedaan en maken ze meer werkuren. “Dat heeft niets met motivatie te maken, maar eerder dat mensen bijvoorbeeld snel nog even iets af gaan maken in de avond”. Fijn voor de werkgever natuurlijk, maar een goede balans tussen werk en privé blijft belangrijk.

Zo houd je je medewerkers óók thuis vitaal

Wat kun jij als werkgever doen om je medewerkers vitaal houden? Zorg er in ieder geval voor dat deze 4 zaken op orde zijn, zegt Ben: 

  1. Bied de juiste tools en faciliteiten aan
    Zorg dat iemand thuis hetzelfde kan werken zoals op kantoor. “Werken met je laptop op de strijkplank kan echt niet meer.”
  2. Stimuleer sociaal contact
    Denk na over hoe je ervoor kan zorgen dat de contactmomenten met collega’s blijven bestaan.
  3. Waak voor de geestelijke gezondheid
    Help je werknemers om duidelijke grenzen tussen werk en privé te stellen. Wie zich mentaal goed voelt, levert betere prestaties.
  4. Stimuleer fysieke gezondheid
    Voldoende slaap, gezond eten en voldoende bewegen helpen om je vitaal te blijven werken.

“Werken met je laptop op de strijkplank kan echt niet meer.”

Zeker als mensen lange tijd thuiswerken, is het belangrijk om als werkgever te investeren in de gezondheid van je werknemers. “Uit een grootschalig onderzoek van de Yale Universiteit blijkt dat voldoende bewegen de grootste impact heeft op de geestelijke gezondheid van mensen”, vertelt Ben. “Drie tot vijf keer per week 45 minuten sporten, heeft het grootste effect op iemands geestelijke gezondheid.” 

Wil je jouw medewerkers gemotiveerd houden? Zet dan in op bewegen! “Lichamelijk fit blijven heeft een directe impact op je mentale gezondheid. En dat is dus heel belangrijk als je thuiswerkt.”

Leidinggeven op afstand: maak een agenda

Een goede leidinggevende focust op het werk dat gedaan moet worden én op de mens achter het werk. Maar hoe doe je dat als jij en je collega’s allemaal thuiswerken? “Als leidinggevende moet je dan voor jezelf een agenda maken”, zegt Ben. Je moet er eigenlijk nog actiever mee bezig zijn dan normaal. “Leidinggeven gaat vooral om doen. Vandaar dat een hele praktische agenda goed werkt.”

Maandag
Start de week met een check-in bij je team. Beantwoord tijdens deze check-in met elkaar de volgende 5 vragen: 

  1. Hoe ging het vorige week? Wat hebben we geleerd van deze week?
  2. Wat gaan we deze week met elkaar doen? Wat is de focus van deze week?
  3. Hoe kunnen we elkaar hierbij helpen? Heeft iemand goede ideeën? Of goede contacten?
  4. Wat willen we proberen deze week? Experimenteer bijvoorbeeld met een nieuwe communicatietool of communicatieregel.
  5. Hoe gaan we dat aanpakken? Wie gaat deze experiment opzetten? Hoe voeren we dit concreet uit? 

Dinsdag t/m donderdag
Gebruik deze dagen om als leidinggevende een-op-een contact met je teamleden te hebben. Bel bijvoorbeeld kort op om te vragen hoe alles loopt of mail even over en weer. Het is ook goed om een kleinschalige teammeeting tussen de teamleden onderling te organiseren. Persoonlijk contact is belangrijk!

Vrijdag
Sluit op vrijdag samen de week af. Blik met je team terug op afgelopen week. Wat gaf jullie energie? En hoe gingen de experimenten? “Met name dat laatste is belangrijk om op te focussen”, vertelt Ben. “Als je samen nieuwe dingen probeert, geeft dat veel energie. Het motiveert en er ontstaan onderling leuke contacten.”

Zo behoud je de bedrijfscultuur

Als werkgever hecht je natuurlijk waarde aan de bedrijfscultuur. Je cultuur bepaalt immers vanuit welke normen en waarden je handelt. Door het thuiswerken dreigt die cultuur af te brokkelen. “Door de afstand van elkaar is de kans groot dat er verschillen ontstaan in de manier waarop we dingen samen doen”, zegt Ben. Hoe kun je dit als werkgever voorkomen?

“Wil je dat jouw cultuur herkend wordt door collega’s en klanten? Dan moet je het abstracte begrip ‘cultuur’ vertalen naar heel concreet gedrag. Naar gedrag dat je voor én na kunt doen”, zegt Ben. “Dat is best lastig. Maar in de bedrijven waar dit lukt, zie je dat de normen en waarden herkend worden.” 

Stel bijvoorbeeld dat in jouw bedrijfscultuur ‘pionieren’ een waarde is. Een concrete vertaling is dan om elke collega te vragen om aannames aan de kaak te stellen tijdens meetings. Is het programma dat jullie bijvoorbeeld gebruiken om data te analyseren wel het beste? Of bestaan er betere analyseprogramma’s? Dit voorbeeld van concreet gedrag stimuleert meer onderzoek doen. Zo kun je pionieren!

Ook meedoen met a.s.r. Vitality?

Wil je dat jouw medewerkers ook thuis vitaal werken? Zet dan in op beweging! Met het beloningssysteem van a.s.r. Vitality houden je werknemers bewegen namelijk wél vol. 

Dit is hoe het werkt: door stappen te zetten of de hartslag te verhogen, verdien je Vitality Punten. Deze punten wissel je in voor de leukste wekelijkse, maandelijkse en jaarlijkse beloningen. Scoor bijvoorbeeld wekelijks een cadeaukaart van Bol.com, Zalando of Intersport en verdien maandelijks cashback op je Apple Watch of Fitbit. 

Bied je als werkgever jouw medewerkers a.s.r. Vitality aan? Dan belonen wij jou ook! Bewegen jouw medewerkers voldoende, dan ontvang je tot 8% cashback op een werkgeversverzekering bij a.s.r. of Loyalis! Je betaalt slechts €3,50 per werknemer per maand. 

Benieuwd wat a.s.r. Vitality voor jou kan betekenen?

Vitality

Meer verhalen over a.s.r. Vitality