Home Blogs van a.s.r. Het beweegdagboek van Natalia: zwemmen, fietsen en hardlopen

Het beweegdagboek van Natalia: zwemmen, fietsen en hardlopen

31 augustus 2021

Natalia (42) is aan het trainen voor een halve triatlon voor Kika. Met astma is dat soms uitdagend, maar Natalia luistert goed naar haar lichaam: “Mijn astma maakte me eerst best onzeker, maar ik focus op mijn eigen sportieve ontwikkeling en ik vergelijk mezelf niet teveel met anderen.” Benieuwd hoe Natalia dat doet? Lees hier haar complete beweegdagboek!

Over Natalia

De week van Natalia

Dag Activiteit Duur Aantal Vitality Punten
Maandag  Zwemmen  35 minuten  200
Dinsdag  Fietsen  75 minuten  300
Woensdag  Hardlopen  75 minuten  300
Donderdag  Yoga  50 minuten  
Vrijdag  Hardlopen  35 minuten  250
Zaterdag  Wandelen  6500 stappen  
Zondag  Fietsen/hardlopen  140 minuten  300

Maandag
Ik ben momenteel aan het trainen voor een halve triatlon voor Kika op 11 september in Luxemburg. Voor deze triatlon ga ik 1,9 kilometer zwemmen, 90 kilometer fietsen en 21,1 kilometer hardlopen. En dat bij voorkeur zo snel mogelijk achter elkaar. 

Zwemmen is mijn zwakste onderdeel. Ik heb er dan ook niet altijd evenveel zin in. Pas twee jaar geleden heb ik de borstcrawl geleerd. Momenteel zwem ik wel op open water en dat is ook weer net een stapje verder dan in een zwembad.

Omdat ik afgelopen weekend in Limburg heb gefietst, heb ik vandaag rustig gezwommen in een heel mooi meer in Drenthe. Het was vandaag erg benauwd weer waardoor ik snel last krijg van mijn astma. Maar toch ben ik tevreden met wat ik heb gedaan. Daarna nog even op het strand gelegen met een boek. Toch nog even genieten van het mooie weer, en ik was er toch!

Dinsdag
Dit is de eerste week met meer trainingsvolume. Nog tien weken tot de grote race. Vandaag heb ik een middellange training met Zwift* gedaan. De training bestond uit verschillende blokken en verschillende hartslagzones. Buiten leek het wel herfst, dus ik ben blij met mijn Tacx-fietstrainer. Zo kan ik toch binnen fietsen als het slecht weer is terwijl ik luister naar een podcast. 

* Zwift is een softwarepakket voor fietsers en hardlopers waarmee je interactieve indoortrainingen kunt doen.

Mijn benen voelden goed aan en de training verliep goed. Daar ben ik erg blij mee.

Woensdag
Vandaag heb ik een middellange loop op basis van mijn hartslag in verschillende zones gelopen. Het regende de hele dag, zelfs toen ik mijn schoenen aantrok. Maar toen ik buiten kwam was het droog. Dat was fijn! Het voelde prettig om weer eens op hartslagzones* te lopen. In het begin had ik last van benauwdheid omdat het zo vochtig was, maar dat trok gelukkig snel weg.

*Hardlopen op hartslagzones houdt in dat de hoogte van de hartslag gekoppeld wordt aan de loopsnelheid.

Donderdag
De planning was om rond 07.00 ‘s ochtends in het zwembad te liggen omdat ik gelijk na mijn werk nog naar Almere moest. Maar ik werd wakker met knallende hoofdpijn. Dus heb ik om 07.20 bijna een uur yoga gedaan. Dat hielp echt tegen de hoofdpijn. Ik ben blij dat ik naar mijn lichaam heb geluisterd. En yoga is sowieso heel fijn om te doen.

Ook dit is trainen, luisteren naar je lichaam en indien nodig een geplande training overslaan. Op de lange termijn heb je hier meer aan dan maar door te stampen en je lichaam te negeren.

Vrijdag
Vandaag heb ik wederom getraind voor het werk. Ik was iets te laat opgestaan, ik ben namelijk niet zo’n ochtendmens. Dus ik moest de intervaltraining iets inkorten. Gelukkig hoefde ik alleen de cooling-down in te korten en kon ik de intervals wel doen. 

Na een iets te kort nachtje voelden mijn benen nog wel goed aan en kon ik de pittige intervals goed uitvoeren. Daar ben ik erg tevreden mee. Of ik vaker ga intervallen ‘s ochtends voor het werk weet ik niet. Ik vond het best wel een dingetje. 

Zaterdag
Vandaag was ik vrijwilligerscoördinator bij de Frysman op de verzorgingspost. De Frysman is een unieke en hele triatlonwedstrijd in Friesland. Het is altijd superleuk om de atleten aan te moedigen en je beweegt ongemerkt voldoende met het regelen van zaken en het bij- en aanvullen. Ik was helemaal gaar toen ik thuis was, maar ik ben weer veel inspiratie rijker. 

Zondag
Dit was de zwaarste training van de hele week. Eerst gefietst en gelijk daarna hardgelopen. Zo kun je de wissel goed trainen tijdens de triatlon. Om gelijk na het fietsen te gaan hardlopen is altijd een klap voor je lijf. Maar als je het traint, train je ook het bijbehorende ongemak en ben je optimaal voorbereidt op de wedstrijd. Ik was nog steeds gaar van gisteren en ik moest hardlopen in de stromende regen en later ook met onweer. Mentaal zat ik er gelukkig goed in, dus deze dubbele training heb ik heel sterk gedaan. Dat verbaasde mij, want ik heb al heel lang geen brick-training meer gedaan en deze was relatief lang. Het hoofd en de benen voelden erg goed en sterk en daar ben ik erg blij mee. Dit geeft goede hoop voor 11 september. Ik was na de training wel redelijk stuk. Daarna heb ik lekker gegeten en in bad geweest waardoor ik redelijk bijtrok.

De gouden tip van Natalia

Werk naar een doel toe wat je zelf echt super leuk en uitdagend vindt en luister altijd goed naar je lichaam. Mijn astma maakte me eerst best onzeker, maar ik focus op mijn eigen sportieve ontwikkeling en ik vergelijk mezelf niet teveel met anderen.

Ook meedoen met a.s.r. Vitality?

Heb jij ook zo’n mooie beweegdoelstelling als Natalia? Met het beloningssysteem van a.s.r. Vitality wordt je doel nog makkelijker behaald!

Het werkt simpel: jij beweegt, wij belonen. Door stappen te zetten of je hartslag te verhogen, verdien je Vitality Punten. Die punten kun je inwisselen voor de leukste wekelijkse, maandelijkse en jaarlijkse beloningen. Scoor bijvoorbeeld wekelijks een cadeaukaart van Bol.com, Zalando of Intersport en verdien maandelijks cashback op je Apple Watch of Fitbit. Wat dacht je van jaarlijkse cashback op je aanvullende zorgverzekering bij a.s.r. of Ditzo?

Bekijk snel wat a.s.r. Vitality voor jou kan betekenen!

Vitality

Meer verhalen over a.s.r. Vitality