Home Blogs van a.s.r. Het beweegdagboek van Tineke: powerliften, roeien en calisthenics

Het beweegdagboek van Tineke: powerliften, roeien en calisthenics

24 augustus 2021

Door weer en wind gaat Tineke (24) altijd tot het uiterste. Het liefst sport ze elke dag. Sinds de versoepelingen kan ze gelukkig steeds meer sporten weer oppakken, zoals roeien! "Leuk om mijn ploeggenoten weer te zien en samen te knallen in de boot." Benieuwd naar haar veelzijdige beweegdagboek? Check het hier!

Over Tineke

De week van Tineke

Dag Activiteit Duur Aantal Vitality Punten
Maandag Roeien 60 minuten 300
Dinsdag Calisthenics 90 minuten 300
Woensdag Powerliften 90 minuten 200
Donderdag - - -
Vrijdag Deadlift 90 minuten 300
Zaterdag Ergo Training 30 minuten 200
Zondag - - -

Maandag
Ik roei al drie jaar bij AUSR Orca. Sinds de versoepelingen mag ik met mijn ploeg weer roeien. Meestal roeien we anderhalf uur, maar de regen werd zo heftig dat we na een halfuurtje zijn gestopt. Zeiknat waren we! Maar we hebben ons goed kunnen focussen op gelijkheid met krachtige halen. Met een gemiddelde hartslag van 147 ben ik de week goed begonnen met 300 punten! 

Dinsdag
Ik vind calisthenics* ontzettend leuk om te doen buiten! Normaal gesproken is er om half zes een les, maar de trainer was deze week op vakantie. Uiteindelijk ben ik toch zelf gegaan. Tussen de buien door heb ik in mijn eentje geoefend. Ik heb handenstanden geoefend en meteen een nieuw record neergezet van 20 seconden staan! Daarnaast nog negatieve muscle ups, pistol squats en push ups getraind. Aan het einde van de training heb ik nog even mijn hartslag omhoog gegooid door tien minuutjes touwtje te springen.`

*Calisthenics is een trainingsmanier waarbij enkel het lichaamsgewicht als weerstand wordt gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan push-ups.   

Woensdag
Eén van mijn favoriete sporten is toch wel powerliften. Nadat ik de hele dag aan mijn scriptie gezwoegd had, was het om 7.00 uur zover: naar de gym! Vandaag stonden squats en bankdrukken op het programma. Ik heb 3 x 5 herhalingen 70 kg gesquat en daarna 3 x 5 40 kg gebankdrukt. De sessie sloot ik af met wat accessoires. Helaas zijn de blokken door corona maar 75 minuten, normaal kan ik mezelf hier wel twee uur mee vermaken!

In oktober heb ik meegedaan met mijn eerste powerlift-competitie, waar ik op de squat 95 kg, bench 55 kg, en deadlift 117,5 kg heb getild. Ik hoop snel weer sterker te zijn dan dit!

Donderdag
Ik heb een redelijke drukke dag gehad vandaag. Overdag had ik stage en heb ik verder geschreven aan mijn scriptie. ‘s Avonds had ik een commissievergadering over het organiseren van de introductie voor de studenten-krachtsport-vereniging. Dus: rustdag! Daarnaast heb ik ook wel wat spierpijn, dus een rustdag voelt goed!

Vrijdag
Nadat ik een dagje aan mijn scriptie heb gezeten, was het weer zover: om half zes een blok bij de gym! Vorige keer had ik niet meer gedeadlift en alle squat-racks waren bezet, dus vandaag begon ik daar voor de verandering een keer mee. De warming-up bestond uit lichte setjes. Uiteindelijk 3 x 3 100 kg gedeadlift. 

Daarna meteen doorgegaan met benchen, waar ik 3 x 5 45 kg heb gedaan. Als derde oefening heb ik nog gesquat met een andere oefening. Dezeheb ik drie keer gedaan met 60 kg. Daarna had ik nog wat tijd over van mijn blok, dus heb ik nog wat buikspieren getraind. In principe gebruik je je buikspieren ook bij de andere oefeningen, maar geïsoleerd buikspieren trainen voelt zeker goed!

Er is nou eenmaal niet zoveel te doen tijdens een lockdown, dus sporten is echt mijn favoriete bezigheid. Ik had nog maar 1x de gym gezien deze week, dus een twee keer was zeker welkom!

Zaterdag
Laatste dagje van deze week dat ik gesport heb! Ik heb samen met 3 ploeggenoten afgesproken om lekker te gaan ergoën (roeimachine) om 9 uur ‘s ochtends! Er was geen coach bij vandaag, en we wilden nog wat energie overhouden voor de rest van de dag. Dus hebben we gezamenlijk besloten om 3 x 7 minuten te gaan roeien op een snelheid van 2.10 tot 2.15 per 500 meter en ongeveer een tempo van 23/24. 

Ergo is mentaal zwaar en qua hartslag is dat terug te zien: aan het einde van de 7 minuten had ik elke keer een hartslag hoger dan 180 per minuut. Ik herstel gelukkig snel en heb elke sessie goed gedaan.

Ik ben een redelijk individuele sporter, maar ik geniet er ook van om met mijn ploeggenoten af te spreken. Helaas was ik heel slecht in slaap gevallen dus toen ik wakker werd, keek ik er een beetje tegen op. Dus ik geef het deze keer een: 🙂. Ik voel me na een ergo-training eerst compleet leeg, maar daarna barst ik weer van de energie! Dat mag ook, want ik wilde vandaag nog heerlijk genieten van het zonnetje. Ik heb vandaag nog 15.000 stappen gezet.

Zondag
Hoewel ik het liefste elke dag zou sporten, weet ik hoe belangrijk rust voor herstel is. Daarom had ik vandaag geen sportieve activiteiten, maar juist sociale activiteiten gepland!

De gouden tip van Tineke

Vind een sport die je echt leuk vindt en waar je op lange termijn doelen voor hebt gesteld. Voor powerliften werk ik er naartoe om 60 kg te benchen, 100 kg te squatten, en 130 kg te deadliften. Met calisthenics is een muscle-up doen mijn ultieme droom, en bij roeien wil ik dit jaar weer een competitie starten.

Ook meedoen met a.s.r. Vitality?

Ben jij op zoek naar extra motivatie om net zoals Tineke in beweging te blijven? Met het beloningssysteem van a.s.r. Vitality gaat dat lukken!

Het werkt simpel: jij beweegt, wij belonen. Door stappen te zetten of je hartslag te verhogen, verdien je Vitality Punten. Die punten kun je inwisselen voor de leukste wekelijkse, maandelijkse en jaarlijkse beloningen. Scoor bijvoorbeeld wekelijks een cadeaukaart van Bol.com, Zalando of Intersport en verdien maandelijks cashback op je Apple Watch of Fitbit. En wat dacht je van jaarlijkse cashback op je aanvullende zorgverzekering bij a.s.r. of Ditzo?

Bekijk snel wat a.s.r. Vitality voor jou kan betekenen!

Vitality

Meer verhalen over a.s.r. Vitality