Home Blogs van a.s.r. Het beweegdagboek van Lonneke: hardlopen en spinning

Het beweegdagboek van Lonneke: hardlopen en spinning

02 april 2021

Lonneke (42) verloor in 6 jaar tijd flink wat kilo’s. Ze startte met a.s.r. Vitality en vond een goede balans tussen bewegen en gezonde voeding. ‘Ik wil nooit meer terug naar hoe ik was, maar ik ben én blijf een echte Bourgondiër. Dus ging ik op zoek naar een sport die ik leuk vind en zo blijf ik aan de gang.’ Benieuwd hoe Lonnekes week eruit ziet? Je leest het hier in haar beweegdagboek!

Over Lonneke

De week van Lonneke

Dag Activiteit Duur Aantal Vitality punten
Maandag Spinning en hardlopen 77 minuten 200
Dinsdag Hardlopen en spinning 89 minuten 300
Woensdag Hardlopen 58 minuten 200
Donderdag Hardlopen 48 minuten 200
Vrijdag Hardlopen 41 minuten 200
Zaterdag Mountainbiken en hardlopen
318 minuten 300
Zondag Hardlopen 35 minuten 200

Maandag

Na een dag werken op kantoor heb ik om 19.00 uur een spinningles gegeven in de sportschool*. Hier ben ik ooit toevallig ingerold en ik geef nu al een aantal jaren twee keer per week een uur les. Superleuk toch? Lekker sporten én er ook nog voor betaald krijgen! Na de les heb ik nog 3,3 kilometer hardgelopen op de loopband voor mijn runstreak (meerdere aaneengesloten dagen hardlopen). 

*Dit dagboek is geschreven voordat de strenge landelijke maatregelen werden doorgevoerd.

Na het sporten krijg ik over het algemeen altijd een lekker gevoel. Ik krijg er niet alleen energie van, maar het maakt ook mijn hoofd lekker leeg. Hierdoor ontspan ik. Na zo’n spinningles ga ik thuis lekker met een beker warme thee en een bak yoghurt met wat fruit en noten erin op de bank zitten. Dan ga ik even wat leuks op tv kijken of mijn sport-Instagrampagina bijwerken.

Dinsdag 

Ook op dinsdag geef ik na het werken een uur spinningles om 19.15 uur in dezelfde sportschool. Dit keer ben ik eerder gegaan, omdat ik voor mijn les op de loopband mijn kilometers wilde hardlopen. Ik had hier na mijn spinningles geen tijd meer voor.

Wat leuk, applaus aan het einde van mijn spinningles! We hebben ons lekker in het zweet gewerkt op muziek. Ik geef freestyle spinning, dus ik bepaal zelf de muziek en de oefeningen erbij. De muziek die ik kies is heel afwisselend: van de jaren 80 tot nu. En altijd minimaal één hardstyle-nummer. Dan gaat het los: weerstand eraf en rammen maar!

Woensdag 

Ik werk 36 uur in de week. Daarnaast geef ik 2 uur spinning en heb ik ook nog een huishouden. Op woensdag ben ik om 13.30 uur klaar met werken. Om 14.00 uur had ik een bezoekje gepland bij Sanquin. Ik geef namelijk om de drie weken plasma. Het voordeel van plasma geven, is dat je sneller hersteld. Dus ik kan erna zonder problemen gaan sporten. 

Toch zat de donatie me vandaag in de weg tijdens het hardlopen. Mijn zoon van 11 zwemt op woensdagavond en ik ga tijdens zijn zwemles altijd hardlopen. Vandaag stond er 10 kilometer op het programma. Ik had wat last van zware benen, dus liep ik niet helemaal naar tevredenheid. Maar ach, de boog kan niet altijd gespannen staan.

Ik ga altijd hardlopen op woensdag. En nu zeker met de coronamaatregelen. Je mag namelijk niet meer in de kantine van het zwembad zitten. Sommige ouders blijven dan een uur in de auto wachten. Dat vind ik zonde van mijn tijd, dus ga ik liever bewegen. Mijn gedachte hierachter is dat ik dan een lekker stukje gevulde speculaas kan eten bij mijn thee. Mijn motto: burn to earn!

Donderdag 

Onze zoon voetbalt zeven dagen in de week. Mijn man ging altijd mee om naar zijn trainingen te kijken. Maar sinds corona zijn intrede deed, mag hij niet meer kijken. Dus nu gaan we samen veel hardlopen. Zo ook op donderdagavond. Dan rijden we lekker naar de Drunense Duinen om daar wat meters te maken. Mijn man doet ook gezellig mee met de runstreak. Vanavond liepen we 8 kilometer op een relaxed tempo. Vervolgens halen we zoonlief weer op van zijn training. Zo zijn we allemaal weer actief bezig geweest!

Ik vind het altijd heerlijk om samen met mijn man te lopen. Dan gaat het altijd net wat makkelijker dan in je eentje. En het is ook gewoon gezellig. Hij loopt net als ik ook runstreak, maar dan op zijn manier. Woensdag heeft hij minder kilometers gemaakt in verband met zijn rug. Dus dan gaat hij krachttraining doen in de sportschool of thuis.

Vrijdag 

Na mijn werk heb ik me snel omgekleed om vervolgens mee naar de voetbaltraining van onze zoon te gaan. Hij voetbalt één keer in de week bij een talentenacademie en dat is altijd op vrijdagavond van 18.00 uur tot 19.30 uur. We hebben afgelopen zomer een mooi bosgebied ontdekt op 10 minuten rijden van de training. Sindsdien lopen we hier onze kilometers. 

Vanavond stond er een lage hartslagtraining op het programma. Ik vond dit eerst zo’n stomme training. Ik wilde sneller gaan lopen, want hoe word je nou sneller door langzamer te gaan?! Dat ging er bij mij niet in. Maar mijn man wist mij ervan te overtuigen om hier toch mee te beginnen. En hij had gelijk. Als ik nu bijvoorbeeld een intervaltraining doe, loop ik zonder problemen vijf keer 1000 meter op een tempo. Het is tof om die progressie te voelen en verbetering te zien in je looptijden. We liepen deze avond 6 kilometer hard.

Zaterdag 

Vandaag reed ik op mijn mountainbike de Sampy Challenge in het oosten van het land ter nagedachtenis aan een dierbaar persoon. Samen met een vriendin bikkelden we 100 kilometer op de mountainbike door de kou. Maar het was toch goed te doen, omdat er een lekker zonnetje scheen. Ik heb erg genoten van deze ochtend en middag. 

Bij thuiskomst heb ik meteen nog even 3 kilometer hardgelopen in verband met een uitdaging die ik ben aangegaan. Daarover vertel ik jullie later meer.

Ik was vandaag supergemotiveerd om te bewegen, omdat ik fietsen gewoon ontzettend leuk vind. Ook had ik deze vriendin al even niet meer had gezien. Het sportieve element en de gezelligheid maakten dit tot een fijne activiteit.

Zondag 

Vanmorgen liep ik weer hard voor mijn uitdaging. Het werd een korte run van 6 kilometer. En daarnaast was het dag 11 van mijn runstreak. Ik heb me aangemeld voor de Run Streak Challenge van Shiva. In dit geval ren je minimaal 1 mijl (ongeveer 1,6 kilometer) per dag. Shiva doet dit al ruim vijf jaar iedere dag. Voor iemand die een jaar geleden nog een hekel had aan hardlopen, vind ik 37 dagen achter elkaar lopen wel genoeg. Ik loop wel elke dag minimaal 3 kilometer.

De gouden tip van Lonneke

Zoals ik eerder ook al zei: BURN TO EARN! 2014 was voor mij een bepalend jaar. Ik was veel te zwaar, maar gaf wel spinningles. Na een spinningmarathon voor het goede doel, zag ik een foto van mezelf. Toen dacht ik: ‘dit kan echt niet meer’. 

In datzelfde jaar fietste ik voor het goede doel de Mont Ventoux. Mijn doel was om daarvoor 5 kilo af te vallen. Dat lukte me in 4 maanden tijd. Daarna verdween er nog eens 10 kilo. We zijn inmiddels 6 jaar verder en die kilo’s zijn er nooit meer aangekomen. Dankzij het sporten, kan ik ook nog gewoon een keer een koekje meer pakken of een stukje chocolade. Burn to earn, dus!

Ik sport bijna elke dag. Ten eerste omdat ik het ontzettend leuk vind, maar ook om in shape te blijven. Want ik wil nooit meer terug naar hoe ik was voor 2014! Ik ben én blijf een echte Bourgondiër. Ik houd van lekker eten. Dus ga op zoek naar een sport die je leuk lijkt en ga aan de gang!

Ook meedoen met a.s.r. Vitality?

Jezelf belonen is belangrijk om gemotiveerd te blijven. En met het beloningssysteem van a.s.r. Vitality wordt dit nét even iets leuker. Het werkt simpel: jij beweegt, wij belonen.

Door stappen te zetten of je hartslag te verhogen, verdien je Vitality Punten. Die punten kun je inwisselen voor de leukste wekelijkse, maandelijkse en jaarlijkse beloningen. Scoor bijvoorbeeld wekelijks een cadeaukaart van Bol.com, Zalando of Intersport en verdien maandelijks cashback op je Apple Watch of Fitbit. Wat dacht je van jaarlijks cashback op je aanvullende zorgverzekering bij De Amersfoortse of Ditzo?

Bekijk snel wat a.s.r. Vitality voor jou kan betekenen!

Vitality

Meer verhalen over Vitaliteit