Geplande zorg in het buitenland

Ga je voor een behandeling naar het buitenland? Of woon je (tijdelijk) in het buitenland en heb je zorg nodig? Dan maak je gebruik van geplande zorg in het buitenland en moet je met een aantal dingen rekening houden. Op deze pagina vind je wat je moet regelen voor je behandeling en lees je wat er vergoed wordt. 

Verloskundige hulp in het buitenland
Denk je erover om je bevalling en kraamtijd in het buitenland te doen? Hier vind je meer informatie over verloskundige zorg, bevallen en kraamzorg in het buitenland. 
verloskundige hulp in het buitenland
Wat krijg ik vergoed?

De vergoedingen van zorg in het buitenland werken net iets anders dan in Nederland. Voor zorg die wordt vergoed vanuit de basisverzekering heb je recht hetzelfde bedrag dat wij rekenen voor een niet gecontracteerde zorgverlener. Dat noemen we maximale vergoedingen. De kosten die daarbovenop komen betaal je zelf.

Voor geplande zorg zijn er geen vergoedingen vanuit de aanvullende verzekering, behalve als je op minder dan 50 kilometer woont van een zorginstelling over de grens. De route berekenen we met de routeplanner van de Google Maps (snelste route). 

Via onderstaande knop kun je zoeken op de behandeling/zorg die je nodig hebt. Daar vind je gelijk of de kosten worden vergoed vanuit jouw a.s.r. verzekering. 

Een machtiging aanvragen

Wil je in het buitenland zorg gebruiken? Dan moet je daar eerst bij ons toestemming voor vragen. Zo kunnen wij beoordelen of de zorg die je gaat gebruiken voldoet aan onze eisen. Zo vraag je een machtiging aan:

  • Stap 1: invullen
    Download je aanvraagformulier en vul het in

    Aanvraagformulier buitenland
    Let op: voeg altijd de verwijzing van huisarts, je behandelplan en kostenbegroting toe. Zonder die documenten kunnen wij je aanvraag niet in behandeling nemen

  • Stap 2: uploaden
    Upload het ingevulde aanvraagformulier

    Uploaden doe je hier. Als je overige documenten moet opsturen doe je dat ook hier. Na het succesvol uploaden ontvang je van ons een ontvangstbevestiging per mail.  

  • Stap 3: beoordelen
    Wij beoordelen je aanvraag
    Je ontvangt binnen 10 werkdagen van ons bericht over je aanvraag. Dit kan langer duren tijdens vakantieperiodes

    Bekijk hier de status van je aanvraag
  • Stap 4: uitkomst
     Je ontvangt de uitkomst per brief
    • Na goedkeuring maak je een afspraak met je zorgverlener.

    • Is je aanvraag afgewezen? Dan krijg je geen vergoeding. Als je het hier niet mee eens bent kun je opnieuw een machtiging aanvragen. Licht hierin toe waarom je het niet eens bent met de eerdere afwijzing.
  • Hoe declareer ik een rekening? toon
  • Wat is de status van mijn declaratie? toon
  • Waarom is mijn machtiging afgewezen? toon
  • Betaal ik nog extra kosten? Bijvoorbeeld het Eigen Risico/Bijdrage? toon
  • Krijg ik het eerste consult met een medisch specialist in het buitenland vergoed? toon
  • Wordt een second opinion in het buitenland vergoed? toon
  • Wat houdt een verwijzing, behandelplan en kostenbegroting in? toon
  • Staat jouw vraag hier niet tussen? toon
Meer informatie
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemiddag, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e", "Of lees meer over Oekra\u0026iuml;ne en\u0026nbsp;\u003ca href=\"/verzekeringen/oekraine\"\u003eje hypotheek of verzekeringen van a.s.r.\u003c/a\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ je antwoord in een paar woorden", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"PEN_C_IDV2":true,"BA_C_PIBB":true,"KS_HD_C_MIJNASR":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":true,"SCH_Pac_C_ASRNL":true,"SCH_Pdb_C_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ZO_C_DAV_SERVICE":true}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }