Verminder langdurige werkstress met copingstrategieën

Hoe verminder je chronische stress? Veel ondernemers en zzp’ers vragen zich dat af en willen hier wat aan doen. Want wanneer je te lang met stress rondloopt en je last krijgt van chronische stress, kunnen vervelende gevolgen op de loer liggen. Denk aan oververmoeidheid, overspannenheid of zelfs een burn-out. Dat wil je natuurlijk voorkomen. Daarom leggen we je hier uit hoe je als ondernemer zelf de langdurige gevoelens van spanning en stress kan verminderen.Lees hier meer over het verschil tussen acute stress en chronische stress

Hoe verminder je chronische stress?

Langdurige stress verminder je allereerst door te achterhalen wat je stress geeft. Het is dus belangrijk om de symptomen van stress snel te herkennen en de oorzaken van stress aan te pakken en te ontstressen. Heb je een drukke baan waarvoor je elke dag vroeg moet opstaan, maar ga je elke avond pas laat naar bed? Of durf je moeilijk ‘nee’ te zeggen, waardoor je bijna elke avond overwerkt? Chronische stress verminder je door deze denkpatronen of gewoontes te doorbreken. Dit noemen we copingstrategieën.

Welke copingstijl het meest geschikt is verschilt per situatie. Hieronder leggen we de twee copingstrategieën uit.

Dit zijn de twee copingstrategieën die je kan toepassen om langdurige werkstress te verminderen
1. De probleemgerichte copingstrategie 
De probleemgerichte copingstrategie is geschikt voor situaties die je zelf kunt beïnvloeden of oplossen. Bij probleemgerichte coping zoek je welke stappen jij nodig hebt om het probleem op te lossen. Stel: je werk stapelt zich op en je weet niet meer hoe je het afkrijgt. Door je werk dagelijks in te plannen en blokken te maken in je agenda, heb je al een goede probleemgerichte copingstrategie te pakken. Schrijf bijvoorbeeld alles op en prioriteer wat meer urgentie heeft. Hierdoor krijg je het gevoel dat je weer grip op de situatie hebt. En dit zorgt er hopelijk voor dat je stressgevoelens snel verminderen!
2. De emotiegerichte copingstrategie
Emotiegerichte coping is geschikt voor situaties die je overkomen en waar je zelf geen invloed op hebt. De kunst van emotiegerichte coping is omdenken. Probeer je nare gevoelens van je af te schudden die ontstaan door het probleem. Heb je voor het eerst een grote klus binnen die je zelfstandig uitvoert en voel je druk om te presteren? Zie het dan juist als een mooie uitdaging in plaats van een zware last op je schouders. Je gedachten spelen een grote rol in de manier waarop je iets benadert en hoe jij stress ervaart. Gelukkig kan jij je gedachten trainen! Er zijn veel verschillende emotiegerichte copingstrategieën, maar ze zijn niet allemaal geschikt. Daarom hieronder de do’s en don’ts van emotiegerichte coping. 
Do’s emotiegerichte coping:
  • Sociale steun zoeken. Praat erover en zoek begrip. Vaak lucht het al op om even je zorgen te uiten bij je partner, familie of vrienden;
  • Jezelf gerust stellen. Herhaal voor jezelf dat het allemaal wel goed komt. Negen van de tien keer is dat ook zo!
  • Vallen en opstaan. Maak jezelf ervan bewust dat er ruimte mag zijn om fouten te maken. Je doet er alles aan om die deadline te halen en die klus zo goed als je kan af te ronden. Maar fouten maken is menselijk en meestal leer je er veel van.
Don’ts emotiegerichte coping:
  • Vermijden van het probleem. Door te doen alsof je probleem niet bestaat, verdwijnt je probleem niet en wordt het uiteindelijk alleen maar groter;
  • Piekeren. Of jezelf de schuld geven en twijfelen aan jezelf brengt je niet verder.  
Resultaten wanneer je de copingstrategieën goed toepast 
Welke copingstrategie het beste werkt ligt dus aan de situatie waarin je je bevindt. Kun je iets aan de situatie veranderen? Dan is de probleemgerichte copingstrategie goed toe te passen. Begrijp je iets niet? Lees je dan meer in over het onderwerp en probeer het dan opnieuw. Heb je geen invloed op de situatie? Bijvoorbeeld wanneer je opdrachtgever onverwachts een onhaalbare deadline voorstelt? Pas dan de emotionele copingstrategie toe. Uit dat het resultaat minder is dan wanneer je er langer de tijd voor hebt. Probeer je mindset aan te passen aan de situatie. Zo verminder je stress en ben je klaar voor die volgende uitdaging. Ondernemen maar! 
BedrijfsProfiel: bedrijfsanalyse met een ondernemerscoach

Als je een arbeidsongeschikt­heids­verzekering bij a.s.r. hebt, kun je gebruikmaken van het BedrijfsProfiel. Het BedrijfsProfiel is een praktische analysemethode om inzicht te krijgen in je bedrijf. Zo zijn er aspecten binnen je bedrijf die vanzelf lijken te gaan, maar vaak ook dingen die wat stroever verlopen en je stress kunnen geven. Samen met je coach maak je een plan van aanpak per aandachtspunt. Zo voorkom je sneller chronische werkstress! Meer weten over onze AOV's en of het iets voor jou is?

Whitepaper: zo blijf je stress de baas als ondernemer

Wil je meer weten over omgaan met stress en het herkennen van stresssignalen? Download dan het gratis whitepaper over stress en burn-out.

Lees meer over stress bij ondernemers

Wil je meer lezen over stress? Bekijk dan onze informatiepagina over stress. Of lees meer over één van de onderstaande onderwerpen:

Wij helpen je graag
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemiddag, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e", "Of lees meer over Oekra\u0026iuml;ne en\u0026nbsp;\u003ca href=\"/verzekeringen/oekraine\"\u003eje hypotheek of verzekeringen van a.s.r.\u003c/a\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ je antwoord in een paar woorden", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"PEN_C_IDV2":false,"BA_C_PIBB":false,"KS_HD_C_MIJNASR":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ZO_C_DAV_SERVICE":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }