Als ondernemer heb je het ongetwijfeld druk en maak je hoogstwaarschijnlijk stressvolle momenten mee. Je krijgt ineens een belangrijke deadline van een klant door of hebt het druk met het zorgen voor je gezin. Tijdgebrek is de nummer één uitdaging voor ondernemers en zzp’ers. Hierdoor krijg je al snel te maken met stress. Hoe ga je daarmee om en hoe voorkom je langdurige stress? We geven je tips.

Wat is gezonde en ongezonde stress?

Maar eerst even dit: een beetje stress is goed. Sterker nog, het is heel gezond! Stress zorgt namelijk voor adrenaline waardoor je als ondernemer goed presteert. Let er wel op dat stress niet omslaat in langdurige stress, dan kan het je namelijk juist tegenwerken. Hoe langer je doorgaat op adrenaline, hoe meer reserves in je lichaam worden aangesproken. En dan is het wachten tot je lichaam zegt: ‘Ho stop!’ Dan is het eigenlijk al te laat.

Wat zijn oorzaken van stress bij ondernemers? 

Als zzp’er of ondernemer werken lijkt ideaal: niemand die je op de vingers kijkt, zelf je tijd indelen en bepalen hoeveel je wilt verdienen. Toch kan het ondernemerschap ervoor zorgen dat je meer stress ervaart dan iemand in loondienst. Want je eigen tijd indelen, zelf naar werk zoeken en je eigen administratie bijhouden zijn mogelijke stressfactoren die niet structureel aanwezig mogen zijn. En zo zijn er nog allerlei andere oorzaken te bedenken waardoor je gestrest raakt. 

Hoe kun je als ondernemer met stress omgaan?

Ervaar je stress? Dan is het goed om nog eens te kijken naar de balans tussen werk en privé, spanning en ontspanning en tussen belasting en je belastbaarheid. Het begint vaak met het veranderen van je eigen gedrag, daarom is het goed om in kaart te brengen wat jou stress oplevert. De eerste stap is herkenning en acceptatie. Vervolgens kun je een plan maken om de oorzaken van stress te verminderen en uiteindelijk te voorkomen.

Lees ook: Zo houd je de balans tussen werk en privé.

Verminder je werkdruk en voorkom langdurige stress met deze tips

Kun je langdurige stress voorkomen? Jazeker! Verminder je werkdruk door je gedrag aan te passen. Zo doe je dat:

  1. Het maken van een planning helpt je om piekmomenten inzichtelijk te maken. Pak de agenda erbij om de balans te vinden tussen werk en privé en ontspanning en inspanning. Leer andere keuzes maken door niet meer dan 40 uur per week te werken.
  2. Neem voldoende pauze tijdens je werkzaamheden en pak momenten voor jezelf om te ontspannen. Waar heb jij behoefte aan? Soms kan een dag vrij nemen ervoor zorgen dat je de volgende dag veel productiever bent. Het is maar een idee.
  3. Besteed zaken uit, zoals het huishouden of de administratie. Dit zijn zaken die je veel tijd en moeite kosten. Waarom het jezelf moeilijk maken als het ook makkelijk kan.
  4. Neem vrije tijd serieus. Mensen zijn niet voor niets toe aan weekend of vakantie. Zorg dat je niet altijd met werk bezig bent, maar ook voldoende ontspanning creëert. Je hoeft niet altijd weg te gaan; alleen al een andere omgeving maakt het makkelijker om even los te komen van je werkzaamheden.
  5. Een digitale detox: even geen telefoon, e-mail en wifi. Dat klinkt misschien als je grootste nachtmerrie, maar hoe heerlijk is het om even niet geprikkeld te worden? Als is het maar een uur. 
  6. Bewegen is een enorm belangrijke factor om stress te verminderen. Na een paar keer bewegen maak je namelijk gelukshormonen aan. Bewegen zorgt ervoor dat je je hoofd kunt leegmaken en dat jij je fit en energiek voelt. Lees ook onze 10 tips om meer te bewegen!

De arbeidsdeskundige helpt met je stressklachten

Met de arbeidsongeschikt­heids­verzekering van a.s.r. helpen we je niet alleen met een financieel vangnet, maar helpen we je ook preventief. Zo kan een arbeidsdeskundige je bijvoorbeeld helpen met het omgaan met stress. Meer weten over onze AOV's en of het iets voor jou is?

Wij helpen je graag