Het voeren van een sollicitatiegesprek is een van de belangrijkste onderdelen in het selectieproces. Hoe zorg je ervoor dat je sneller het juíste beeld krijgt van een sollicitant en een geschikte kandidaat niet wegjaagt? Lees hier onze 7 tips voor een geslaagd sollicitatiegesprek.

Tip 1: Bereid je voor!

Niet alleen de kandidaat maar ook jij als werkgever moet je voorbereiden. Ga goed na wat je team nodig heeft maak een duidelijk functieprofiel en een gedetailleerde omschrijving van de ideale medewerker. Hoe duidelijker je hebt wat je zoekt, hoe beter je de kandidaat kunt beoordelen.

Tip 2: Blijf objectief 

Tijdens een sollicitatiegesprek is objectief blijven een van de grootste uitdagingen. Ons brein bepaalt al in de eerste seconden welke indruk we van iemand hebben. Wees je hiervan bewust en neem zo lang mogelijk afstand van jouw aannames. Zo voorkom je dat jouw vooroordeel een objectieve beoordeling in de weg staat.

Puntensysteem 

Eventueel kun je werken met een puntensysteem. Bedenk vooraf een aantal standaardvragen over competenties en drijfveren, en de gewenste antwoorden. Stel de vragen op dezelfde manier aan alle kandidaten. Bij elke kandidaat noteer je hoe ze op de vragen scoren. Deze scores kun je na afloop naast elkaar leggen.

Tip 3: Kies voor verschillen

We zijn van nature geneigd om mensen te kiezen die het meest op onszelf lijken. Maar dat is niet bevorderlijk voor je team. Door verschillende eigenschappen en rollen wordt je team completer. Heb je een aantal medewerkers in je team die verbindend en creatief zijn? Kies dan een nieuwe medewerker die gestructureerd is en goed in overzicht. Zo kunnen collega's elkaar aanvullen en versterken.

Tip 4: Toets gewenst gedrag met de STAR methode

Voor een juiste beoordeling is het belangrijk om in het sollicitatiegesprek niet alleen naar de gewenste competenties te vragen, maar ze ook te toetsen. Dit geeft je een idee van of iemand in de praktijk bepaalde competenties heeft en gebruikt. De STAR methode vormt hiervoor een goede basis.

STAR methode 

STAR staat voor Situatie, Taak, Actie en Resultaat. Bepaal van tevoren welk gedrag bij een bepaalde kerncompetentie hoort en stel daar vervolgens open vragen over. Zoek je bijvoorbeeld iemand die leidinggevende kwaliteiten heeft, vraag dan:

  • Kun je een situatie beschrijven uit je vorige werk waarin je een aansturende rol op je nam? (S)
  • Wat was in die situatie jouw taak? (T)
  • Hoe loste je het op? (A)
  • Wat was het resultaat? (R)

Eventueel kun je aanvullen met een reflectievraag: Wat zou je de volgende keer anders doen?

Tip 5: Voer het gesprek met een collega erbij

Het is aan te bevelen om een sollicitatiegesprek te voeren samen met een collega. Je kunt daarmee de aandacht verdelen. De een let meer op de vakinhoudelijke competenties (hard skills). De ander kan zich focussen op de soft skills, zoals sociale en communicatieve vaardigheden, vriendelijkheid en of de kandidaat past binnen het team. Hierbij kun je denken aan vragen als 'Wat hoop je over 10 jaar te hebben bereikt?', 'Hoe werk je graag samen?' en 'Waar word je in je werk blij van?'.

Tip 6: Laat het gesprek bezinken

Een ander voordeel van het met samen voeren van een sollicitatiegesprek is dat je kunt nabespreken. Maar weersta de neiging om elkaar meteen na het gesprek te vertellen wat je ervan vond. Het is beter om het sollicitatiegesprek te laten bezinken en eerst een eigen mening te vormen. Zo voorkom je dat je elkaars aannames ongemerkt versterkt.

Tip 7: Wees transparant

Als de ideale kandidaat voor je zit, wil je deze graag voor je organisatie winnen. Zeker in de huidige krappe arbeidsmarkt. Vertel voldoende over jezelf, de bedrijfscultuur en de visie op zaken als een veilig werkklimaat, diversiteit en inclusie. En wees transparant over de arbeidsvoorwaarden. Vraag wat de kandidaat belangrijk vindt en wat juist niet. Speel hierop in. Vertel hoe zaken zijn geregeld in jouw organisatie. Ook als iets niet is geregeld! Wees daar eerlijk over. Daar win je uiteindelijk het meeste mee.

Een WIA-verzekering draagt bij aan goed werkgeverschap

Wanneer jouw werknemer onverhoopt arbeidsongeschikt raakt, dan wil je een forse terugval in inkomen van je medewerker tegengaan. Met een WIA-verzekering van a.s.r. zorg je ervoor dat je werknemers tot wel 70% van het laatstverdiende loon uitgekeerd krijgen. Op die manier toon je goed werkgeverschap.

Wij helpen je graag
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemiddag, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e", "Of lees meer over Oekra\u0026iuml;ne en\u0026nbsp;\u003ca href=\"/verzekeringen/oekraine\"\u003eje hypotheek of verzekeringen van a.s.r.\u003c/a\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ je antwoord in een paar woorden", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"PEN_C_IDV2":false,"BA_C_PIBB":false,"KS_HD_C_MIJNASR":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":true,"SCH_Pac_C_ASRNL":true,"SCH_Pdb_C_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"VIT_C_CHAT":true}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }