Tips voor het voeren van een goed arbeidsvoorwaardengesprek

Als je bedrijf groeit of als een medewerker uit dienst gaat, moet je nieuwe medewerkers aannemen. Je moet sollicitatiegesprekken voeren en daarna volgt een gesprek over de arbeidsvoorwaarden. Maar wat bespreek je eigenlijk in een arbeidsvoorwaardengesprek? En hoe kan je zo'n arbeidsvoorwaardengesprek het best voeren?

Wat is een arbeidsvoorwaardengesprek?

Je hebt verschillende goede gesprekken gehad met een sollicitant en nu wil je hem of haar een aanbieding doen. Dit doe je tijdens een arbeidsvoorwaardengesprek. Je hebt het tijdens zo'n gesprek over het salaris, het pensioen, een reiskostenvergoeding, vakantiedagen, werktijden, de mogelijkheid om thuis te werken en nog veel andere zaken die direct of indirect te maken hebben met het werk van je potentieel nieuwe werknemer.

6 tips voor het voeren van een goed arbeidsvoorwaardengesprek

Als je een arbeidsvoorwaardengesprek voert zijn er een aantal dingen waar je op kan letten. Wij hebben 6 tips voor je op een rijtje gezet.

1. Bepaal het maximale salaris

Het is goed om vooraf te bepalen wat je maximaal uit wil geven aan salaris. Probeer te achterhalen wat een marktconform salaris is voor deze functie. Zo betaal je niet meer dan je kwijt kan of wil zijn aan het salaris. Daarbij is het goed om tijdens het onderhandelen over salaris altijd laag te beginnen. Dan heb je meer speling om ergens in het midden uit te komen.

2. Secundaire arbeidsvoorwaarden

Het kan goed zijn dat een sollicitant niet alleen wil onderhandelen over het salaris, maar ook over de secundaire arbeidsvoorwaarden. Heeft je bedrijf bijvoorbeeld een pensioenregeling of een dertiende maand? Of bieden jullie een thuiswerkvergoeding? Misschien hebben jullie wel een heel aantrekkelijke reiskostenvergoeding of een auto van de zaak. Dit zijn allemaal dingen om over na te denken en mee te nemen in de onderhandelingen!

3. Denk na over aantal vakantiedagen

Als je medewerker fulltime (40 uur per week) werkt is het minimum aan vakantiedagen 20 per jaar. Werkt je medewerker bijvoorbeeld 4 dagen per week dan is het aantal vakantiedagen 16. Om aantrekkelijk te zijn als werkgever is het goed om na te denken over het aantal vakantiedagen dat je aanbiedt. Als je bijvoorbeeld niet bereid bent om meer salaris te betalen en de onderhandelingen zitten vast, kan je voorstellen om 5 extra vakantiedagen aan te bieden.

4. Mogelijkheid om thuis te werken

Stel je kandidaat woont meer dan een uur rijden van je bedrijf. Ook heeft hij of zij twee kinderen van jonge leeftijd. In zo'n geval kan je aangeven dat er binnen je bedrijf altijd de mogelijkheid is om vanuit huis te werken. Dit kan iemand over de streep trekken om toch aan de slag te gaan bij je bedrijf zonder dat je meer salaris hoeft te betalen!

5. Werktijden zelf bepalen

Sommige mensen beginnen liever vroeg met werken en anderen liever later. Het is voor veel werknemers heel belangrijk om zelf hun werktijden te kunnen bepalen. Als je tijdens het arbeidsvoorwaardengesprek aangeeft dat je daar flexibel in bent dan kan dit een zetje in de goede richting zijn!

6. Tertiaire arbeidsvoorwaarden

Secundaire arbeidsvoorwaarden zijn wel bekend, maar er bestaat ook zoiets als tertiaire arbeidsvoorwaarden. Dit zijn voorwaarden die niet in de CAO zijn vastgelegd, maar wel veel voor je medewerkers kunnen betekenen. Denk aan een mooie kantoortuin of een mooi bedrijfsrestaurant. Misschien gaan jullie wel ieder jaar met het hele bedrijf op wintersport of hebben jullie sport- en fitnessfaciliteiten op kantoor. Dit zijn allemaal aantrekkelijke randvoorwaarden die je zeker even moet noemen tijdens het arbeidsvoorwaardengesprek! Stem dit wel af op je gesprekspartner. Een wintersportvakantie met het hele bedrijf is voor een jonge medewerker misschien interessanter dan voor een wat oudere medewerker. 

Zo helpt a.s.r. jou!

Bij het voeren van een arbeidsvoorwaardengesprek is het handig om goede secundaire arbeidsvoorwaarden te kunnen bieden aan de kandidaat. Met onze WIA-verzekeringen voorkom je grote terugval in het salaris van je medewerkers als deze arbeidsongeschikt uitvallen. Wil je weten hoeveel je medewerkers terugvallen in loon na twee jaar arbeidsongeschiktheid? Vul onze WIA-rekenhulp in!

Wij helpen je graag
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemiddag, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e", "Of lees meer over Oekra\u0026iuml;ne en\u0026nbsp;\u003ca href=\"/verzekeringen/oekraine\"\u003eje hypotheek of verzekeringen van a.s.r.\u003c/a\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ je antwoord in een paar woorden", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"PEN_C_IDV2":false,"BA_C_PIBB":false,"KS_HD_C_MIJNASR":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":true,"SCH_Pac_C_ASRNL":true,"SCH_Pdb_C_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"VIT_C_CHAT":true}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }