Ga naar de hoofdinhoud

Tips voor het voeren van een goed arbeidsvoorwaardengesprek

Als je bedrijf groeit of als medewerkers uit dienst gaan, moet je nieuwe medewerkers aannemen. Je voert sollicitatiegesprekken en als er een klik is, volgt daarna een arbeidsvoorwaardengesprek. In een krappe arbeidsmarkt kun je jezelf met aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden onderscheiden van andere werkgevers. Hiermee toon je ook goed werkgeverschap. We geven je tips om goed voorbereid het arbeidsvoorwaardengesprek in te gaan.

Wat is een arbeidsvoorwaardengesprek?

Je hebt verschillende goede gesprekken gehad met een sollicitant en nu wil je hem of haar een aanbieding doen. Dit doe je tijdens een arbeidsvoorwaardengesprek, ook wel contractbespreking of -onderhandeling genoemd. Je hebt het tijdens zo'n gesprek over het salaris, het pensioen, de reiskostenvergoeding, vakantiedagen, werktijden, de mogelijkheid om thuis te werken en andere zaken die direct of indirect te maken hebben met het werk van je potentieel nieuwe werknemer.

Hoe bereid je je voor op een contractonderhandeling?

Het is goed om te beseffen dat het in het gesprek gaat over geven en nemen. Het doel is om afspraken te maken waar beide partijen tevreden mee zijn. Luister goed naar de wensen en vragen van de kandidaat. Zoek van tevoren uit wat je kunt bieden aan arbeidsvoorwaarden en salaris. En vraag de kandidaat ook om te onderbouwen waarom hij of zij zichzelf bijvoorbeeld een hoger salaris waard vindt. Probeer de sfeer tijdens het gesprek positief en opbouwend te houden. Als jullie je allebei op je gemak voelen, is het gemakkelijker om tot afspraken te komen.

6 tips voor het voeren van een goed arbeidsvoorwaardengesprek

Bij het voeren van een arbeidsvoorwaardengesprek zijn er een aantal dingen waar je op kunt letten. Wij geven je 6 tips om mee te nemen in jouw voorbereiding van het arbeidsvoorwaardengesprek:

1. Bepaal het maximale salaris

Het is goed om vooraf te bepalen wat je maximaal uit wil geven aan salaris. Probeer te achterhalen wat een bij de markt passend (marktconform) salaris is voor deze functie. Zo betaal je niet meer dan je kwijt kan of wil zijn aan het salaris. Daarbij is het goed om tijdens de salarisbespreking altijd iets lager in te zetten dan het bedrag dat je in gedachten hebt. Dit geeft je meer speling om ergens in het midden uit te komen.

2. Bied goede secundaire arbeidsvoorwaarden

Het kan goed zijn dat een sollicitant niet alleen wil onderhandelen over het salaris, maar ook over de secundaire arbeidsvoorwaarden. Heeft je bedrijf bijvoorbeeld een pensioenregeling of een dertiende maand? Misschien hebben jullie wel een heel aantrekkelijke reiskostenvergoeding of een auto van de zaak. Met aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden kun je je onderscheiden van andere werkgevers. Bedenk dus van tevoren wat je een sollicitant kunt bieden.

Lees meer over hoe je met secundaire arbeidsvoorwaarden op kunt vallen in een krappe arbeidsmarkt.

3. Denk na over aantal vakantiedagen

Als je medewerker fulltime (40 uur per week) werkt is het minimum aan vakantiedagen 20 per jaar. Werkt je medewerker bijvoorbeeld 4 dagen per week dan is het aantal vakantiedagen 16. Om aantrekkelijk te zijn als werkgever is het goed om na te denken over het aantal vakantiedagen dat je aanbiedt. Als je bijvoorbeeld niet bereid bent om meer salaris te betalen en de onderhandelingen zitten vast, dan kan je voorstellen om 5 extra vakantiedagen aan te bieden.

4. Bied de mogelijkheid om thuis te werken

Stel je kandidaat woont op meer dan een uur rijden van je bedrijf. Ook heeft hij of zij 2 kinderen van jonge leeftijd. In zo'n geval kan je aangeven dat er binnen je bedrijf altijd de mogelijkheid is om vanuit huis te werken. Dit kan iemand over de streep trekken om toch aan de slag te gaan bij je bedrijf, zonder dat je meer salaris hoeft te betalen.

Download het whitepaper over personeel aannemen

Naast de arbeidsovereenkomst spelen een hoop andere factoren een rol bij het aannemen van personeel. Bijvoorbeeld de werving van personeel, jouw imago als werkgever (employer branding), het sollicitatiegesprek en het salaris. In onze whitepaper over personeel aannemen lees je waar je rekening mee moet houden.

5. Laat mensen hun werktijden zelf bepalen

Het is voor veel werknemers erg fijn om zelf hun werktijden te kunnen bepalen. Als je tijdens het arbeidsvoorwaardengesprek aangeeft dat je daar flexibel in bent, dan kan dit jouw sollicitant net over de streep trekken.

6. Denk ook na over tertiaire arbeidsvoorwaarden

Secundaire arbeidsvoorwaarden zijn wel bekend, maar er bestaat ook zoiets als tertiaire arbeidsvoorwaarden. Dit zijn voorwaarden die niet in de CAO zijn vastgelegd, maar wel veel voor je medewerkers kunnen betekenen. Denk aan een mooie kantoortuin of een mooi bedrijfsrestaurant. Misschien gaan jullie wel ieder jaar met het hele bedrijf op wintersport of hebben jullie sport- en fitnessfaciliteiten op kantoor. Dit zijn allemaal aantrekkelijke randvoorwaarden die je zeker even moet noemen tijdens het arbeidsvoorwaardengesprek! Stem dit wel af op je gesprekspartner. Een wintersportvakantie met het hele bedrijf is voor een jonge medewerker misschien interessanter dan voor een wat oudere medewerker.

Een WIA-verzekering draagt bij aan goed werkgeverschap

Wanneer jouw werknemer onverhoopt arbeidsongeschikt raakt, dan wil je een forse terugval in inkomen van je medewerker tegengaan. Met een WIA-verzekering van a.s.r. zorg je ervoor dat je werknemers tot wel 70% van het laatstverdiende loon uitgekeerd krijgen. Op die manier toon je goed werkgeverschap.

Wij helpen je graag
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemiddag, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":true,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":true,"SCH_Pac_C_ASRNL":true,"SCH_Pdb_C_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ARD_C_DB":true,"ARD_C_KLANTADVIES":true}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }