Ga naar de hoofdinhoud

Een vertrouwenspersoon helpt bij ongewenst gedrag op de werkvloer

Machtsmisbruik en met name seksueel grensoverschrijdend gedrag is een actuele maatschappelijke discussie geworden; wangedrag komt in alle sectoren voor. Wat is grensoverschrijdend gedrag? En hoe voldoe je als werkgever aan de wettelijke verplichting om een veilige werkomgeving te bieden? Lees hier meer over hoe een vertrouwenspersoon een organisatie adviseert over het voorkomen of tegengaan van ongewenst gedrag.

Wat is grensoverschrijdend gedrag?

Wanneer iemand niet instemt met de handelingen van de ander kun je spreken van grensoverschrijdend gedrag. Niet elke flauwe, of per ongeluk misplaatste opmerking valt onder grensoverschrijdend gedrag. Maar dat is het wel als het structureel wordt, bijvoorbeeld wanneer steeds dezelfde medewerker flauwe grappen moet verduren.   

Seksueel grensoverschrijdend gedrag is elke vorm van seksuele toenadering, verzoeken om seksuele gunsten of ander seksueel getint gedrag in de werkomgeving, dat als ongewenst wordt ervaren. Dus alle opmerkingen, gebaren en handelingen die een seksueel karakter hebben en die het slachtoffer als ongewenst ervaart. 

Niet de intentie van de dader is leidend in of iets grensoverschrijdend is. Seksueel grensoverschrijdend gedrag kan ook onbewust voorkomen. Maar dit is net zo schadelijk voor het slachtoffer.

Wat zijn de gevolgen van grensoverschrijdend gedrag?

De negatieve gevolgen van ongewenst gedrag binnen je bedrijf zijn aanzienlijk. Het belemmert een goede sfeer op de werkvloer en het werkgeluk van je medewerkers. Het leidt uiteindelijk tot verminderde productiviteit en extra - langdurig - verzuim door psychosociale (over)belasting (PSA). PSA ontstaat vooral als iemand te maken krijgt met wangedrag, zoals seksueel grensoverschrijdend gedrag, intimidatie, pesten, discriminatie en agressie. 

Kortom, elke vorm van grensoverschrijdend gedrag in je organisatie heeft behoorlijke consequenties. Naast de financiële gevolgen door extra verzuim en verminderde productiviteit, en de psychosociale schade bij het slachtoffer, tast machtsmisbruik en wangedrag ook de reputatie van je bedrijf aan.

Wat kun je doen als werkgever?
Plan van aanpak

Vanuit de Arbowet ben je als werkgever wettelijk verplicht een veilige werkomgeving te bieden aan je werknemers. Bij bedrijven met personeel, ongeacht de grootte van de organisatie, is dit onderdeel van de Risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E). Daar hoort ook bij het -  zoveel mogelijk - voorkomen van ongewenst gedrag op de werkvloer. Stel dus een deugdelijk plan van aanpak op, over:

  • hoe je je medewerkers beschermt tegen psychosociale arbeidsbelasting (PSA);
  • inzet van een vertrouwenspersoon;
  • de gedragscode: wat is (on)gewenst gedrag, en;
  • de stappen die je neemt als werkgever en leidinggevende bij ongewenst gedrag binnen de organisatie.
Ongewenst gedrag vaak niet gemeld
Het is cruciaal dat slachtoffers grensoverschrijdend gedrag dúrven te melden. Veel slachtoffers van wangedrag zeggen niets. Bijvoorbeeld omdat ze bang zijn dat ze niet serieus worden genomen, uit angst voor nog meer spanningen op de afdeling, of uit angst om hun baan te verliezen. Door de maatschappelijke discussie die door BOOS op gang is gekomen, komt hier hopelijk verandering in. 
Zorg voor sociale veiligheid 

Het begint hoe dan ook bij sociale veiligheid binnen je organisatie. Zorg voor een gezonde bedrijfscultuur, waar werknemers zich vrij voelen om zich uit te spreken en waar collega’s kunnen worden aangesproken op ongewenst gedrag. Een vertrouwenspersoon die toegankelijk, laagdrempelig en bereikbaar is, kan hierin veel betekenen. Hij of zij biedt slachtoffers een luisterend oor, adviseert over hoe je omgaat met het ongewenste gedrag en welke stappen er genomen kunnen worden om de situatie op te lossen. Hij of zij kan je ook helpen bij het creëren van een veilig gevoel op de werkvloer. Neem passende maatregelen zodra je signalen ontvangt van ongewenst gedrag, zodat het voor ieder een veilige werkomgeving is en blijft.

Vertrouwenspersoon opleiden binnen de organisatie

Is er bij jouw organisatie nog geen vertrouwenspersoon waar medewerkers terecht kunnen? Zorg hiervoor. Alleen al het aanstellen van een vertrouwenspersoon is een belangrijk signaal dat je grensoverschrijdend gedrag niet tolereert. Dit werkt ook preventief. 

Je kunt kiezen voor een externe vertrouwenspersoon, buiten de organisatie. De arbodiensten die de Arbomodules van a.s.r. invullen bieden je de mogelijkheid om tegen een vergoeding gebruik te maken van een vertrouwenspersoon.

Maar wist je dat je ook iemand binnen de organisatie kan opleiden tot vertrouwenspersoon? Zo’n functie moet dan wel op een goede manier worden ingericht. ArboNed kan je hierover informeren. Heb je bij a.s.r. een inkomensverzekering? Dan kan je een van jouw medewerkers de ééndaagse training Vertrouwenspersoon laten volgen bij ArboNed.

Werkgeluk, vitaliteit en productiviteit meten met eMood®

Wanneer je je medewerkerstevredenheid wilt verbeteren is 1 of 2 keer per jaar een onderzoek niet voldoende. Het is belangrijk dat je continu inzicht hebt in hoe het met je medewerkers gaat. Zeker nu we steeds vaker vanuit huis werken. Een goed hulpmiddel hierbij is de Employee Mood Monitor (eMood®) van a.s.r. Deze eenvoudige tool biedt iedere week aanknopingspunten om met je medewerkers in gesprek te gaan over hoe het met ze gaat. Zo peilt eMood® wekelijks het werkgeluk, de vitaliteit en de productiviteit van je medewerkers door een korte enquête van 3 stellingen.

Wij helpen je graag
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemiddag, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":true,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":true,"SCH_Pac_C_ASRNL":true,"SCH_Pdb_C_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ARD_C_DB":true,"ARD_C_KLANTADVIES":true}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }