Hoe laat je de re-integratie zo goed mogelijk verlopen?

Een werknemer heeft een burn-out. Wat nu? Hoe verloopt het herstel en hoe wordt dit behandeld? Als je hier als werkgever meer weet van hebt, begrijp je hoe je de werknemer het beste kunt begeleiden tijdens zijn herstel én re-integratie. We leggen het hieronder allemaal uit. 
Wie helpt er bij het herstel van een burn-out?

De zorgverleners die de werknemer kunnen helpen bij het herstel van een burn-out zijn:

  • Huisarts en praktijkondersteuner-ggz: zij behandelen de werknemer.
  • Psycholoog: een burn-out is ernstiger dan overspanning. Daarom verwijst de huisarts soms naar een psycholoog.
  • Maatschappelijk werker: heeft de werknemer privéproblemen die tot extreme stress leiden? Dan kan een maatschappelijk werker ook helpen.

Een werknemer blijft verantwoordelijk voor het eigen herstel. Als werkgever kan je werknemers niet dwingen om gebruik te maken van hulpverleners. 

Hoe werkt de behandeling van een burn-out?

Veel mensen denken dat alleen rust genoeg is om van een burn-out te herstellen, maar vergis je niet! Er is een actieve aanpak nodig om van een burn-out te herstellen, niet alleen herstellen je werknemers dan vlugger, maar zo voorkom je ook dat ze opnieuw een burn-out oplopen.

De 3 fases van herstellen van een burn-out
Er zijn 3 fases waar een werknemer doorheen gaat die herstelt van een burn-out. In iedere fase zijn er dingen die de werknemer zelf kan ondernemen, en de huisarts of praktijkbegeleider helpt hierbij. 
De eerste fase
Hierin leert de werknemer te begrijpen en te accepteren dat hij een burn-out heeft. Rust en ontspanning staan centraal in deze fase. Hierin wisselt de werknemer leuke activiteiten en ontspanning af. 
De tweede fase
 De werknemer benoemt de mogelijke oorzaken die spanning kunnen veroorzaken. Vervolgstap is het bedenken van oplossingen om de spanning af te nemen. Ook kijken de hulpverleners naar hoe de werknemer met spanning omgaat. En hoe dit in de toekomst anders kan.
De derde fase

De werknemer voert de zelfbedachte oplossingen uit. De werknemer gaat langzaam weer aan het werk en leert op een andere manier met stress omgaan. Het leven wordt zo ingericht dat een kans op een terugval heel klein is.

Hoelang duurt het herstel van een burn-out?
Burn-out is één van een psychosociale ziektes die een langere aanlooptijd heeft en daardoor ook een langer herstel kent. Opvallend is ook dat de duur zo verschilt bij mensen. Het gemiddelde ligt tussen de drie en twaalf maanden. Hoe dit kan? Sommige mensen herstellen nou eenmaal sneller dan anderen en ook de omgeving van de werknemer speelt een rol. Hoe beter de ondersteuning, hoe sneller het herstel. 
Wat kun je doen als je medewerker met een burn-out thuiszit?
Zit een van jouw medewerkers thuis met een burn-out? Dan wil je natuurlijk het liefst dat je collega weer zo snel mogelijk gezond aan het werk kan. Bekijk onderstaande tips om de re-integratie voorspoedig te laten verlopen en de werkhervatting te stimuleren. 
Tip 1. Werk actief mee aan de re-integratie
Uit onderzoek blijkt dat veel werkgevers vaak wel de intentie hebben om mee te werken aan de re-integratie, maar dat na verloop van tijd de gemaakte afspraken versloffen. Blijf dus echt actief met de re-integratie bezig en geef de gemaakte afspraken voor langere tijd een kans. Vaak is herstel niet direct zichtbaar, maar gaat hier langer tijd overheen.
Tip 2. Bied flexibele werktijden en werkplekken aan 
Niet alleen helpen flexibele werktijden en een aangepast takenpakket om sneller te re-integreren, ook helpt het om de kwaliteit van de re-integratie te bevorderen en de werknemer zelf te laten kiezen waar hij het werk gaat uitvoeren. Dat betekent dat wanneer je werknemer weer gaat starten met werken, dit beter vol te houden is. De flexibele werktijden en -plekken bieden je werknemer een stukje autonomie en dat verhoogt de motivatie om weer terug te keren op werk. Taken kunnen zo sneller en duurzamer opgebouwd worden.
Tip 3. Blijf begrip tonen en contact houden 
Je moet zo vaak contact hebben met een werknemer als nodig is voor de re-integratie. De terugkeer kan daardoor zelfs bevorderen. En dat hoeft echt niet alleen met een gesprek. Een kaartje, bloemetje of klein cadeautje doet al heel veel. En als je wel even opbelt, blijf dan goed luisteren en begrip tonen. Ook als de burn-out al heeft plaatsgevonden is erkenning en herkenning van het probleem nog steeds cruciaal.
Tip 4. Verbeter de stressmanagement vaardigheden
Deze maatregel werkt niet alleen goed om een burn-out te voorkomen, maar ook om de re-integratie te voorspoedigen. Als iemand bij terugkomst op werk tegen dezelfde problemen aan blijft lopen, is de kans op terugval namelijk erg groot. Kijk daarom samen hoe jullie gezonde gedragspatronen op werk kunnen creëren, bijvoorbeeld door timemanagement of communicatievaardigheden te verbeteren. Schakel indien nodig een coach in of biedt de werknemer een training aan om jullie hierbij te helpen. 
Tip 5. Houd rekening met de privé-situatie 
Hoewel je op het eerste gezicht als werkgever niet veel inspraak op de privé-omstandigheden hebt, kun je hier wel degelijk een rol in spelen. Ervaart je werknemer bijvoorbeeld financiële stress? Probeer dan mee te denken met oplossingen. Wijs op de vele schuldhulpverleners of financiële coaches. Heeft iemand problemen met huisvesting? Vraag eens in je eigen omgeving rond of jij iemand kent die een kamer of huis te huur heeft. Ook al heb je niet direct een oplossing klaar. Praktische steun helpt om het re-integratieproces te bevorderen.
Tip 6. Wijs op steun van de sociale omgeving 

Uit onderzoek blijkt dat de vrienden en familie grote invloed hebben op het herstel van een burn-out. Vraag na of je medewerker iemand heeft waar hij of zij fijn mee kan praten. Een luisterend oor helpt om stress of sombere gedachten een plek te geven.

Tip 7. Stimuleer creativiteit en beweging

Even lekker je hoofd leeg maken. Dat werkt het best met laag-intensieve beweging en creatieve oefeningen. Wijs je medewerker op een leuke schildercursus, wandelclub of andere hobby. Of meld je medewerker aan bij het beweegprogramma a.s.r. Vitality. Dit programma stimuleert bewegen door het bewegen te belonen. Uit onderzoek blijkt dat bewegen helpt om stress te verminderen en herstel van een burn-out te bevorderen.

Tip 8. Sluit een verzuimverzekering bij a.s.r. af 

Met een verzuimverzekering bij a.s.r. staat professionele begeleiding en een goede arbodienstverlening voor jou en je medewerker klaar. Uit onderzoek blijkt dat goede professionele hulp grote invloed heeft op het re-integratieverloop van je medewerker.

Met de verzuimverzekering van a.s.r. heb je toegang tot ons uitgebreide netwerk aan psychologen, arbeidsdeskundigen, coaches en verzuimbegeleiders. Zo is de hulp die jouw medewerker nodig hebt altijd dichtbij.

Lees meer over burn-out bij je medewerkers

Wil je meer lezen over burn-outs? Bekijk dan onze informatiepagina over burn-out. Of lees meer over één van de onderstaande onderwerpen:

Wij helpen je graag