Ga naar de hoofdinhoud

Dit is waarom niet alleen je medewerkers veel hebben aan omscholing, maar jij ook

Vervalt een functie binnen je bedrijf? Of functioneert een medewerker minder goed? Je hoeft niet meteen aan ontslag te denken. Er is nog een andere, duurzame oplossing: omscholing (of reskilling). Door middel van omscholing verbeter je de band met je medewerkers, blijven ze langer in dienst en zorg je voor een goede sfeer op kantoor. Ook zijn er financiële voordelen. Wil je alles weten over omscholing? Op deze pagina leggen we je precies uit hoe omscholing werkt, wat de voordelen zijn voor jou als werkgever en hoe je omscholing het best aanpakt.

Wat is omscholing?

Omscholing is een traject waarbij een medewerker wordt opgeleid voor een andere baan bij dezelfde werkgever. Soms worden de termen omscholing en bijscholing door elkaar gebruikt. Toch is er een duidelijk verschil. Bij bijscholing ontwikkelt je medewerker zich binnen het eigen beroep. Als je kiest voor omscholing, is het echt de bedoeling dat je medewerker van functie wisselt. 

Als een medewerker niet meer functioneert of wanneer een functie vervalt, kun je kiezen voor omscholing als alternatief voor ontslag. Wanneer er sprake is van verzuim dan geldt het principe van de kortste weg terug naar werk. Een omscholing is dan meestal niet de kortste weg. Voor een werknemer in de WIA zou omscholing wel geschikt kunnen zijn.

De drie voordelen van reskilling voor jou als werkgever

Reskilling heeft natuurlijk veel voordelen voor je personeel. Je werknemers kunnen zichzelf persoonlijk ontwikkelen en een baan zoeken die beter bij hun interesses en doelen past. Maar omscholing levert jou ook een hoop voordelen op.

1. Gemotiveerd personeel

Werknemers die leren, zijn gelukkiger! Zo blijkt uit een onderzoek van het Ministerie van Onderwijs. Wanneer je je medewerkers hun hele loopbaan lang steunt bij hun zelfontwikkeling, voelt het werk zinvoller. Door in hen te investeren, versterk je ook de band met je personeel. Hierdoor voelen je medewerkers zich verantwoordelijk voor jouw bedrijf. Zo creëer jij een team vol gemotiveerde toppers.

2. Je bespaart geld

Omscholing is een investering. Op het gebied van tijd, maar ook financieel. Je kan aanbieden om (gedeeltelijk) op te draaien voor de kosten van de opleiding. Het doel van reskilling is het verkleinen van je personeelsverloop. In plaats van dat je werknemer vertrekt uit je bedrijf omdat die niet meer past binnen de huidige functie, leid je jouw werknemer op voor een andere baan binnen je bedrijf. Dit betekent dat je minder nieuwe mensen hoeft aan te nemen en minder werknemers hoeft te ontslaan. Je bespaart dus geld op werving, selectie en outplacement.

3. Je helpt je medewerkers verder

Het gebeurt bij ieder bedrijf. Medewerkers die zich niet meer uitgedaagd voelen of geen plezier hebben in hun baan. Dit houdt de groei van jouw organisatie tegen. Door middel van omscholing kun je die vastgelopen medewerker weer op het juiste spoor helpen. Ga samen met je medewerker op zoek naar een functie binnen jouw bedrijf waar hij of zij weer blij van wordt. Zo zorg je ervoor dat iedereen op de juiste plek zit, en dat je organisatie op z’n best functioneert.

Hoe werkt een omscholingstraject?

Omscholen is een uitdaging voor jou en je werknemer. Het is daarom belangrijk dat je medewerker een weloverwogen keuze maakt. Om een beter beeld te krijgen of de nieuwe functie wel echt bij je werknemer past, voer je oriënterende gesprekken. 

Is je medewerker nog steeds enthousiast? Dan is het tijd om te kiezen voor een passend omscholingstraject. Je staat er als werkgever niet alleen voor, je wordt bijvoorbeeld geholpen door een outplacementbureau of UWV. Deze externe partijen geven adviezen over mogelijke opleidingen die je werknemer kan volgen en de eventuele vooropleidingen die daarvoor nodig zijn. Ook kijken jullie welke opleidingsvorm het best bij de medewerker past.

Welke omscholingstrajecten zijn er?

Er zijn verschillende manieren waarop medewerkers zich kunnen laten omscholen. Een omscholingstraject kan fulltime zijn, maar er zijn ook andere opties waarbij je werken en leren combineert. We hebben de mogelijkheden even voor je op een rijtje gezet:

  • Een fulltime opleiding: je medewerker gaat helemaal terug naar school en is dus voor een periode niet inzetbaar. Hier kun je voor kiezen als het om een flinke omscholing gaat, wanneer een functie vervalt of als je medewerker zich niet meer kan opladen voor het huidige werk.
  • Een parttime- of avondopleiding: dit is een handige optie wanneer jij geen personeel kwijt wilt raken, en wanneer je medewerker geld wil blijven verdienen. Bij een parttime- of avondopleiding kan je medewerker namelijk gewoon in dienst blijven.
  • Een BBL-opleiding: ben je een erkend leerbedrijf? Dan kan je medewerker misschien wel een BBL-opleiding bij jou volgen. BBL staat voor 'Beroeps Begeleidende Leerweg'. Je medewerker is vooral veel aan het werk, en gaat eens in de zoveel tijd naar school.
  • Een ervaringscertificaat (EVC): EVC staat voor 'Erkennen Verworven Competenties'. Als je een EVC-procedure doorloopt, sluit je dat af met een ervaringscertificaat. Zo’n ervaringscertificaat is een officieel bewijs van de kennis en ervaring die je in de praktijk hebt opgedaan en waar je geen diploma voor hebt gehaald. Dit kan helpen om omscholingstrajecten te verkorten.
Zo helpt a.s.r. jou!
  • Wij bieden verschillende opleidingen voor jou en je werknemers. Zo blijven je werknemers groeien en kun jij optimaal profiteren van hun ervaring en kennis. Neem een kijkje bij onze opleidingen.
  • Wij kunnen je ondersteunen bij uitval van een zieke werknemer. Nog beter: we helpen je om verzuim te voorkomen! Bekijk ons re-integratie en dienstenaanbod.
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenavond, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }