Home Blogs van a.s.r. Waarom is dagelijks bewegen zo gezond en hoe doe je dat?

Waarom is dagelijks bewegen zo gezond en hoe doe je dat?

12 januari 2021

Beweging is supergezond en belangrijk! Daag je lichaam daarom elke dag uit en laat je ademhaling en hartslag eens flink omhoog komen. “Een half uurtje wandelen - zelfs dat kan al een groot verschil maken voor onze gezondheid”, zei onze minister-president Mark Rutte tijdens een coronapersconferentie. We vertellen hier hoe jij dagelijks gezond kan bewegen. 

Moeilijk om goede voornemens vast te houden?

Hoeveel moet je bewegen per dag?

De Gezondheidsraad heeft een dagelijkse beweegnorm vastgesteld:

  • Volwassenen: minimaal een halfuur;
  • Kinderen: minimaal een uur.

Ook moet je minimaal 2,5 uur per week aan matig intensieve inspanning doen, zo stelt de Gezondheidsraad, die daarbij adviseert om vooral meer te bewegen als dat mogelijk is. 

In beweging blijven

Daarbij: een halfuur intensief sporten en de rest van de dag stilzitten telt niet! In Trouw pleit bewegingswetenschapper Hans Savelberg van de Universiteit Maastricht voor een 'slenternorm':

“Wie een halfuur hardloopt, maar de rest van de tijd in de auto en op kantoor, voldoet feitelijk aan de norm, maar echt gezond wordt men daar niet van. Daarvan getuigen cholesterol- en insulinemetingen. Ga daarom elk uur 5 minuten staan of kom elk halfuur even van je bureaustoel af. De hele dag zitten en aan het eind nog snel even met een wandeling alle slentertijd inhalen, dat werkt niet.”

Waarom moet je in beweging blijven?

In beweging blijven, verkleint de kans op ziektes, zoals:

  • Diabetes;
  • Overgewicht;
  • Hart- en vaatziekten;
  • Psychische problemen. 
Van de bank afkomen is dus niet alleen goed voor je lichaam, maar óók voor je hersenen. Win-win! 

Hoe kom je dagelijks in beweging?

Maar wat is gezond bewegen precies en - nog belangrijker - HOE beweeg je dagelijks genoeg? Met elke dag een stukje wandelen, fietsen of baantjes zwemmen haal je dit al makkelijk. De fiets pakken naar het werk of een avondwandeling klinkt ineens zo gek nog niet!

Combineer dit wekelijks met intensieve inspanning, zoals hardlopen, HIIT of wielrennen. Liever iets rustiger aan? Twee keer per week wat oefeningen om de botten en spieren te versterken, werkt ook prima om op te bouwen. Wat dacht je bijvoorbeeld van een beetje krachttraining, traplopen of touwtjespringen? Hoef je de deur niet voor uit, want dat kan gewoon thuis op de yogamat!

Voordelen van dagelijks bewegen voor de gezondheid

Beweeg je vaker, langer of intensiever? Goed nieuws: dan worden de positieve effecten op je gezondheid nóg groter. De lijst met voordelen van gezond bewegen is eindeloos. Het voorkomt niet alleen ziektes, maar ook: 

  • heb je minder last van stress;
  • kun je beter ontspannen;
  • slaap je er beter door;
  • ben je minder moe en sta je ’s ochtends gemakkelijker op;
  • ook krijg je sterkere spieren, botten en een mooiere huid. 
Doen we het voor! 

Hoe kom je makkelijk aan je dagelijkse beweging?

Zeker voor mensen met een kantoorbaan is elke dag bewegen een uitdaging. Bedenk dan dat de kleine dingen het verschil maken! 

  • Pak bijvoorbeeld de trap in plaats van de lift;
  • Neem de fiets naar werk of de supermarkt;
  • Parkeer de auto wat verder van je werkplek;
  • Loop tijdens het bellen;
  • Maak een lunchwandeling;
  • Neem een hond en laat hem 2x per dag uit.

Hoe maak je intensief bewegen makkelijk?

Eerlijk is eerlijk, beweging tussen je dagelijkse rituelen proppen, duurt even. Geeft niet! Leg de lat niet te hoog. 

Je hoeft echt niet elke dag tweeënhalfuur intensief te bewegen. Wissel het af! Zet bijvoorbeeld de ene dag 10.000 stappen en werk je de andere dag een in het zweet met een intensieve thuis-workout (check ook eens het YouTube-kanaal van a.s.r. Vitality). Sprokkel de beweging dus bij elkaar door meerdere activiteiten gedurende de week uit te oefenen. Kijk, dat maakt de drempel al een stuk lager!

  1. Loop niet meteen te hard van stapel

    Hardloopschoenen uit de kast getrokken? Top! Eén ding: geef niet meteen de volle 100 procent. Waarschijnlijk is je lichaam nog niet zo snel als dat van Usain Bolt. Bouw je conditie dus rustig op!

    Met een beetje hijgen na inspanning is niets mis, maar begin je naar adem te snakken? Dan ben je te ver gegaan. Ook is de kans groot dat je de rest van de week een flinke portie spierpijn met je meedraagt. Liever niet, toch?

  2. Kies een activiteit die bij jou past

    Probeert je broer je al een tijdje mee te krijgen voor een triathlon? Of wilt je partner het liefst samen yoga’en vanuit huis op zaterdagochtend? Kies vooral een activiteit die jij leuk vindt en die je makkelijk kunt inplannen in je dagelijks leven. Succes gegarandeerd!

    Op een vaste tijd bewegen, bijvoorbeeld ‘s ochtends of na het eten, helpt ook om je nieuwe ritueel vol te houden. Zet het gewoon alvast in je agenda, dan kun je er niet omheen. Lekker bezig!

  3. Pas je dagelijkse routine stap voor stap aan

    Nieuwe gewoontes aanleren, zoals dagelijks bewegen, heeft tijd nodig. Begin daarom klein, door kleine aanpassingen te maken in je rituelen. Doe het liefst één gewoonte tegelijk. Zo is de kans van slagen een stuk groter.

  4. Zorg voor afwisseling

    En zorg voor afwisseling in je schema, als dat prettig is. Maak op maandag een wandeling en dinsdag wordt je vaste sportavond. Woensdag pakken we de fiets naar het werk, donderdag doen we yoga-oefeningen. En vrijdag? Ach, die keuze laten we aan jou.

  5. Doe mee met a.s.r. Vitality

    Nog makkelijker is om het beweegprogramma van a.s.r. Vitality volgen! Deze app helpt je om dagelijks gezond te bewegen én beloont je op korte termijn met leuke wekelijkse cadeaus en interessante maandelijkse en jaarlijkse cashbacks. Denk aan wekelijkse cadeaukaarten bij Intersport, maandelijks cashback op een Apple Watch of Fitbit en jaarlijks cashback op een aanvullende zorgverzekering bij a.s.r. of Ditzo. Zo maak je gezond bewegen ook nog leuk voor jezelf!

    Nieuwsgierig geworden?

 

Vitality

Meer verhalen over a.s.r. Vitality