Ga naar de hoofdinhoud
Home Astrid vertelt hoe je de financiële veerkracht van werknemers vergroot

Astrid vertelt hoe je de financiële veerkracht van werknemers vergroot

03 oktober 2023

Door de gestegen kosten van levensonderhoud raken steeds meer werknemers in financiële problemen. De zorgen en stress hierover hebben een negatieve invloed op hun vitaliteit en productiviteit. Hoe voorkom je dat werknemers in financiële nood komen? We vroegen het duurzame inzetbaarheidsconsultant Astrid Wolswijk. Astrid: ‘Door werknemers te helpen met financiële veerkracht, zorg je naast een hogere productiviteit nu, ook later voor een hogere loyaliteit, betrokkenheid én tevredenheid onder werknemers.’

Wil je de veerkracht van jouw mensen in 30 dagen vergroten? Doe dan mee met onze Veerkracht Challenge en ga aan de slag met 30 inspirerende tips van veerkrachtexperts!

Astrid Wolswijk werkt sinds 2006 als consultant, trainer en coach bij Loyalis, een merk van a.s.r. Ze doet onderzoek en adviseert organisaties over vitaliteit, duurzame inzetbaarheid en gezondheid. ‘Goed in je hoofd en lijf zitten’ en ‘grip op je leven’ zijn thema’s die haar al jaren bezighouden.

De gevolgen van financiële problemen en de   impact op veerkracht
  • Verminderd denkvermogen: Geldzorgen nemen veel hoofdruimte in en leiden tot chronische stress. Daardoor blijft er weinig denkvermogen over voor andere zaken.
  • Verminderde vitaliteit: Werknemers met geldzorgen voelen zich vaak vermoeid en uitgeput. Daarnaast leiden geldzorgen regelmatig tot slaapproblemen, waardoor de vitaliteit verder verslechtert. 26% van werknemers met financiële problemen heeft gezondheidsproblemen, zoals hoofdpijn of buikpijn (CNV, 2022).
  • Angst- en depressieklachten: Werknemers met financiële problemen hebben 3 tot 4 keer vaker angst- en depressieklachten. De helft heeft last van stress en 9% zit tegen een burn-out aan (CNV, 2022).
  • Dalende productiviteit: Geldzorgen beïnvloeden de productiviteit. Jouw werknemer is misschien wel aanwezig, maar presteert niet optimaal of zelfs helemaal niet. 17% presteert op het werk minder goed (CNV, 2022).
  • Hoger ziekteverzuim: Werknemers met financiële problemen zijn vatbaarder voor fysieke en mentale gezondheidsproblemen. Hierdoor stijgt het risico op uitval.
  • Schaamte en isolement: Schaamte, schuld en isolement maken het lastig voor werknemers om hulp te zoeken of om over hun situatie te praten.
Zo help je werknemers bij geldzorgen

Astrid: ‘De eerste stap is erkennen dat dat geldzorgen een grote bron zijn van stress. Je hebt er zelf ook voordeel bij als mensen financieel veerkrachtig zijn.’ Zo kun je ze hierbij helpen:

  • Laat weten waar werknemers terecht kunnen voor hulp met financiële problemen, binnen én buiten je bedrijf. 
  • Deel deze informatie digitaal, maar voeg het ook toe aan loonstroken, hang posters op en verspreid flyers.
  • Volg een training in hoe je financiële problemen bespreekt met werknemers. Als je geldzorgen uit de taboesfeer haalt, kun je gerichte hulp bieden.
  • Wees flexibel en geef de werknemer bijvoorbeeld de mogelijkheid om onder werktijd persoonlijke financiën te doen. Dit helpt het stressniveau te verminderen.

Gericht ondersteunen bij financiële problemen levert je veel op

Astrid: ‘Neem de impact van geldzorgen serieus en biedt gerichte ondersteuning. Denk daarbij aan financiële coaching en educatie en een gezonde werkomgeving waarin het welzijn van werknemers centraal staat. Door te helpen met financiële veerkracht zorg je naast een betere productiviteit ook voor een hogere loyaliteit, betrokkenheid én tevredenheid onder werknemers.’

Duurzame inzetbaarheid en vitaliteit

Werknemers zijn een onmisbare schakel binnen jouw organisatie. Door de arbeidskrapte is het extra belangrijk om goed voor hen te zorgen. Zo houd je je huidige personeel duurzaam inzetbaar en vitaal en ben je een aantrekkelijke werkgever voor nieuw talent. Dat kan met goede arbeidsvoorwaarden die fysieke, mentale én financiële fitheid stimuleren. Denk aan een passend salaris en pensioen, tools voor financieel inzicht zoals ‘Ik denk vooruit’ en een gezondheidsprogramma zoals a.s.r. Vitality. Daarnaast helpen wij je graag bij duurzame inzetbaarheid en verzuimpreventie met onze preventieve diensten. Ga voor al onze zakelijke producten en diensten naar asr.nl/zakelijk

Maarten Hermans

Meer verhalen over Vitaliteit

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenacht, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }