Blogs van a.s.r. Kijk goed wat je met je handbagage doet

Kijk goed wat je met je handbagage doet

11 juli 2019

Het is weer vakantietijd! De komende tijd stappen veel mensen op het vliegtuig naar hun vakantiebestemming. Met een koffer in het ruim, een trolley of tas voor je handbagage. Wij hebben tips waar op te letten met je handbagage. Voor een goed begin van je vakantie.

Inchecken

Het komt regelmatig voor dat luchtvaartmaatschappijen je alsnog je handbagage laten inchecken als er geen ruimte meer is in de cabin. Dit komt het vaakst voor met trolleys, die veel ruimte in beslag nemen. Wat belangrijk is, is dat je dan goed kijkt wat je incheckt. 

  • Haal je waardevolle spullen (zoals laptops, tablets, telefoons en camera’s) eruit en houd ze bij je. Deze zijn niet verzekerd als je ze laat vervoeren in je koffer. Maar wel als je ze zelf meeneemt als handbagage.
  • Wil je je handbagage graag bij je houden? Als je een niet al te grote tas inpakt mag je deze meestal bij je voeten zetten en hoeft deze niet altijd in de ruimte boven je hoofd te worden neergelegd. Volg hierin wel de instructies op van het personeel in het vliegtuig.

Onderweg

Gebeurt er iets onderweg? Bril laten vallen en is er iemand op gaan staan? Horloge gestolen uit de plastic bak tijdens de douanecontrole? Dan kun je een beroep doen op je reisverzekering. Hoe doe je dat?

  • Doe altijd gelijk op het vliegveld aangifte bij de luchtvaartmaatschappij. Je krijgt dan een Property Irregularity Report (PIR) mee. Daarmee kun je naar je reisverzekering. Zonder dit rapport is het moeilijk om te bewijzen wat er precies gebeurd is. Als je al thuis bent en dan pas aangifte wil doen, geeft de luchtvaartmaatschappij geen PIR meer af.
  • Ben je iets vergeten in het vliegtuig? Heb je bijvoorbeeld je telefoon laten liggen in het vak van de stoel voor je, of je tablet op de stoel naast je? En wordt deze niet meer gevonden? Meld dit dan gelijk op het vliegveld bij de Lost and Found (of een vergelijkbare servicebalie). Zij stellen een document voor je op waaruit blijkt dat je iets verloren bent onderweg. Dit heb je nodig voor het claimen van de schade op je reisverzekering.

Meer informatie?

Zeker weten of je goed verzekerd bent voor je op reis gaat? Neem dan even contact op met je adviseur.

Fleur Gorissen-de Paauw

Meer verhalen over Doorlopende reisverzekering

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenavond, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e", "Of lees meer over Oekra\u0026iuml;ne en\u0026nbsp;\u003ca href=\"/verzekeringen/oekraine\"\u003eje hypotheek of verzekeringen van a.s.r.\u003c/a\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ je antwoord in een paar woorden", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"PEN_C_IDV2":false,"BA_C_PIBB":false,"KS_HD_C_MIJNASR":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":true,"SCH_Pac_C_ASRNL":true,"SCH_Pdb_C_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ZO_C_DAV_SERVICE":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }