Home Blogs van a.s.r. vitality spelen Verbeter je zwemtechniek en leer alle zwemslagen kennen!

Verbeter je zwemtechniek en leer alle zwemslagen kennen!

20 juli 2021

Vraag jij je af hoe je het beste een zwemtechniek onder de knie krijgt? Say no more! We vertellen je het hier! Lekker dat je van plan bent te gaan zwemmen zeg, verfrissend én gezond!

Dit zijn de vijf verschillende zwemslagen

Om te beginnen bij het begin, leggen we je alle zwemslagen uit. Officieel zijn er zes soorten zwemslagen:

  1. Borstcrawl en vrije slag
  2. Rugcrawl
  3. Vlinderslag
  4. Schoolslag
  5. Wisselslag

1. Borstcrawl en vrije slag

Borstcrawl staat ook wel bekend als vrije slag. Dit is de slag waarin je je het snelste voortbeweegt in het water. Deze slag begint bij je ligging in het water. Zorg ervoor dat je hoger komt te liggen door je buikspieren aan te spannen en je bekken te kantelen. Met je benen trappel je. Belangrijk hierbij is dat je de slag klein en onder de waterrand probeert te houden. Probeer de beenslag niet uit je knieën maar uit je heupen te halen. 

De armslag is bij deze slag het belangrijkst. Je hebt hiervoor vier fasen: je trekt met je armen, je duwt met je armen, je haalt uit en je slaat over. Bij de trekfase trek je je armen van voor naar achter door het water. Zorg hierbij dat je vingers bij elkaar zitten, zodat je het meeste water pakt. Duw je hand en arm vervolgens uit het water met zoveel mogelijk water erin. Haal hem uit en breng je arm weer naar voren. 

Moeilijk? Kijk eens naar een borstcrawlcursus of een video-tutorial.

2. Rugcrawl

De rugcrawl is een slag die wordt uitgevoerd op de rug. De rugcrawl wordt meestal gelijk bij kinderen aangeleerd. Je beweegt je op je rug door het water en ziet daardoor dus niets. Daarom moet je af en toe achterom kijken en goed oppassen. Rugcrawl is hetzelfde als borstcrawl, alleen gaan je armen net andersom. Dat kan jij!

3. Vlinderslag

Bij vlinderslag bewegen je benen tegelijkertijd op en neer. Het lijkt op een golfbeweging die door je lichaam heen rolt: je zet hem in in de heupen en je versterkt hem met je benen. Tegelijkertijd zorg je ervoor dat je armen allebei tegelijk over het water heen slaan terwijl je je benen neerslaat. Onderwater zorg je dat je vingers bij elkaar blijven zodat je een zo krachtig mogelijke slag maakt. 

4. Schoolslag

De schoolslag is een slag waarbij je met je armen het water opzij en naar achteren duwt. De armen blijven in het water liggen. Je benen maken een zijwaartse en achterwaartse trapbeweging. Tijdens de schoolslag begin je met de armslag en doe je de beenslag er direct achteraan.

5. Wisselslag

De wisselslag is geen aparte techniek, maar wordt wel vaak gezwommen bij wedstrijden. Dit is een afwisseling van alle bovenstaande zwemslagen achter elkaar. Je begint bij de wisselslag met vlinderslag, gevolgd door rugslag, schoolslag en de vrije slag. Vaak zwem je 25 of 50 meter per slag.

Verschillende soorten zwemmen

Al deze verschillende zwemslagen kennen we voornamelijk van het korte- en langebaanzwemmen in een zwembad van 25 of 50 meter. Baanzwemmen beoefenen we het vaakst. Daarnaast heb je bijvoorbeeld:

  • open water zwemmen
  • meerkamp zwemmen
  • reddend zwemmen

Tips om de zwemtechniek nog beter onder controle te krijgen

Goede oefeningen om af te wisselen bij de armen zijn:

  • Met je vingers gespreid goed de insteek en uithaal van je armen oefenen. Hierdoor ga je niet zo hard en kan je goed letten op hoe je armen bewegen.
  • Bijleggen. Hiermee train je ook goed de techniek. Hierbij beweegt maar één arm tegelijk: dus je houdt beide armen boven je hoofd en één arm maakt een rondje terwijl de andere wacht. Je legt dus bij met je ene arm bij de ander. Hierdoor heb je meer tijd om na te denken over wat je met je armen doet.
  • Armslagen tellen: per 25 en 50 meter wordt er vaak door zwemmers geteld hoeveel armslagen ze maken. Nu kan je een wedstrijd voor jezelf doen en dus proberen ieder baantje minder slagen te maken dan die daarvoor. Hierdoor ga je krachtiger en rustiger zwemmen.

Oefeningen voor de beenslag zijn:
  • Extra beenslag: bij vlinder- en schoolslag verbeter je de beenslag door een slag extra te doen. Dan doe je er bij de vlinderslag dus drie en bij schoolslag twee per keer. Hierdoor verbetert de beenslag, omdat je naar een ander ritme moet zoeken.
  • Zwem met een plankje. Door een plankje vast te houden in je handen focus je meer op je beenslag onderwater. Als je dit vaker doet, komt er een gewoonte in en gaat het uiteindelijk vanzelf. 

Oefeningen voor de coördinatie zijn:
  • Als je rugcrawl oefent, is het goed om je hoofd stil in het water te hebben liggen. Hierdoor vermindert de weerstand tijdens het zwemmen. Dit oefen je door een bekertje op je hoofd neer te zetten. Dan is het natuurlijk de bedoeling dat het bekertje blijft staan.
  • Je kunt er ook voor kiezen om 2 slagen door elkaar te oefenen, zodat je extra moet nadenken en controleren. Hierbij doe je dus één slag met je armen en één met je benen. Het vinden van een nieuw ritme kan hierbij even duren. Naarmate je dit vaker doet, verlopen de slagen waarschijnlijk ook beter. 

Oefeningen voor je ademhaling:
  • Een belangrijk gedeelte van ademhalen is je hoofdrotatie. Rotatie betekent draaien, dus niet optillen.
  • Als je onderwater bent met je gezicht, blaas je langzaam alle lucht uit je longen. Vervolgens roteer je je hoofd, en adem je in. Hoe vaak je dit moet doen, ligt aan je eigen ritme. Je moet uitvinden wat voor jou werkt.
  • Zorg ervoor dat je je hoofd minimaal draait. Net genoeg om een hap lucht te nemen. Zo raak je zo min mogelijk uit balans.
  • Je kunt je hoofd één kant opdraaien, maar dit kan je ook doen naar beide kanten. Door aan beide kanten te ademen maak je het jezelf makkelijker, want dan zwem je automatisch evenwichtiger en rechter. 

Nu weet jij alles van zwemslagen en zwemtechniek en heb je dus geen moeite meer om het bad in te springen! 

Neem jij de sprong in het diepe?

Genieten van het zwemmen en tegelijkertijd beloond worden voor je prestaties? Dat kan met a.s.r. Vitality. Hét beweegprogramma dat beweging beloont. Neem een frisse duik in dat zwembad en verbeter die techniek! Zo heb je snel je weekdoel binnen! Bekijk hieronder hoe je punten binnenhaalt met zwemmen.

Deze punten kan je inwisselen voor wekelijkse, maandelijkse en jaarlijkse beloningen. Verdien bijvoorbeeld elke week cadeautegoed voor Bol.com of Zalando, krijg elke maand cashback op een Apple Watch of Fitbit en scoor aan het einde van het jaar cashback op je zorgverzekering bij a.s.r.. Ook kan je de punten inwisselen voor een donatie aan een goed doel!

Meer weten?

Vitality

Meer verhalen over a.s.r. Vitality