Langdurige zorg (Wlz) en je zorgverzekering

Ben je voor jezelf of voor iemand in je omgeving op zoek naar langdurige zorg? We leggen je graag uit wanneer je hiervoor in aanmerking komt en hoe je langdurige zorg vanuit de Wlz aanvraagt.

Langdurige zorg vanuit de Wlz

De Wet langdurige zorg (Wlz) regelt zware, intensieve zorg voor kwetsbare ouderen, mensen met een handicap en mensen met een psychische aandoening; waarvan de zorg blijvend (levenslang) is. Iemand kan zorg vanuit de Wlz aanvragen als er 24 uur per dag zorg in de nabijheid nodig is en als iemand niet (altijd) de eigen regie kan voeren. Deze zorg is bijvoorbeeld nodig vanwege een handicap, een chronische ziekte, langdurige psychische problemen of ouderdom. Gaat het om een aanvraag voor een kind onder de 18 jaar? Dan moet er meestal ook sprake zijn van een verstandelijke beperking. Langdurige zorg kan thuis of in een instelling geleverd worden. 

Het Nederlands zorgstelsel

Het Nederlands zorgstelsel is geregeld in 4 verschillende wetten:

  • De Zorgverzekeringswet (Zvw)
  • De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
  • De Jeugdwet
  • De Wet langdurige zorg (Wlz)

De Zvw en de Wlz worden uitgevoerd door de zorgverzekeraars waar a.s.r. er één van is. Dit betekent dat a.s.r. verantwoordelijk is voor het uitvoeren van de Wlz.

Je bent verzekerd voor de Wlz als je ook verzekerd bent voor de Zvw. Met een Nederlandse zorgverzekering is dat zo. Je hoeft hiervoor dus geen aparte verzekering af te sluiten.

Wanneer kom je in aanmerking voor de Wlz?

Het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) beoordeelt of je in aanmerking komt voor zorg vanuit de Wlz. Als je hiervoor in aanmerking komt krijg je een indicatie voor zorg vanuit de Wlz.

Op de website van het CIZ vind je de Wlz-check. Door deze Wlz-check in te vullen zie je of je in aanmerking komt voor de Wlz. Je vindt hier ook meer informatie over zorg of ondersteuning.

Veelgestelde vragen over langdurige zorg (Wlz)
  • Hoe vraag je zorg vanuit de Wlz aan? toon
  • Welke opties voor zorg vanuit de Wlz zijn er?  toon
  • Waar kan je terecht voor zorg vanuit de Wlz? toon
  • Wat als je moet wachten op zorg? toon
  • Heb je een klacht over de geleverde zorg? toon
  • Door wie wordt langdurige zorg (Wlz) betaald? toon
  • Bij wie kan je terecht voor contact of ondersteuning? toon
  • Bij welke instanties kan je terecht? toon
  • Heb je een vraag? toon
Meer informatie
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemorgen, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e", "Of lees meer over Oekra\u0026iuml;ne en\u0026nbsp;\u003ca href=\"/verzekeringen/oekraine\"\u003eje hypotheek of verzekeringen van a.s.r.\u003c/a\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ je antwoord in een paar woorden", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"PEN_C_IDV2":false,"BA_C_PIBB":false,"KS_HD_C_MIJNASR":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ZO_C_DAV_SERVICE":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }