De websites van ASR Nederland maken gebruik van cookies. Sommige cookies plaatsen we altijd, bijvoorbeeld om de websites goed te laten werken en om het gedrag erop volledig anoniem, te kunnen analyseren. Daarnaast plaatsen we cookies zodat jij feedback kunt geven, voor social media of om relevante advertenties op websites van derden te plaatsen. Deze cookies verzamelen mogelijk gegevens buiten onze websites. Door op ‘Akkoord’ te klikken ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Ga je akkoord met onze cookies, dan kunnen we jouw online gedrag, nadat je bent ingelogd, combineren met (persoons)gegevens die je online achter laat of eerder aan ons hebt verstrekt. Wil je zelf aangeven voor welke cookies je toestemming geeft, klik dan op 'Wijzig mijn instellingen'. Meer weten? Lees ons cookiebeleid.
Het lijkt er op dat je een ad blocker hebt. Je kunt daardoor niet kiezen welke cookies wij plaatsen. Daarom plaatsen wij alleen de functionele cookies.
Oekraïne
Lees meer over Oekraïne en je hypotheek of verzekeringen van a.s.r..
Ben je voor jezelf of voor iemand in je omgeving op zoek naar langdurige zorg? We leggen je graag uit wanneer je in aanmerking komt en hoe je langdurige zorg vanuit de Wlz aanvraagt.
Het Nederlands zorgstelsel is geregeld in 4 verschillende wetten:
De Zvw en de Wlz worden uitgevoerd door de zorgverzekeraars waar a.s.r. er één van is. Dit betekent dat a.s.r. verantwoordelijk is voor het uitvoeren van de Wlz.
Je bent verzekerd voor de Wlz als je ook verzekerd bent voor de Zvw. Met een Nederlandse zorgverzekering is dat zo. Je hoeft hiervoor dus geen aparte verzekering af te sluiten.
Het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) beoordeelt of je in aanmerking komt voor zorg vanuit de Wlz. Als je in aanmerking komt krijg je een indicatie voor zorg vanuit de Wlz.
Op de website van het CIZ vind je de Wlz-check. Door deze Wlz-check in te vullen zie je of je in aanmerking komt voor de Wlz. Ook vind je in deze digitale wegwijzer meer informatie over zorg of ondersteuning.
Als je in aanmerking wilt komen heb je een indicatie nodig. Een indicatie kan je aanvragen bij het CIZ. Op de website van het CIZ zie je hoe het aanvragen van een indicatie werkt.
Het CIZ beoordeelt jouw indicatieaanvraag. Als het CIZ jouw aanvraag heeft goedgekeurd ontvang je een indicatiebesluit. In het indicatiebesluit zit een zogenaamd zorgprofiel. Het zorgprofiel geeft aan welke en hoeveel zorg je kan krijgen. Ook staat in het zorgprofiel hoe lang je deze zorg kan krijgen.
Je kan je indicatie op 2 manieren aanvragen:
Met een indicatie voor de Wlz kan je zorg in een instelling of thuis ontvangen. Wat zijn de opties?
Het zorgkantoor regelt de inkoop en administratie van de zorg. Zorg in natura kan in een instelling of thuis geleverd worden.
Er zijn 3 mogelijkheden:
Een zorgkantoor regelt voor jou de zorgverleners die jij nodig hebt. Zorgkantoren zitten verspreid over heel Nederland. Elke regio heeft een eigen zorgkantoor. Het zorgprofiel dat jij hebt gekregen vanuit het CIZ-indicatiebesluit bepaalt welke zorgverleners je nodig hebt.
Een zorgkantoor sluit ook contracten met zorgaanbieders in jouw regio af. Elk zorgkantoor is er verantwoordelijk voor dat alle cliënten in hun regio de juiste langdurige zorg krijgen waar zij recht op hebben. En dat die zorg aan bepaalde kwaliteitseisen voldoet. Zorgkantoren voeren ook de regeling persoonsgebonden budget uit. In de video van Zorgverzekeraars Nederland (ZN) zie je wat een zorgkantoor voor jou kan betekenen.
a.s.r. is een Wlz-uitvoerder zonder zorgkantoor. Dit betekent dat wij niet ons eigen zorgkantoor hebben, maar afspraken hebben gemaakt met zorgkantoren van andere Wlz-uitvoerders. Wij hebben met alle zorgkantoren afspraken. Kijk op de website van Zorgverzekeraars Nederland om te zien welk zorgkantoor in jouw regio werkzaam is.
Als je in aanmerking komt voor zorg uit de Wlz, dan kan het voor komen dat je moet wachten voordat je zorg krijgt. Er zijn soms wachttijden bij zorginstellingen. Een overzicht van wachttijden kan je bij de meeste zorgkantoren opvragen. In dit overzicht vind je per zorginstelling of er een wachttijd is en hoeveel dagen de wachttijd gemiddeld duurt.
In het overzicht van wachttijden zal je twee begrippen tegen komen: ‘actief wachtend’ en ‘wens wachtend’. Bij ‘actief wachtend’ wacht iemand op zorg van de eerst beschikbare instelling. Bij ‘wens wachtend’ wacht iemand op zorg van een specifieke zorginstelling.
Andere begrippen die je in het overzicht kan tegenkomen zijn ‘zorg met verblijf’ en ‘zorg zonder verblijf’. Bij ‘zorg met verblijf’ woont iemand in een instelling en bij ‘zorg zonder verblijf’ krijgt iemand zorg in een instelling, maar woont thuis.
Er zijn verschillende organisaties die je kunnen helpen als je een klacht hebt.
Je zorgverlener kan je helpen met een klacht over de geleverde zorg. Ook kan je altijd terecht bij jouw zorgkantoor en bij verschillende cliënt ondersteunende organisaties. In het overzicht onderaan deze pagina is meer informatie te vinden over deze ondersteunende organisaties.
Daarnaast kan je bij ons terecht met je klacht, ook als je een klacht over jouw zorgkantoor hebt. Bekijk onze klachtenregeling.
Als je recht hebt op zorg vanuit de Wlz zijn er verschillende partijen die de vergoeding van de zorg regelen.
Zorg in natura wordt door het zorgkantoor betaald. Het zorgkantoor betaalt deze rekeningen rechtstreeks aan de zorgverlener. Voor zorg in natura moet je wel een eigen bijdrage betalen als je 18 jaar of ouder bent. De eigen bijdrage betaal je aan het Centraal Administratie Kantoor (CAK).
Als je gebruik maakt van een persoonsgebonden budget (pgb) zaljij zelf de facturen van jouw zorgverlener ontvangen. Deze kan je dan doorsturen naar de Sociale Verzekeringsbank (SVB). Zij zullen er dan voorzorgen dat je zorgverlener wordt betaald. Bij een pgb moet je ook een eigen bijdrage betalen als je 18 jaar of ouder bent, alleen dan is er sprake van een pgb-aftrek. De eigen bijdrage betaal je aan het CAK.
Als je vragen hebt over de Wlz kan je altijd contact opnemen met het zorgkantoor in jouw regio. Daarnaast kunnen wij je ook verder helpen met jouw vragen over langdurige zorg. Neem hiervoor contact met ons op.
In de Wlz heeft elke cliënt recht op hulp van een cliëntondersteuner. Een cliëntondersteuner kan jou helpen met informatie, advies, algemene ondersteuning en bemiddeling bij de invulling van jouw zorg. Je kunt kiezen voor cliëntondersteuning door het zorgkantoor. Daarnaast kun je kiezen voor een onafhankelijke cliëntondersteuner (OCO). Een onafhankelijke cliëntondersteuner werkt onafhankelijk van andere instanties zoals de indicatiesteller, het zorgkantoor en de zorgaanbieders. Een onafhankelijke cliëntondersteuner heeft meer zicht op het aanbod buiten ons werkgebied en heeft meer mogelijkheden bij het ondersteunen van het opstellen van zorgplannen en persoonlijke plannen.
Wanneer je een indicatie gaat aanvragen voor zorg vanuit de Wlz heb jij vanuit je gemeente recht op cliëntondersteuning. Heb je een minderjarig kind voor wie je een indicatie aanvraagt? Dan heb je ook recht op cliëntondersteuning.
De gemeente is verplicht om ervoor te zorgen dat je bij het regelen van een indicatiestelling voor de Wlz geholpen en bijgestaan wordt door een cliëntondersteuner. Als je een indicatie bij het Centrum indicatiestelling zorg (CIZ) aanvraagt zal je ook op dit recht gewezen worden.
Als jij of je minderjarige kind een indicatie voor de Wlz hebt ontvangen, heb je ook daarna recht op een cliëntondersteuner. Deze cliëntondersteuner helpt je bij de invulling van de zorg met:
Een cliëntondersteuner is altijd gratis en werkt altijd in jouw belang.
Je kan terecht voor cliëntondersteuning bij de gemeente, jouw zorgkantoor of bij de onafhankelijke cliëntondersteuners van MEE en Adviespunt Zorgbelang. Je kan zelf kiezen van wie je cliëntondersteuning wilt ontvangen. Je kan rechtstreeks contact opnemen met één van deze organisaties.
Onderwerp | Contactgegevens instantie |
---|---|
Jet aanvragen van een indicatie om recht te hebben op langdurige zorg (Wlz) | Cliëntenondersteuning voor Centrum indicatiestelling zorg (CIZ) |
Betalingen rondom de eigen bijdrage | Centraal Administratiekantoor (CAK) |
Landelijke vereniging voor mantelzorgers en vrijwilligers | Mantelzorglijn |
Belangenvereniging voor mensen met een pgb | Per Saldo |
Wet- en regelgeving | Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) |
Onafhankelijke toezichthouder | Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd |
Uitvoeren financiering Zvw/Wlz | Zorginstituut Nederland (ZINL) |
Facturering bij een Wlz-pgb | Sociale Verzekeringsbank (SVB) |
Cliëntondersteuning voor mensen met een beperking | MEE |
Cliëntondersteuning voor iedereen die minder zelfredzaam is door ziekte, ouderdom of een beperking | Zorgbelang Nederland |
Online wegwijzer voor zorg en ondersteuning van de overheid | Regelhulp |
Dementie | Platform van Alzheimer Nederland |
Cliëntondersteuning | Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport |
Heb je een vraag of hulp nodig? Neem contact met ons op via één van onze contactmogelijkheden. Wij helpen je graag verder.