Met deze secundaire en tertiaire arbeidsvoorwaarden val je op in een krappe arbeidsmarkt

Op deze krappe arbeidsmarkt is het lastig om aan personeel te komen. Er zijn meer vacatures, dan werkzoekenden. En dit maakt kandidaten en werknemers kritischer op hun (toekomstige) werkgever. Fijne secundaire en tertiaire arbeidsvoorwaarden zorgen dat je organisatie opvalt tussen concurrenten. In dit artikel vertellen we je alles over deze voorwaarden, hoe je ze kunt inzetten en welke verschillende opties er zijn.

Hoe val je op in een krappe arbeidsmarkt?

Als werkgever voel jij je betrokken bij jouw werknemers. Dus wil je goede arbeidsvoorwaarden bieden. Niet alleen om op te vallen tussen concurrenten en nieuw personeel te werven, maar ook om goed personeel te behouden. Dit kan door interessante secundaire en tertiaire arbeidsvoorwaarden aan te bieden. Misschien zijn er in de cao zelfs regelingen opgenomen om het inkomen van arbeidsongeschikte werknemers te beschermen?

Financiële zekerheid bij ziekte of arbeidsongeschiktheid is een aantrekkelijke arbeidsvoorwaarde. Dit alles getuigt van goed werkgeverschap. En goede werkgevers hebben een streepje voor op de krappe arbeidsmarkt. Hieronder lees je het verschil tussen secundaire en tertiaire arbeidsvoorwaarden en welke interessant zijn voor jou.

Houd rekening met je cao

Het komt vaak voor dat de secundaire voorwaarden vast staan in een cao. Controleer dus of er voor jouw bedrijf een cao geldt. Maar jij als werkgever bent vrij om deze secundaire arbeidsvoorwaarden aan te vullen. Denk bijvoorbeeld aan iets materieels, zoals een telefoon. Of aan zorgverlof (bij mantelzorg). Dat kan enorm belangrijk zijn voor de mantelzorgers in je bedrijf.

Wat zijn secundaire arbeidsvoorwaarden?

Secundaire arbeidsvoorwaarden zijn alle bonussen die bovenop het salaris komen. Denk bijvoorbeeld aan een auto of laptop van de zaak, een reisvergoeding of een dertiende maand. Vaak staan er al een aantal secundaire arbeidsvoorwaarden vastgesteld in de cao van je bedrijfstak. Als werkgever ben je natuurlijk vrij om daar nog van alles aan toe te voegen. Zo maak je je vacature interessanter voor werkzoekenden!

Wil je je employer branding verbeteren en goed personeel aantrekken? Zorg dan voor aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden. Hieronder vind je een lijst met voorbeelden. Welke passen bij jouw organisatie?

  • auto, scooter of fiets van de zaak – interessant, omdat werknemers hier vaak dagelijks gebruik van maken;
  • telefoon, tablet of laptop van de zaak – handig voor je medewerkers en voor hun bereikbaarheid;
  • cursussen en opleidingen – zo investeer je meteen in duurzame inzetbaarheid;
  • dertiende maand – iedereen vindt een extra maand salaris aantrekkelijk;
  • bonusregeling – zo koppel je het loon aan de prestatie van de medewerker;
  • betaald verlof en thuis werken – fijn voor mensen met een reisafstand;
  • ouderschapsverlof – ideaal voor jonge ouders;
  • vergoeding voor telefoon, overwerk, verhuizen, representatie – een leuke extra; 
  • sporten via het werk – op deze manier stimuleer je meteen vitaliteit;
  • flexibele werktijden – zo ervaren mensen meer autonomie in hun werk;
  • collectieve ziektekostenverzekering;
  • extra aanvulling bij arbeidsongeschiktheid;
  • collectieve ongevallenverzekering;
  • aanvullend pensioen – nu alvast investeren in de toekomst van je medewerkers.

Financiële zekerheid bij ziekte als secundaire arbeidsvoorwaarde

Voor je medewerkers is het natuurlijk fijn om te weten dat ze worden doorbetaald bij ziekte. Dit maakt het een stuk aantrekkelijker om ergens te komen werken. Je weet natuurlijk nooit wat er kan gebeuren. Daarom bieden sommige werkgevers een WIA-verzekering aan als secundaire arbeids­voorwaarde. Als je medewerker 2 jaar niet meer heeft kunnen werken door ziekte of een handicap, krijgt hij met een WIA-verzekering 75% van het loon toch doorbetaald.

Wat zijn tertiaire arbeidsvoorwaarden?

Tertiaire arbeidsvoorwaarden zijn vaak leuke extra’s die lastig in een specifiek bedrag uit te drukken zijn. Voorbeelden hiervan zijn werkuitjes, lunch in de kantine, en sportabonnementen. Tertiaire arbeidsvoorwaarden staan niet in een cao. Als werkgever ben je dus vrij om te kiezen welke tertiaire voorwaarden je je medewerkers aanbiedt. Ook bij tertiaire arbeids­voorwaarden geldt: hoe meer of hoe creatiever, hoe aantrekkelijker!

Voorbeelden van tertiaire arbeidsvoorwaarden

Inspiratie nodig voor fijne tertiaire arbeidsvoorwaarden? Wij hebben een aantal suggesties voor je:

  • kerstpakket - een feestelijke blijk van waardering;
  • sporten via het werk – op deze manier stimuleer je meteen vitaliteit, bijvoorbeeld met het beweegprogramma a.s.r. Vitality;
  • vrijdagmiddagborrels - goed voor de teamgeest;
  • werkuitjes en vakanties - al helemaal goed voor de teambuilding;
  • gratis lunch in de kantine;
  • een masseur op het werk - om nog meer ontspannen aan het werk te gaan;
  • mindfulness-trainingen - om de werkdruk los te laten;
  • een voucher voor een baaldag - als het allemaal even tegenzit;
  • een gezellig kerstdiner - wat gezelligheid tijdens de wintermaanden;
  • een groot bedrijfsfeest - om het werk extra leuk te maken.
Wat leveren secundaire arbeidsvoorwaarden jou op als werkgever?

Secundaire en tertiaire arbeidsvoorwaarden zijn heel goed voor je employer branding en dragen bij aan goed werkgeverschap. Dit is het imago dat jij als werkgever hebt. Hoe beter dit imago, hoe eerder goede kandidaten bij jou solliciteren en sterke medewerkers blijven. Als je goed voor je werknemers zorgt, gaan ze minder snel ergens anders kijken. Zo voorkom je een personeelstekort. Een sterk werkgeversmerk is dus cruciaal in deze krappe arbeidsmarkt.

Zo kan a.s.r. je helpen

Secundaire en tertiaire arbeidsvoorwaarden zijn dus heel belangrijk voor je employer branding. Als je ze goed inzet, helpen ze bij het aantrekken en behouden van goed personeel op een krappe arbeidsmarkt. Onze experts kijken graag met je mee waar jij als werkgever ook meer winst kunt behalen op het gebied van arbeidsomstandigheden en verzuim van medewerkers.

Download de whitepaper over goed werkgeverschap

Als werkgever zorg je goed voor je personeel. En dat gaat verder dan goede arbeidsvoorwaarden bieden. Wil je hier meer over weten? Download dan onze whitepaper over goed werkgeverschap en zorg ervoor dat je medewerkers graag bij je (blijven) werken!

Wij helpen je graag