Home Blogs van a.s.r. Meer bewegen in 2021: met deze tips houd je goede voornemens wél vol

Meer bewegen in 2021: met deze tips houd je goede voornemens wél vol

24 december 2020

Nieuw jaar, nieuwe kansen! Hopelijk kunnen we volgend jaar (nog) meer bewegen en minder thuiszitten met z’n allen! Staat meer bewegen ook op jouw lijstje van goede voornemens? Deze tips zorgen ervoor dat je dit goede voornemen ook écht volhoudt!

Meer bewegen

Het afgelopen jaar maakte goed duidelijk hoe belangrijk het is om te werken aan je gezondheid. “Een half uurtje wandelen - zelfs dat kan al een groot verschil maken voor onze gezondheid”, zei onze minister-president Mark Rutte tijdens een coronapersconferentie. 

Wil jij volgend jaar meer bewegen? Willen is natuurlijk een goede stap één, maar het ook daadwerkelijk volhouden is stap twee. En dat is soms best lastig. We geven je daarom 7 tips om te zorgen dat je je goede voornemens in 2021 wél volhoudt. 💪

7 tips om je goede voornemens wél vol te houden

1. Maak je doel concreet en haalbaar

Als je goede voornemen bijvoorbeeld meer bewegen is, dan stel je jezelf eigenlijk een te breed en abstract doel. Vertaal het voornemen naar je dagelijkse leven zodat je weet wat je te doen staat. Wat ook helpt is als je het concreet en meetbaar maakt. ‘Ik ga elke dag 10.000 stappen zetten’ is een stuk duidelijker dan ‘ik ga meer bewegen’. 

2. Schrijf je doel op

Door je doel en je motivatie op te schrijven houd je het duidelijk voor ogen en kun je het nog eens nalezen als je een keer bent teruggevallen in je oude gewoonte (lees: gewoon op de bank blijft zitten). Je kunt zelfs een noodplan bedenken, zodat je van tevoren al een oplossing hebt bedacht voor die smoesjes die je zo graag gebruikt. 

3. Doe het stapje voor stapje

Start met kleine veranderingen en werk stapsgewijs. Stel jezelf korte termijn doelen en kijk achteraf of het gelukt is. Wil je meer bewegen en je fitter voelen? Doe dan voortaan je boodschappen op de fiets of maak een korte wandeling in de frisse buitenlucht tijdens een telefoongesprek. Je hoeft niet gelijk een hele marathon te kunnen lopen. Stap voor stap werkt veel beter! 🚶‍♂️

4. Heb geduld

Een gewoonte veranderen duurt gemiddeld 66 dagen. Je moet er dus ruim 2 maanden voor uittrekken om je nieuwe gedrag als een gewoonte te gaan zien. En hoe lastiger het goede voornemen is, hoe langer het soms duurt. Geef niet te snel op, want de aanhouder wint!

5. Zeg het hardop

Door je doel aan anderen te vertellen, kunnen zij je steunen en motiveren. Zeker als je een keer terugvalt. Dan kunnen zij je eraan herinneren waarom je dit ook weer zo graag wilde. Ook weten ze dat ze je niet in verleiding moeten brengen. Ook kun je zo op zoek gaan naar een maatje. Dat kan in je vriendenkring, je buurt of op de sportschool. Of op je werk, iemand waarmee je op vaste dagen een rondje wandelt in de pauze. 

6. Wees lief voor jezelf

Om je goede voornemens vol te houden heb je discipline nodig. Maar we zijn allemaal mensen en vallen soms terug in onze oude gewoontes. Dat is niet erg en geen reden om je wandelschoenen direct aan de wilgen te hangen. Probeer na twee dagen gewoon je goede gedrag weer op te pakken. Je kunt het! 👏

7. Laat je belonen door a.s.r. Vitality

Als je door bepaald gedrag direct beloond wordt, maken je hersenen dopamine aan. Dat werkt bij chocola, maar je kunt het ook inzetten om je gedrag te veranderen. Bijvoorbeeld door jezelf te belonen met een cadeautje als je het je twee weken gelukt is om genoeg te bewegen. Of trakteer jezelf via het beloningssysteem van a.s.r. Vitality. 

Met a.s.r. Vitality verdien je Vitality Punten als je beweegt. Wissel jouw punten in voor cashback op jouw Apple Watch of Fitbit, een wekelijkse cadeaubon van €5 van Bol.com, Zalando of Interport, óf krijg cashback op een aanvullende zorgverzekering van Ditzo of De Amersfoortse. 

Sluit jij voor 1 januari een zorgverzekering af bij Ditzo of De Amersfoortse? Dan krijg je de eerste 4 maanden a.s.r. Vitality gratis!

Vitality

Meer verhalen over Vitaliteit