Betalingsachterstand op je zorgverzekering

Heb je een betalingsachterstand op je zorgverzekering? We begrijpen dat dit iedereen kan overkomen. En dat het vervelend is als je hier mee te maken krijgt. Op deze pagina lees je wat de gevolgen zijn van een betalingsachterstand op je zorgverzekering, wat je eraan kunt doen en hoe wij jou kunnen helpen.

Wil je jouw betalingsachterstand direct betalen?

Heb je een keer een rekening gemist? Geen probleem. Je betaalt openstaande rekeningen makkelijk en veilig via Mijn Zorg of de Mijn zorg van a.s.r. App.

  1. Log in op je persoonlijke pagina via Mijn Zorg of de Mijn zorg van a.s.r App
  2. Onder het tabblad ‘Betaaloverzicht’ vind je snel een overzicht van je openstaande rekeningen.

Wil je jouw betalingsachterstand in één keer betalen of handmatig overmaken? Maak het bedrag dan over op NL32 ABNA 0243 5241 10 t.n.v. ASR Zorgverzekering NV. Vermeld hierbij het betalingskenmerk. Dit betalingskenmerk vind je terug via Mijn Zorg of in de herinneringsbrief die je van ons ontvangen hebt.

Wat gebeurt er als je je rekening niet op tijd betaalt?

Kan een rekening niet automatisch afgeschreven worden? Dan krijg je van ons een brief met het verzoek het bedrag binnen een bepaalde termijn te betalen. Ben je te laat met betalen? Dan sturen wij je twee betalingsherinneringen. Als je na deze herinneringen niet hebt betaald schakelen wij een gerechtsdeurwaarder in.

Hieronder leggen we stap voor stap uit wat er gebeurt als je je rekening niet op tijd betaalt.

  1. Is de eerste betaaltermijn voorbij? Dan krijg je nog twee keer een brief met een herinnering. In deze brieven staat de uiterste datum waarop het bedrag betaald moet zijn. Wanneer je de premie betaalt voor de uiterste datum in deze brieven worden er geen extra kosten in rekening gebracht.
  2. Is het bedrag niet binnen op onze rekening voor de uiterste datum? Dan dragen wij de niet-betaalde rekening over aan de gerechtsdeurwaarder. Een gerechtsdeurwaarder is een ambtenaar die er onder andere voor zorgt dat afspraken worden nagekomen.
  3. De gerechtsdeurwaarder stuurt een nakomingsbrief. Hierin worden nog geen incassokosten in rekening gebracht.
  4. Is de openstaande rekening binnen 14 dagen na dagtekening van de nakomingsbrief niet betaald? Dan stuurt de deurwaarder een aanmaning. In deze aanmaning wordt nogmaals gevraagd de niet-betaalde rekening te betalen. Voor de aanmaning worden incassokosten van minimaal € 48,40 bij je in rekening gebracht.

Wat zijn de gevolgen van een betalingsachterstand op je premie?
  • Bij een betalingsachterstand van minimaal 60 dagen wordt de betalingsachterstand overgedragen aan de gerechtsdeurwaarder. Je aanvullende verzekeringen worden dan stopgezet. Betaal je daarna binnen 60 dagen aan de gerechtsdeurwaarder? Dan herstellen wij je aanvullende verzekeringen met terugwerkende kracht.
  • Bij een betalingsachterstand komt de korting die je krijgt bij jaarbetaling te vervallen. Je betaaltermijn wordt met terugwerkende kracht gewijzigd van jaarbetaling naar maandbetaling.
  • Het is niet mogelijk om over te stappen naar een andere zorgverzekeraar als je een betalingsachterstand hebt op je premie.
    Heb je een betalingsachterstand en wil je toch overstappen? Dan moet je betalingsachterstand vóór 31 december op onze rekening zijn bijgeschreven. Op Mijn Zorg of in de Mijn zorg van a.s.r. app kan je veilig en snel je betalingen via iDEAL voldoen.
  • Als je 6 maanden de premie niet betaalt word je bij het CAK aangemeld voor de 'Regeling wanbetalers’. Vanaf dat moment brengt het CAK de premie bij je in rekening, verhoogd met een bestuurlijke boete. Lees hieronder meer over de regeling wanbetalers.
Hulp bij je betalingsachterstand
Hieronder lees je hoe wij of andere organisaties jou kunnen helpen bij betalingsproblemen.
  • Heb je moeite met betalen? Wij denken graag met je mee!  toon
  • Vraag zorgtoeslag aan toon
  • Krijg meer grip op je geld toon
  • Zorgverzekeringslijn toon
  • Schuldhulpverlening toon
Regeling wanbetalers
De overheid heeft in de Regeling wanbetalers vastgelegd wat er gebeurt als je de maandpremie niet betaalt. Wij zijn verplicht deze regeling uit te voeren. Als je 6 maanden je premie niet betaalt, melden wij je aan voor deze regeling. Vanaf dat moment brengt het CAK de premie bij je in rekening, verhoogd met een bestuurlijke boete. Je verzekering loopt door bij ons, maar door de boete betaal je een veel hogere premie aan het CAK.
Afmelding CAK
Heb je alle premies en boetes betaald? Dan word je weer afgemeld bij het CAK.
Opschorting CAK

Als je met ons een betalingsregeling afspreekt over je totale schuld, kunnen we je tijdelijk afmelden voor de regeling. Dit noemen we een opschorting. Je gaat dan vanaf de volgende maand de basispremie weer aan ons betalen. Zolang je de betalingsregeling nakomt en er geen nieuwe achterstanden ontstaan, blijft je aanmelding bij het CAK opgeschort. Als je de totale schuld hebt afgelost, wordt je weer afgemeld bij het CAK.

Vragen over de Regeling wanbetalers

Ga voor meer informatie over de Regeling wanbetalers naar de website van het CAK.

Meer informatie
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenacht, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ je antwoord in een paar woorden", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"BA_C_PIBB":false,"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ZO_C_DAV_SERVICE":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }