Als je naar een zorginstelling gaat die over de grens ligt, maar daarvoor minder dan 50 kilometer moet reizen, dan ben je een grensbewoner. Als grensbewoner kun je gewoon gebruik maken van zorg over de grens, net als in Nederland. Maar soms moet je rekening houden met extra voorwaarden. Wat die voorwaarden zijn vind je hier. 

Wanneer ben ik een grensbewoner?

Grensbewoners zijn verzekerden die minder dan 50 kilometer moeten afleggen naar de buitenlandse zorginstelling waar ze naartoe willen. De afstand berekenen wij met de snelste route op Google Maps. 

Toestemming vragen

Voor veel zorg kun je gewoon naar de buitenlandse zorgverlener gaan en de rekening achteraf bij ons declareren. Zo kun je gewoon naar de huisarts of de opticien gaan. Ook hoef je geen toestemming te vragen voor een bevalling, geboortezorg, hulpmiddelen of de fysiotherapeut

Soms moet je, voordat je zorg gaat gebruiken, wel eerst bij ons om toestemming krijgen. Dat doe je door een machtiging aan te vragen. De onderstaande tabel geeft aan voor welke zorg je wel vooraf toestemming moet vragen. 

 

Soort zorg Toestemming nodig? Meer informatie
Tandarts Ja

Je hebt alleen toestemming nodig voor mondzorg die vergoed wordt vanuit de basisverzekering. Zoek je behandeling op bij vergoedingen om te zien vanuit welke verzekering deze wordt vergoedt. 

GGZ Ja
Dure geneesmiddelen Ja Dure geneesmiddelen zijn geneesmiddelen die vanuit het ziekenhuis
worden geleverd. Wel moet je rekening houden met het voorkeursbeleid. 
Meer hierover lees je in de veelgestelde vragen. 
Gepland ziekenhuisbezoek Ja Behalve voor bevallingen en geboortezorg. Voor geplande zorg geldt 
dat we maximaal het bedrag betalen dat dezelfde behandeling in 
Nederland kost. Is het duurder in het buitenland? Dan kun je soms een
vergoeding krijgen vanuit je aanvullende verzekering of moet je het verschil zelf betalen.

 

 

Veelgestelde vragen
  • Welke medicijnen krijg ik vergoed? toon
  • Staat jouw vraag hier niet tussen? toon
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenacht, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e", "Of lees meer over Oekra\u0026iuml;ne en\u0026nbsp;\u003ca href=\"/verzekeringen/oekraine\"\u003eje hypotheek of verzekeringen van a.s.r.\u003c/a\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ je antwoord in een paar woorden", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"PEN_C_IDV2":false,"BA_C_PIBB":false,"KS_HD_C_MIJNASR":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"VIT_C_CHAT":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }