Bent u benieuwd naar wat er voor u in 2025 verandert? Wilt u meer weten over het proces en de planning van de zorginkoop? U vindt het terug in ons inkoopbeleid. Ons inkoopbeleid hebben we samengevat in een infographic, zodat u snel kunt zien waar a.s.r. voor staat en wat wij belangrijk vinden bij het inkopen van zorg.
Nieuwe aanbieders nodigen wij uit onze vragenlijst in te vullen zodat we kunnen beoordelen of wij voor 2025 afspraken kunnen en willen maken. Hierbij kijken we of de geleverde zorg een aanvulling is op ons zorgaanbod waarbij in ieder geval voldaan moet worden aan de voorwaarden zoals genoemd in ons inkoopbeleid.
De vragenlijst kunt u opvragen via onze loketten zbc@asr.nl en msz-categoraleinstellingen@asr.nl. U kunt tot 1 september 2024 uw ingevulde vragenlijst bij ons indienen om in behandeling genomen te worden voor contractjaar 2025. Aanvragen die wij na deze datum ontvangen nemen we in behandeling voor het jaar 2026. Hier kan in bijzondere situaties van afgeweken worden. Wij behouden het recht om niet meer zorgaanbieders te contracteren dan vereist is om te voldoen aan onze zorgplicht.
Voor sommige behandelingen is een machtiging noodzakelijk. Een machtiging dient vooraf te worden aangevraagd. Lees meer over ons machtigingenbeleid.
Voor MSR in zelfstandige behandelcentra (ZBC's) hanteert a.s.r. een machtigingsbeleid. Wanneer onze verzekerde naar een niet-gecontracteerde revalidatie ZBC wil gaan, dan moet de verzekerde of de zorgaanbieder namens de verzekerde tijdig een machtiging bij ons aanvragen. De machtiging moet vóór de start van de behandeling door ons zijn afgegeven.
Om de machtiging te kunnen beoordelen, is de volgende informatie noodzakelijk:
De aanvraag wordt vertrouwelijk behandeld. De behandelaar namens de verzekerde kan deze online indienen.
Met gecontracteerde zorgaanbieders maken wij afspraken over het door ons te vergoeden tarief. Voor niet-gecontracteerde zorgaanbieders geldt een vergoeding conform onze polisvoorwaarden tot ten hoogste de door ons vastgestelde maximale vergoeding.
a.s.r. publiceert geen tarieven voor medisch specialistische zorg, omdat dit kan leiden tot onaangename verrassingen ten aanzien van de kosten van een ziekenhuisbehandeling. Als verzekerde weet je voorafgaand aan een ziekenhuisbezoek niet welke behandeling gegeven zal worden. Het is dus vooraf ook niet in te schatten welke behandeling gedeclareerd zal worden en dus ook niet welk tarief van toepassing is. Daarnaast wijzigen ziekenhuistarieven regelmatig. Een ziekenhuis declareert pas aan het eind van een traject het definitieve tarief.
We willen voorkomen dat verzekerden een keuze maken voor een ziekenhuis aan de hand van tarieven, waarna achteraf blijkt dat de informatie niet bruikbaar was.
Tevens wil a.s.r. voorkomen dat verzekerden een keuze maken voor een behandeling of zorgaanbieder gebaseerd op tarieven. Wij helpen onze verzekerden graag om een keuze te maken op basis van de kwaliteit van de zorg, bereikbaarheid van de zorg en de prijs van die zorg. Verzekerden kunnen hiervoor altijd contact opnemen met onze zorgadviseurs. Zij helpen verzekerden met het vinden van de beste zorgverlener voor hun situatie en kunnen indien nodig direct helpen met wachtlijstbemiddeling. Bij voldoende informatie over de diagnose en behandeling kan vastgesteld worden wat het te verwachten tarief is dat het ziekenhuis in rekening brengt, zodat voor de verzekerde klant duidelijk is wat het effect is op eigen betaling vanwege het eigen risico, als dit nog niet voldaan is.
Wij controleren of de door u ingediende declaraties volledig en juist zijn. Soms komt het voor dat een declaratie niet klopt. Bijvoorbeeld als er een verkeerde declaratiecode is gebruikt. U ontvangt in dat geval een afwijzing met hierin een retourcode. Wilt u meer informatie over de retourcode? Gebruik de retourcodezoeker van Vektis om te zoeken op uw retourcode.
Wij voeren controles uit op declaraties. Dit doen we om de zorg betaalbaar te houden, om fraudeurs op te sporen en om kwaliteit van zorg te borgen. Op de pagina over de controle op declaraties leest u hoe we deze controles uitvoeren en hoe u ermee te maken kunt krijgen.
MijnZorgverlener is een beveiligde omgeving waar u inlogt met uw bestaande VECOZO-certificaat. U heeft inzicht in uw gesloten overeenkomsten, ingediende declaraties en contactgegevens. Ook past u via MijnZorgverlener uw rekeningnummer aan.
Bent u een gecontracteerde zorgaanbieder? Vul dan uw postcode in, zodat u vindbaar bent voor onze verzekerden. De postcodegebieden uit MijnZorgverlener vormen de basis voor onze Zorgzoeker.
Onderwerp | Afdeling | Contactgegevens |
---|---|---|
Status declaraties en wijzigingen doorgeven | MijnZorgverlener | Log in op MijnZorgverlener |
Proces overeenkomst | Overeenkomsten | 030 278 36 36 of zorg.overeenkomsten@asr.nl |
Inhoud overeenkomsten en beleid ziekenhuizen en UMC's | Zorginkoop | ziekenhuizen@asr.nl |
Inhoud overeenkomsten en beleid ZBC's | Zorginkoop | zbc@asr.nl |
Inhoud overeenkomst en beleid categorale instellingen, trombosecentra en centra voor eerstelijns diagnostiek | Zorginkoop | |
Declaraties | Declaraties | 030 278 36 36 |
Zorgbemiddeling | Zorgbemiddeling | zorgbemiddeling@asr.nl |
Voor overige vragen gebruikt u het contactformulier voor zorgaanbieders.