Ga naar de hoofdinhoud
Home 1 op de 3 Nederlanders heeft ervaring met identiteitsfraude
paspoort

1 op de 3 Nederlanders heeft ervaring met identiteitsfraude

01 mei 2018

Identiteitsfraude: iemand maakt misbruik van jouw gegevens. Bijvoorbeeld je naam, je geboortedatum, postcode, foto’s – en in extreme gevallen cruciale gegevens zoals BSN-nummer, je ID, paspoort of rijbewijs en je bankgegevens. 1 op de 3 Nederlanders heeft er ervaring mee.

Gegevens delen

Soms ontkom je er niet aan om je gegevens te delen. Je verkoopt iets op Marktplaats, dan is het wel handig als de koper weet waar hij de spullen kan halen. Of je geeft je werk een kopietje van je paspoort. Toch is het belangrijk om erbij stil te staan wie je jouw gegevens toevertrouwt, en wanneer.

Met wie?

Wanneer je gegevens deelt met een ander, denk er dan goed over na met welke partij je dat doet.

  • Op Marktplaats heb je tegenwoordig de optie om een betaalverzoek te sturen aan de koper van jouw product. Zo hoef je niet je bankgegevens uit te wisselen.
  • Als je een kopie van je paspoort laat maken - bijvoorbeeld in een hotel, vraag dan of je dit mag doen via de Kopie ID app van de overheid. Dit is een app waarbij je met je smartphone veilig een kopie van je identiteitsbewijs kunt maken: je kunt het BSN-nummer doorstrepen en er een watermerk overheen zetten met de datum en het doel. Deze scan kun je direct opsturen naar het hotel.
    Gaat het hotel hier niet mee akkoord? Vraag dan of de receptionist het BSN-nummer en de foto wil doorhalen en op wil schrijven waarom dit kopie is gemaakt.
  • Als je in een mail gevraagd wordt om gegevens op te sturen (bijvoorbeeld door je bank of verzekeraar), ga dan goed na of de mail wel echt afkomstig is van een betrouwbare partij. Dat kun je eenvoudig doen door het mailadres te bekijken. Past dit wel bij de instantie die ze zeggen te zijn? Als het mailadres afwijkt van het normale internetadres, heb je waarschijnlijk te maken met een phishing-mail.
  • Gooi je papieren weg met jouw gegevens erop? Verscheur ze dan eerst, en zet een streep door belangrijke persoonsgegevens.

Bron: onderzoek door Blauw Research, in opdracht van a.s.r.

Fleur Gorissen-de Paauw

Meer verhalen over Verzekeren

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemorgen, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":true,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":true,"SCH_Pac_C_ASRNL":true,"SCH_Pdb_C_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ARD_C_DB":true,"ARD_C_KLANTADVIES":true,"ZO_C_DAV_SERVICE":true}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }