Home 11 redenen om een repair cafe te bezoeken

11 hele goede redenen om een Repair Café te bezoeken

06 januari 2023

Nieuwe spullen maken kost CO2, het verwerken van weggegooide spullen ook. Door je kapotte spullen in een Repair Café te laten repareren, help je de CO2-uitstoot kleiner te houden. Hoe meer mensen meedoen, hoe beter. Daarom geven wij je 11 hele goede redenen om een Repair Café te bezoeken. Repairing is caring!

1. Je maakt deel uit van de geschiedenis

Op 18 oktober 2009 organiseerde Martine Postma het eerste Repair Café in een buurthuis in Amsterdam-West. Ze hield met een paar handige vrienden een inloop om samen met buurtgenoten spullen te repareren. Met succes! Inmiddels organiseren er bijna 1.800 groepen vrijwilligers Repair cafébijeenkomsten in 35 landen. En dat aantal groeit nog elke dag. Die geschiedenis gaat dus nog wel even door! 

2. Je wordt onderdeel van een wereldwijde beweging

Overal ter wereld schieten de Repair Cafés als paddenstoelen uit de grond. Er zijn er nu al zo'n 2.500 ter wereld! Ze vormen een wereldwijde beweging die zich inzet voor het behoud van reparatiekennis en voor beter repareerbare producten. Behalve in Nederland zijn er ook Repair Cafés in België, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en in tientallen andere landen verspreid over de hele wereld. Het Repair Café is zelfs doorgedrongen tot India en Japan!

3. Je verlengt de levensduur van je spullen

Soms doet het echt pijn om iets te moeten weggooien. Omdat je eraan gehecht bent. Een stilstaand klokje van je oma of die fijne spijkerbroek waarvan de rits kapot is. De gemiddelde leeftijd van de producten die naar een Repair Café worden gebracht, is 14 jaar. Klokken halen die leeftijd naar boven, airfryers naar beneden. Per maand krijgen 43.290 producten een tweede leven.

4. Je helpt de kringloopeconomie vormgeven

Een volledig circulaire economie in 2050. Dat is het streven van de Nederlandse overheid. Een kringloopeconomie waarbij grondstoffen en spullen opnieuw worden gebruikt. Of langer worden gebruikt. Daar draagt ook het repareren van spullen aan bij. Naar schatting zorgen alle Repair Cafés ter wereld er maandelijks voor dat ruim 40.000 producten niet op de vuilnisbelt eindigen. Laat daarom je kapotte spullen voortaan ook repareren. Want alleen zo kan de kringloopeconomie echt realiteit worden. 

5. Je geeft professionele reparateurs extra werk

Je denkt misschien dat Repair Café werk weghoudt bij professionele reparateurs. Maar niets is minder waar: de ervaring leert dat Repair Café mensen stimuleert om hun spullen vaker te laten repareren. Veel bezoekers van Repair Café zullen dus in de toekomst juist eerder bij een expert langsgaan. En er dan ook voor betalen. Het concept vormt dus geen concurrentie voor professionals. Integendeel. 

6. Er zitten meer dan 35.000 vrijwilligers voor je klaar

Bij de Repair Cafés zitten altijd vrijwilligers voor je klaar om je te helpen. Op de locaties is altijd gereedschap en materiaal aanwezig om allerlei soorten reparaties uit te voeren. Op kleding, meubels, elektrische apparaten, fietsen, speelgoed en dergelijke. Ook zijn deskundige vrijwilligers aanwezig, met reparatiekennis en -vaardigheden op allerlei terreinen. Je vindt Repair Cafés op honderden plaatsen in Nederland en België. 

7. Je bent zelf heel handig

Repair Café is altijd op zoek naar handige vrijwilligers. Mensen die handig zijn met kleding/textiel, elektrische apparaten, fietsen en meubels of houten voorwerpen en het leuk vinden hun kennis te delen met buurtgenoten. Dus, ben je zelf handig met elektronica, gereedschap, naaimachine of computers? Ga gerust eens langs en help mee. Of begin zelf een Repair Café bij jou in de buurt.

8. Je wilt onder de mensen te zijn

Op 525 plaatsen in Nederland vindt er maandelijks een Repair Café plaats. Die vinden niet allemaal tegelijkertijd plaats, dus er is er geregeld eentje bij jouw in de buurt. Bezoekers nemen kapotte spullen van thuis mee en gaan samen met de vrijwilligers aan de slag. Het gaat niet altijd om het repareren, maar ook om onder de mensen te zijn. Wie niets te repareren heeft, neemt een kop koffie of thee. Of gaat helpen bij een reparatie van iemand anders. Er is altijd wel een Repair Café bij jou in de buurt. 

9. Je gooit minder kapotte kleding weg

Weinig mensen realiseren zich dat ze hun kapotte koffiezetapparaat of stofzuiger kunnen laten repareren. Er wordt te snel een nieuwe gekocht, terwijl de oude vaak nog prima kan worden gemaakt. Kom in verzet tegen de wegwerpmaatschappij en breng je kapotte spullen naar een Repair Café. Er zijn al zo’n 1.798 broeken gerepareerd, om maar iets te noemen. Met een slagingskans van 96,7% kun je er vrij zeker van zijn dat Repair Café jouw lievelingsjeans bijvoorbeeld ook een tweede leven kan geven. Zo voorkom je dat er onnodig spullen worden weggegooid.

10. Je spijkert je reparatie-skills bij

Repair Café is voor veel aspirant klussers een mooie gelegenheid om wat op te steken. De mensen bij Repair Café dragen graag hun praktische kennis over. Zo kun je leren van elkaar. Of aan de leestafel, waar iedereen boeken over repareren en klussen kan doorlezen. Via social media is Repair Café bovendien een ware community aan het worden, waar dagelijks tips en tricks met elkaar worden uitgewisseld. 

11. Het is altijd heel gezellig

Kom gezellig langs. Elke maand worden de Repair Cafés in Nederland bezocht door 62.500 bezoekers. Niet iedereen heeft iets te repareren, sommigen komen ook gewoon voor de gezelligheid. Het is een echte sociale happening waar iedereen vrolijker vandaan komt. 

Bekijk ook de feitjes over Repair Café in onderstaande infographic of check de website van Repair Café

Wat is duurzaam leven?

Als je duurzaam leeft hou je rekening met je gezondheid en welzijn. En met de impact voor het klimaat, je omgeving en de natuur. Je maakt bewuste keuzes. Je denkt na over je CO2-footprint. Je koopt niet altijd nieuwe producten, je kiest ook voor tweedehands of reparatie van je kapotte spullen, bijvoorbeeld bij een Repair Café. En je kiest bij het shoppen voor duurzame producten bij eerlijke winkels, die ook goed voor hun medewerkers zorgen. 

 Repair Café in cijfers
Christel van Capelleveen

Meer verhalen over Duurzaam Leven

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenavond, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e", "Of lees meer over Oekra\u0026iuml;ne en\u0026nbsp;\u003ca href=\"/verzekeringen/oekraine\"\u003eje hypotheek of verzekeringen van a.s.r.\u003c/a\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ je antwoord in een paar woorden", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"PEN_C_IDV2":false,"BA_C_PIBB":false,"KS_HD_C_MIJNASR":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":true,"SCH_Pac_C_ASRNL":true,"SCH_Pdb_C_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ZO_C_DAV_SERVICE":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }