Ga naar de hoofdinhoud

Een begin maken met amplitie? Start met positieve woorden

05 september 2022

Taal is een belangrijk onderdeel van amplitie. Opvallend genoeg is onze taal vaak negatief of probleemoplossend. Hiermee beïnvloeden we de manier waarop er naar zaken gekeken wordt, óók op de werkvloer. Als we amplitie goed willen toepassen, zullen we volgens Ellen van Dieren van Talentcollege daarom ook moeten kijken naar taal en hoe we met woorden onze focus van negatief naar positief kunnen verschuiven. In dit artikel vertellen we je alles over amplitief omdenken en geven we je praktische voorbeelden die je vandaag nog kan inzetten.

Wat houdt amplitief omdenken in?

Amplitief omdenken gaat over het denken in en gebruiken van positieve woorden. Binnen de psychologie wordt dit ook wel positieve psychologie genoemd. Op de werkvloer helpt amplitief omdenken je om alledaagse interventies om te buigen en zo de focus van het negatieve naar het positieve te verschuiven.

Amplitie: voorbeelden van positieve woorden

Wil je aan de slag met amplitief omdenken op de werkvloer? Hieronder vind je een lijst met voorbeelden die je vandaag al kan toepassen.

1. Van functioneringsgesprekken naar ontwikkelgesprekken
Door de focus van ‘functioneren’ te verleggen naar ‘ontwikkelen’, richt je je automatisch op de toekomst. Hoe iemand in het verleden functioneerde, is immers niet meer te veranderen. Belangrijker is om vooruit te kijken, je af te vragen wat iemand nog wil leren en hoe je er als werkgever voor zorgt dat diegene nog meer werkgeluk ervaart.

2. Van functieprofielen naar talentprofielen
In een functieprofiel staan taken en verantwoordelijkheden van werknemers vaak muurvast. Een talentprofiel wordt daarentegen gevormd door de persoonlijkheidskenmerken van een medewerker en de taken die daarbij passen. Medewerkers kunnen zo’n talentprofiel dan ook grotendeels zelf invullen (jobcrafting), zolang ze maar een waardevolle bijdrage leveren aan het afgesproken resultaat. Talentprofielen maken je organisatie wendbaarder en geven werknemers meer autonomie en vertrouwen.

3. Van verzuimgesprekken naar gezondheidsgesprekken
Verzuimgesprekken richten zich doorgaans op mensen die zich ziek hebben gemeld. Met zo’n gesprek kijk je waarom iemand ziek is en hoe diegene zo snel mogelijk weer aan de slag kan. Met gezondheidsgesprekken richt je je op alle medewerkers, in plaats van alleen op medewerkers die ziek zijn of om een andere reden niet kunnen werken. Deze manier van amplitief omdenken helpt je om risico’s in kaart te brengen, iedereen gezonder te maken en verzuim daarmee zoveel mogelijk te voorkomen.

Lees ook: Zo bevordert Visma | Raet de vitaliteit van haar medewerkers

4. Van exitgesprekken naar blijfgesprekken
Wil je talent behouden? Dan is het belangrijk om tijdens het dienstverband met werknemers in gesprek te gaan en niet alleen wanneer ze vertrekken. Waarom willen jouw medewerkers voor je werken? En wat maakt ze gelukkig? Dit zijn voorbeeldvragen die je tijdens een blijfgesprek stelt om waardevolle werknemers aan je organisatie te binden.

5. Van vergrijzing naar verzilvering
In de praktijk vergeten we vaak dat 50-plussers nog 17 jaar moeten werken tot hun pensioenleeftijd. Zij hebben dus nog voldoende tijd om zich te ontwikkelen. Bovendien is de werkervaring en kennis van een oudere generatie heel belangrijk voor de balans in een bedrijf. Beschouw je oudere werknemers daarom ook als volwaardig door te spreken van ‘verzilvering’ in plaats van ‘vergrijzing’.

6. Van werkdrukplan naar werkenergieplan
In een werkdrukplan omschrijf je wat de werkdruk is. Vaak zijn dit factoren waardoor de medewerker stress ervaart. Het heeft dus een negatieve lading. Bij amplitie draai je het negatieve woord ‘druk’ om naar het positieve woord ‘energie’. Met een werkenergieplan breng je in kaart op welke manier mensen energie uit hun werk halen hoe je dat nog meer kunt versterken.

Voordelen van amplitief omdenken

Amplitief omdenken is een laagdrempelige en praktische manier om amplitie op de werkvloer uit te rollen. Het helpt om te focussen op wat goed gaat en hoe je dit in de toekomst nog beter kan maken. Bovendien zorgt het gebruik van positieve woorden voor meer inzicht in het werkgeluk en de gezondheid van je medewerkers, waar jij als werkgever of leidinggevende vervolgens mee aan de slag kunt.

Lees ook: Tips van oud topsporter Gregory Sedoc voor een vitale organisatie.

Download de whitepaper amplitie

Wil je meer weten over amplitie en hoe je deze positieve bedrijfscultuur kunt toepassen binnen jouw bedrijf? Download dan onze gratis whitepaper. Hierin lees je alles over amplitie en delen amplitie-experts zoals amplitiedeskundige Ellen van Dieren en bijzonder hoogleraar vitaliteitsmanagement en senior consultant bij Loyalis Tinka van Vuuren, praktische tips.

Vitality

Meer verhalen over a.s.r. Vitality

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemiddag, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":true,"SCH_Pac_C_ASRNL":true,"SCH_Pdb_C_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ARD_C_DB":true,"ARD_C_KLANTADVIES":true}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }