Home Blogs van a.s.r. Het beweegdagboek van Eliza: hardlopen en wandelen

Het beweegdagboek van Eliza: hardlopen en wandelen

28 september 2021

Eliza (38) is een echte hardloopliefhebber. In 2016 en 2019 liep ze dan ook de marathon in Amsterdam en New York! Momenteel loopt ze samen met een hardloopgroep voor vrouwen in Rotterdam. Hoe Eliza het volhoudt om geregeld te sporten? Door te doen wat ze leuk vindt. Benieuwd hoe Eliza’s hele beweegdagboek eruit ziet? Lees dan snel verder!

Over Eliza

De week van Eliza

Dag Activiteit Duur Aantal Vitality Punten           
Maandag                       Hardlopen                     40 minuten                         200
Dinsdag Wandelen 60 minuten 200
Woensdag Hardlopen 110 minuten 200
Donderdag Wandelen
45 minuten 100
Vrijdag Wandelen 60 minuten 200
Zaterdag Hardlopen 90 minuten
Zondag Hardlopen 45 minuten

Maandag
Ongeveer tegelijkertijd met de inschrijving bij a.s.r. Vitality heb ik me aangemeld bij een hardloopgroep: Loopgroep Rotterdamse Vrouwen. Elke maandagavond doen we een training. Dit is de laatste voor de vakantie en na een rondje van 7 km sluiten we de avond af met een heerlijke picknick (zie foto).

Hoe gemotiveerd was je vandaag om te gaan bewegen en waarom? 😁 of 🙂 of ☹️

😁 Ik had erg veel zin in de gezellige afsluiting met de dames. Daarbij is een rondje Zevenhuizerplas in Rotterdam een van mijn favoriete hardlooprondjes.

Dinsdag
Het is mijn verjaardag! Voorafgaand aan mijn werk maak ik een ochtendwandeling. Ik heb er behoefte aan om in alle rust te starten en even wat gedachten de revue te laten passeren.
Aan het einde van de dag gaan mijn vriend Bart en ik naar Strandpaviljoen Zuid in Den Haag voor een verjaardagsdiner. We zetten nog wat stappen op het strand en genieten van een heerlijke avond.

Op een schaal van één tot vijf, welk cijfer geef je jouw work-out vandaag?

Mijn beweging van vandaag was super en geef ik een 5. Het ging niet om intensieve workouts, ik heb alleen maar gewandeld, maar de locatie (het strand) en het moment van de dag (’s ochtends vroeg) waren geweldig!

Woensdag
Woensdag is mijn vrije dag en Bart is ook vrij vandaag. We besluiten in de auto te stappen en naar Austerlitz te rijden voor een mooie boswandeling. We wandelen zo’n 8 km en we sluiten (uiteraard) af op het terras met een heerlijke lunch (zie foto).

Wat voor gevoel had je na het sporten?

Wederom ging het om een rustige wandeling zonder hoge hartslag. Maar het was een fijne locatie en ik vind de wandelingen met mijn vriend altijd erg gezellig. We hebben elkaar in coronatijd leren kennen en in het begin was er niets anders mogelijk dan wandelen, wandelen en nog eens wandelen. Gelukkig doen we dat allebei graag en hebben we al veel mooie plekjes in Nederland gezien. Van het uiterste noorden bij Lauwersoog (prachtig!) tot in Maastricht, waar we de Belgische grens aanraakten, en alles dat er tussenin ligt.

Donderdag
Tijd voor een rondje hardlopen na werk! Het is mijn favoriete manier om mijn conditie op peil te houden en mijn hoofd leeg te maken. Vandaag maak ik een rondje door de buurt van 7 km.

Wat vond je het leukste aan bewegen vandaag?

Het hardlopen ging niet per se makkelijk. Aan het einde van de werkdag of -week gaat het vaak wat moeizamer voor me, maar ik heb het toch maar weer gedaan. Na het hardlopen voel ik me altijd beter dan toen ik begon en ik heb nog nooit spijt gehad van een rondje hardlopen.

Vrijdag
Doorgaans loop ik in mijn pauze een flink blokje om. Ik werk zo’n 90% van de tijd vanuit huis en ik heb dan echt behoefte aan een wandeling. Vandaag maak ik mijn wandeling echter na werk. In Gouda is er een plek waar ieder jaar rond deze tijd honderden, al dan niet duizenden, spreeuwen zich verzamelen en dat is fantastisch om te zien (zie foto). Ik ontmoet mijn zus Raluca en haar vriend Thijn daar. Ze nodigen me uit voor een drankje. Daar ga ik graag op in en we beginnen het weekend goed. Wat later wandel ik weer 2 km terug van hun woning naar mijn eigen huis.

Het is bijna weekend! Waar haalde jij vandaag motivatie vandaan?

Meestal is vrijdag mijn borrelavond en sport ik niet. Maar vandaag had ik niets concreets op de agenda staan. Daarom vond ik het heerlijk om naar de spreeuwen te lopen en toch nog af te sluiten met een gezellig drankje. Wandelen zie ik niet per se als ‘echt’ sporten.

Zaterdag
Ik wandel altijd veel, maar deze week is het uitzonderlijk veel. Maar het weer is goed en ik geniet ervan! Vandaag wandel ik om de Reeuwijkse Plassen met mijn zus Raluca. We kletsen bij en ze trakteert me op een verjaardagslunch bij ’t Reeuwijkse Hout. Heerlijk!

Hoe gemotiveerd was je vandaag om te bewegen? En waarom?

De beweging zat ‘m vandaag vooral in heerlijk bijkletsen tijdens het wandelen om daarna af te sluiten met een lunch. Je hoeft je eten op geen enkele manier te ‘verdienen’, maar de combinatie bewegen en eten is een geluksmoment voor me. Het eten lijkt na een fikse wandeling (dit keer van 7 km) nóg lekkerder te smaken!

Zondag
Mijn vriend staat in de finale van een padeltoernooi! Ik kijk ernaar uit om hem aan te moedigen, maar voordat het zover is hardloop ik ook mijn eigen rondje (zie foto’s). In 2019 en 2016 deed ik mee aan een marathon (respectievelijk Amsterdam en New York) en zondagochtend was standaard ‘duurloopdag’. Ik maakte toen wel rondjes van 25, 30 of 35 km! Die tijden zijn voorbij, maar de zondagochtend blijft een heerlijk moment voor me om te sporten. Vandaag houd ik het na 7,5 km voor gezien.

Wat zat er vandaag mee? En wat zat er tegen?

Vandaag stond in het teken van sporten en sport kijken. Mijn zondagochtendworkout geeft me altijd heerlijke energie voor de rest van de dag. Het voelt gewoon zo lekker om een goede conditie te hebben!

De gouden tip van Eliza

Doe wat je leuk vindt en wat werkt voor jou. Zo maak je mij bijvoorbeeld niet blij met krachttraining of zwemmen. Ik zou het op de lange termijn niet volhouden als ik mezelf zou verplichten dat te doen. Geef mij maar wandelen en hardlopen in de natuur, soms eens afgewisseld met een fietstochtje. Uiteraard moet ik mezelf ook wel eens de drempel over schoppen, maar ik weet ondertussen dat dit de sporten en de beweegmomenten zijn waarvan ik geniet.

Ook meedoen met a.s.r. Vitality?
Kom in beweging met a.s.r. Vitality

Door stappen te zetten, je hartslag te verhogen, fietsritten te maken of een sportles te volgen, verdien je Vitality Punten. Jouw verdiende punten kun je inwisselen voor wekelijkse, maandelijkse en jaarlijkse beloningen. Verdien bijvoorbeeld elke week spaartegoed voor cadeaukaarten van Bol.com of Zalando, krijg iedere maand cashback op een Apple Watch of Fitbit en scoor aan het einde van het jaar cashback op je aanvullende zorgverzekering bij a.s.r. of Ditzo. Ook kun je de punten inwisselen voor een donatie aan een goed doel!

Ook meedoen?

Vitality

Meer verhalen over a.s.r. Vitality