Home Blogs van a.s.r. Het beweegdagboek van Stijn: fietsen en hardlopen

Het beweegdagboek van Stijn: fietsen en hardlopen

13 september 2021

Dierenarts Stijn (42) heeft een drukke baan, maar blijft toch in beweging: op de fiets racet hij naar iedere locatie toe. Zijn geheim om fit te blijven? Verandering moet je niet forceren: “Begin met kleine dingen die je normaal met de auto zou doen. Een half uur fietsen geeft je gigantisch veel energie en al kost het iets meer tijd, in de file staan is ook niet goed voor je humeur.” Benieuwd naar Stijns complete beweegdagboek? Lees het hier!

Over Stijn

De week van Stijn

Dag Activiteit Duur Aantal Vitality Punten
Maandag Fietsen 60 minuten 200
Dinsdag Fietsen 60 minuten 200
Woensdag Fietsen 60 minuten 200
Donderdag Calisthenics
90 minuten 300
Vrijdag Fietsen 60 minuten 200
Zaterdag Wandelen -  100
Zondag Hardlopen 120 minuten 300
 

Maandag
Om op mijn werk te komen pakte ik vanochtend de racefiets. Met een uitzonderlijke oostenwind vloog ik richting werk. De avondrit naar huis was iets langer: één van onze klanten wilde graag een vlooienmiddel thuisbezorgd krijgen. Normaal gesproken sturen we dat per post, maar nu was het een goed excuus om te genieten van wat extra kilometers in de zon. De aangepaste route bracht me langs een van de iconen van Eindhoven, het Evoluon. Daarna racete ik weer door richting het Eindhovens Kanaal, waar het mooie weer voor heel wat drukte op het fietspad zorgde. Wandelaars, hardlopers, wielrenners en mountainbikers ontwijkend kwam ik toch nog redelijk snel thuis. De aangepaste route bracht me langs een van de iconen van Eindhoven, het Evoluon.

Dinsdag
Vier kuikens lopen bij de Canadese ganzen aan de rand van het kanaal. Het is een vast element van mijn fietsroute. Net als wilde eenden, meerkoeten, futen, mandarijneenden en die wielrenner met een blauw fietsjack die me elke ochtend tegemoet rijdt. Of het nu regent, sneeuwt, vriest of zoals vandaag zomers heet is, hij is van de partij. Het enige verschil is of hij een pet of een muts draagt. 

Dankzij de oostenwind bereikte ik vandaag een hogere snelheid dan gisteren. De avondrit naar huis duurde wederom wat langer vanwege de tegenwind en omdat ik het niet kon laten om weer wat medicijnen te bezorgen. Onverwachts kreeg ik ook nog een achtervolger. Dat is wel het mooie van de zomer, dat je soms een extra renner in je slipstream krijgt. Dat stuk samen ging de snelheid direct flink omhoog. Goed voor de motivatie, zo’n ongeplande intervaltraining.

Woensdag
Sorry alvast. Niet voor mijn ochtendroutine, die ging prima. Vannacht had ik niet geslapen. Nadat ik gisteravond thuis was gekomen moest ik terug naar het werk voor een spoedgeval. Dat liep uit op een nachtelijke operatie voor mij en een paar collega’s. Eenmaal thuis vond ik half zes niet echt meer de tijd om nog onder de dekens te kruipen. Dus zette ik de vuilnisbakken aan huis, liep ik een grote ronde met de hond en smeerde ik de boterhammen voor de kinderen. De fietsroute naar werk gaf me weer genoeg energie om de ochtend door te komen. De middagrit naar huis ging wat minder goed.

Donderdag
Na een goede nachtrust was het vandaag mijn vrije dag. Wat was het benauwd. Met de transportfiets bracht ik onze dochter naar school. Bezweet laadde ik mijn bolderkar vol met trainingsattributen. Het calisthenics*-veld was mijn bestemming. De warming-up, voor zover die nodig, was een kwartier durende beenworkout uit de Adidas training-app. De opvolgende anderhalf uur was een combinatie van calisthenics-trainingen aan de toestellen, ringen en elastieken en training met gewichten. Benen, buik, armen en rug; alle spiergroepen kwamen vandaag aan bod.

*Calisthenics is een trainingsmanier waarbij enkel het lichaamsgewicht als weerstand wordt gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan push-ups.

Vrijdag
Het weer maakte vandaag een duidelijke omslag: het was een stuk koeler dan de rest van de week en het was windstil. Dat maakte de ochtendrit naar mijn werk niet heel bijzonder. De avondrit was dat zeker wel: na een extreem heftige hoosbui vertrok ik laat in de avond richting huis. Hoewel de lucht er nog dreigend uitzag verwachtte ik niet veel bijzonders. Die gedachte werd een kilometer verderop ruw verstoord: de Boschdijktunnel stond helemaal onder water. Omrijden kon, maar dit zou toch niet erger zijn dan de modderbaden tijdens de mudruns die ik wel eens had gedaan? Rustig fietste ik het water in. Eerst kwam het water tot aan de pedalen, maar hoe verder ik reed, hoe dieper mijn benen onder water verdwenen. Een paar meter verderop stond een stel hard te lachen en te roepen. Met natte onderbenen kon ik verder naar huis. Onderweg begon het nog wat te miezeren en te waaien. Op een paar stukken verhoogde ik mijn snelheid om de vertraging in te lopen: ik kon alleen maar denken aan die heerlijke douchebeurt thuis.

Zaterdag
Met een rustdag is niks mis. Dat hield niet in dat ik niks deed: de hond uitlaten, met de fiets naar de winkel, met een bolderkar gevuld met kinderen en de hond naar de ijssalon. Dat soort activiteiten!

Zondag
In april heb ik het hardlopen weer opgepakt. Drie maanden daarvoor was de laatste keer dat ik dat had gedaan. Eerder rende ik korte stukken, vaak intervaltrainingen. Nu was mijn doel om verder te rennen. In korte tijd kon ik dat opbouwen en rende ik mijn eerste halve marathon. Mijn tweede volgde een maand later. Vandaag had ik als doel gesteld om 25 kilometer te rennen in twee uur tijd. Met vier powergelletjes in mijn zak rende ik richting de Strabrechtse Heide. Dit prachtige natuurgebied gaf genoeg afleiding om de vermoeidheid in mijn benen te vergeten. De zanderige fietspaden brachten me naar modderweggetjes, mountainbikeroutes en een houten vlonderpad. Langs de route zag ik schapen, paarden en Schotse hooglanders. En ik hoorde in de verte zelfs een koekoek! Elke zes tot zeven kilometer nam ik een powergel, waarmee het de eerste helft prima te doen was. Met dertien kilometer in het eerste uur leek mijn doel binnen handbereik. Een aantal kilometer later nam de vermoeidheid in mijn benen toch toe, waardoor mijn gemiddelde tijden per kilometer hoger werden. Uiteindelijk klokte ik op twee uur af. Ik kwam iets meer dan 600 meter tekort. Na even uitlopen besefte ik dat ik nog vier kilometer naar huis moest. Half rennend en half lopend perste ik de laatste energie uit mijn benen, maar toen was het ook echt op. Mijn doel blijft dus nog even staan, maar mijn benen moeten daar vandaag even niet meer aan denken.

De zanderige fietspaden brachten me naar modderweggetjes, mountainbikeroutes en een houten vlonderpad. Langs de route zag ik schapen, paarden en Schotse hooglanders. In de verte hoorde ik zelfs een koekoek!

De gouden tip van Stijn

Verandering moet je niet forceren. Begin met kleine dingen die je normaal met de auto zou doen. Koop een bolderkar, zet er twee tassen in en loop naar de supermarkt. Ik pleit voor een bolderkar-parkeerplek bij iedere supermarkt! En de rit naar je werk, misschien kun je daarvoor de fiets nemen? Een half uur fietsen geeft je gigantisch veel energie en al kost het iets meer tijd, in de file staan is ook niet goed voor je humeur. En laat je niet tegenhouden door slecht weer! Nu zou ik afraden om buiten te fietsen tijdens onweer, maar of je nu nat wordt van het zweet of van de regen, dat maakt dan ook niet meer uit. Zolang je maar denkt aan die douche die thuis op je wacht.

Ook meedoen met a.s.r. Vitality?

Ben jij op zoek naar extra motivatie om net zoals Stijn in beweging te blijven? Met het beloningssysteem van a.s.r. Vitality gaat dat lukken!

Het werkt simpel: jij beweegt, wij belonen. Door stappen te zetten of je hartslag te verhogen, verdien je Vitality Punten. Die punten kun je inwisselen voor de leukste wekelijkse, maandelijkse en jaarlijkse beloningen. Scoor bijvoorbeeld wekelijks een cadeaukaart van Bol.com, Zalando of Intersport en verdien maandelijks cashback op je Apple Watch of Fitbit. Wat dacht je van jaarlijkse cashback op je aanvullende zorgverzekering bij a.s.r. of Ditzo?

Bekijk snel wat a.s.r. Vitality voor jou kan betekenen!

Vitality

Meer verhalen over a.s.r. Vitality