Ga naar de hoofdinhoud
Home Gestrande campers met de boot terug uit Marokko
In Marokko gestrande campers met de boot terug naar Nederland | Dit is de tijd van doen | a.s.r. | Fotocredits : Jeroen Jumelet

Gestrande campers met de boot terug uit Marokko

23 december 2020

Wat een heerlijke reis door Marokko moest worden, werd voor een groep camperaars een zeer aparte ervaring. Door de corona-lockdown moesten zij hun campers achterlaten en halsoverkop terug vliegen naar huis. De campers ook weer in Nederland krijgen was nog een hele klus. 

Foto: Jeroen Jumelet

Vakantiegangers gestrand in Marokko

Het was een groot gezelschap; 167 mensen met in totaal 84 campers hadden zich opgegeven voor een groepsreis van de Nederlandse Kampeerauto Club (NKC) naar Marokko. Zij werden verdeeld in 5 reisgezelschappen die vanuit Nederland vertrokken naar deze zonnige bestemming. ‘Het eerste deel van de reis verliep voorspoedig’, vertelt Eric Zeevalk van de NKC. ‘Alles zat mee en iedereen genoot. Maar in Marokko ging het mis. Door de coronapandemie ging het land in lockdown. In- en uitreizen werd vreselijk moeilijk. De fijne vakantiesfeer sloeg om en de ernst van de situatie drong tot iedereen door.’ 

Om alle camperaars thuis te brengen zocht Eric contact met het ministerie van Buitenlandse Zaken, de Nederlandse ambassade in Marokko en Transavia. ‘Na heel veel telefoontjes en e-mails lukte het via hen om toestemming te krijgen om deze groep met een vliegtuig te laten vertrekken naar huis. Hun vlucht bleek de laatste lijnvlucht naar Nederland voor Marokko het luchtruim sluit. Maar daarmee was niet het hele probleem opgelost, want hun campers moesten ze achterlaten.’ 

Campingterrein

Eric voorzag dat het achterblijven van deze campers wel eens grote gevolgen kon hebben. Hoe lang zou dit gaan duren, staan ze dan al die tijd wel veilig? Hij zocht contact met a.s.r. omdat een groot deel van de campers hier verzekerd is. a.s.r.-collega’s Hassan Fathallah en Fiona Donkers besloten samen met Eric een campingterrein speciaal hiervoor in te richten met constante beveiliging. Hassan: ‘Dit was een camping in de buurt van Marrakesh waar de NKC al mee samenwerkte. In eerste instantie voor 6 maanden, maar al snel werd duidelijk dat dit langer zou duren. Hiervoor hebben we de termijn van geldigheid van de verzekering van de campers in het buitenland voor onbepaalde tijd verlengd.’

In eerste instantie werd de optie bekeken om de camperaars weer terug te laten gaan naar Marokko om zelf hun camper naar Nederland te rijden. Maar daar werd door het negatieve reisadvies voor Marokko snel vanaf gezien. Hassan: ‘Vervolgens heeft de NKC een transportbedrijf ingeschakeld, dat in samenwerking met een lokale partner met hun chauffeurs de campers naar de haven van Casablanca laten rijden. Daar zijn ze op een boot gezet naar Amsterdam.’ 

Eric vertelt dat dit voor de campereigenaren best even slikken was. ‘Je moet je voorstellen dat deze camperaars echt ontzettend verknocht zijn aan hun voertuig en voor de aanschaf veel geld hebben neergelegd. Om er dan iemand anders in te laten rijden en zo de controle uit handen te geven, is erg lastig. Gelukkig zagen ze snel in dat dit de enige optie was om hun voertuig op korte termijn terug te krijgen.’

Overtocht probleemloos verlopen

Inmiddels zijn de campers weer terug bij hun rechtmatige eigenaren. Fiona: ‘De rit naar de haven van Casablanca is prima gegaan. Een aantal campers had een nieuwe accu nodig maar de meeste reden nog als een zonnetje. Ook de overtocht op de boot is probleemloos verlopen. Wij zijn erg blij dat de campers uit Marokko weg zijn en dit project tot een goed einde is gebracht.’

Marleen Veldhuijzen

Meer verhalen over Verzekeren

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenavond, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }