Home Blogs van a.s.r. "Er is geen weg terug, duurzaam transport is de toekomst."

"Er is geen weg terug, duurzaam transport is de toekomst."

23 juli 2019

Het duurzame verhuisbedrijf Van der Velde ’t Veentje, dat onlangs werd uitgeroepen tot Mondials beste verhuisbedrijf van het jaar, is nu ook ge-start met Hubbel Lastmile. Dat is een duurzame logistieke hub in Den Haag. Eigenaar Robert Medenblik: “Het verschil maken, dáár gaat het mij om.” 

De transportsector is geen koploper op het gebied van duurzaamheid. Wat is jullie drive om het anders te doen?

Robert Medenblik (RM): “De stad is vol, vervuild en gevaarlijk voor fietsers. In 2013 was de meest vervuilde straat van Nederland in Den Haag te vinden, er stonden zelfs 3 straten uit Den Haag in de top 10. Daar wilden we iets aan doen. Zonder dat alle vervoersmiddelen de stad uit moeten. Want zonder transport loopt de stad leeg. Je moet het gewoon anders aanpakken. In 2013 waren we het eerste verhuisbedrijf in de regio met een elektrische verhuiswagen. Daarmee hebben we zelfs de 4.500 ambtenaren van twee complete ministeries volledig elektrisch verhuisd. Mensen begrepen daar toen niets van. Maar wij wisten: er is geen weg meer terug. Duurzaam transport is de toekomst. De overheid zet daar ook op in: diesels mogen straks de stad niet meer in. Vervolgens kreeg ik het idee om een duurzame logistieke hub op te zetten aan de rand van Den Haag. Met zero emissie transport de stad in.”

Hoe werkt zo'n logistieke hub?

RM: “De hub blijft dag en nacht open, zodat leveranciers hun pakketten op een voor hen gunstig moment kunnen afleveren voor op- en overslag. Dat scheelt file en daarmee bespaar je kosten. Met onze elektrische voertuigen vervoeren we de goederen vervolgens de stad in. Zo hoeven vrachtwagens de binnenstad niet meer in. En kunnen we het transport slim en efficiënt combineren. Bundel bijvoorbeeld de ritten van de goederen voor een kinderdagverblijf met 20 filialen in de stad. In plaats van eerst langs ieder filiaal de luiers af te leveren en vervolgens de schoonmaakmiddelen met een volgende vervuilende wagen, kun je die goederen in een keer elektrisch afleveren. Dat scheelt een behoorlijk aantal ritten en uitstoot. Uiteraard is het doel om in de toekomst voor meerde-re eindafnemers een route te rijden. Juist het bundelen van ritten voor verschil-lende eindafnemers zorgt voor het gewenste effect. Daarnaast faciliteren we een eigen hub voor de eigenrijders, zodat zij met hun elektrische voertuig zelf de stad in kunnen.    

Daarbij gaat het me in de eerste plaats niet om het gat in de markt op te vullen. Ik wil kijken waar behoefte aan is. Een concept bedenken dat toegevoegde waarde heeft. Het is mijn missie om de mindset van mensen te veranderen: van onverschillig naar duurzaam. Kijk, veel bedrijven voelen zich nog niet of onvoldoende verantwoordelijk voor het transport van de goederen die zij produce-ren, bestellen of afleveren. Neem printpapier. Hoeveel ondernemers denken na over de manier waarop dat papier de klant bereikt? Over het aantal ketens van vervoer, over het type transportmiddel? Mensen zijn gewend dat als ze iets bestellen, het er snel is en dat ze het makkelijk weer kunnen terugsturen als het product niet naar wens blijkt. Maar dat kan allemaal veel bewuster en duurzamer. Aan de kant van de afnemer, de leverancier en vooral aan de kant van de producent.”

 

Heeft u tips voor ondernemers op het gebied van duurzaamheid?

RM: “Als ondernemer kun je beginnen bij je eigen processen. Hoe duurzaam zijn die? Zo scheiden wij plastic, papier en folies bij verhuizingen. Zijn onze koffiebekers en banners van gerecycled materiaal en schenken we thee gewoon in mokken. Dat zijn de kleine details. Maar ik zou het liefst zien dat we straks volledig circulair omgaan met producten. Kijk ook naar het duurzame beleid van de bedrijven waarmee je zaken doet. Op advies van onze verzekeringsadviseur, Ivo van Peppen van het gelijknamige assurantiebedrijf, hebben we daarom inmiddels veel zaken ondergebracht bij duurzame verzekeraar a.s.r. Deze verzekeraar past goed bij ons en het nieuwe bedrijf Hubbel Lastmile bij hen. Daarbij is het extra bijzonder dat onze samenwerking met Van Peppen al bestaat sinds de jaren dertig. Van transport via de handkar verzekeren we nu risico’s die te maken hebben met elektrische distributie. Ook onze relaties zijn dus duurzaam.”  

Wat is jullie wens voor de toekomst?

RM: “We willen eerst Den Haag enthousiasmeren voor onze duurzame logistieke hub. En zo meewerken aan de duurzame transitie. Daarna zetten we ons concept misschien door naar de rest van Nederland. Als we kunnen bijdragen aan het verminderen van de drukte, en het verbeteren van de luchtkwaliteit en verkeersveiligheid ben ik gelukkig. Het verschil maken, dáár gaat het mij om.”

Verzekeren
Fleur Gorissen-de Paauw

Meer verhalen over Transport