Zowel de huiswerkbegeleiding als het voorlezen gaat nu online. Gerda: “De eerste paar sessies waren wat rommelig, maar toen het eenmaal lukte was dat echt een overwinning. Nu voel ik me helemaal comfortabel online. Het heeft ook veel voordelen, want er is digitaal veel mogelijk om de sessies afwisselend te maken. Ik kan een boek in beeld laten zien, maar bijvoorbeeld ook liedjes luisteren, linkjes doorsturen en chatten met taal en emoticons. En er is minder afleiding dan bij een huisbezoek, zodat er meer tijd overblijft om echt aandacht te geven aan het kind. Daar gaat het natuurlijk om.” Ingrid hoort van ‘haar’ vrijwilligers dat bij de online huiswerkbegeleiding het vasthouden van de aandacht juist moeilijker is dan bij een huisbezoek. “In plaats van anderhalf uur per week is de online-hulp omgezet in 3 keer een half uur.” En hoe goed het online voorlezen Gerda ook afgaat, ze merkt wel dat er behoefte is aan meer: “Laatst vroeg hij wanneer ik bij hem thuis kwam lezen. Zo lief, dat blijft me bij.”