Welkom bij a.s.r.

Wij gebruiken technieken in de site die niet worden ondersteund door jouw browser. Wij ondersteunen wel alle laatste versies van Chrome, Safari, Firefox en Internet Explorer.

Home Blog Taxi Electric, duurzaam ondernemen in de taxibranche

Taxi Electric, duurzaam ondernemen in de taxibranche

De taxiwereld is de laatste jaren flink opgeschud, denk aan Uber met z’n taxi-app en de reuring die het veroorzaakte. In Amsterdam kwam in dezelfde tijd een andere start-up op de markt: Taxi Electric. Met een wagenpark van uitsluitend elektrische auto’s en veelal 50-plussers achter het stuur, is Taxi Electric een voorbeeld van een ‘social enterprise’. Reden genoeg voor Social Impact Ventures (Social IV), een investeringsfonds voor Nederlandse duurzame ondernemingen, om een investering te doen in deze taxiservice. a.s.r. investeert in Social IV en is enthousiast over de financiële steun aan Taxi Electric.

Eerste volledig elektrische taxiservice

Het begon allemaal met een paar elektrische Nissan Leafs. Studiegenoten Edvart Hendriksen en Ruud Zandvliet zetten daarmee de eerste volledig elektrische taxiservice in Europa op en hopen over 5 jaar in alle grote Europese steden taxi’s te hebben rijden. Maar eerst willen ze groter groeien in de Randstad. Dat kan met de investering van Social IV, waarmee ze meer taxi’s in kunnen zetten in Amsterdam en omgeving. Ze rijden nu met zo’n 40 volledig elektrische auto’s en bieden taxiritjes door heel Nederland aan. Ze zijn de stilste taxi’s van Nederland, allemaal uitgerust met WIFI.

Bijdrage aan duurzaamheid

De taximarkt is een van de meest vervuilende sectoren in onze samenleving. Met hun bedrijf willen oprichters Edvart en Ruud aantonen dat het op een milieuonvriendelijke markt toch mogelijk is om duurzaam te ondernemen. Met hun voorbeeld willen ze andere taxibedrijven aanmoedigen ook in elektrische auto’s te gaan rijden en zo uiteindelijk de hele taximarkt te verduurzamen. Voor Social IV was dit een goede reden om in Taxi Electric te investeren. Naast de positieve impact op ‘planet’ heeft Taxi Electric ook impact op ‘people’. De chauffeurs zijn veelal vijftigplussers, waardoor ze in de afgelopen jaren al tientallen langdurig werklozen aan een baan hebben geholpen.

Terugverdienen

Taxi Electric concurreert niet op prijs, maar op service en duurzaamheid. Hierdoor kunnen ze een hogere bezettingsgraad realiseren en de kosten van het maatschappelijk ondernemen terugverdienen. Duurzaamheid is de reden dat ze bij nieuwe klanten in beeld komen en een kans krijgen. De taxi’s rijden op 100% groene stroom en door de goede service van de vriendelijke chauffeurs worden ze vaak teruggevraagd. Inmiddels hebben ze een vaste klantengroep opgebouwd. Klanten zijn onder meer ABN Amro, IBM, ING, Heineken, KPMG en LG.

Christel van Capelleveen

Meer verhalen over hetanderebewijs