Home Feit of fabel: wintermoeheid bestaat echt!

Feit of fabel: wintermoeheid bestaat echt!

10 januari 2023

Het is een feit, wintermoeheid bestaat echt. Dat je je in de winter wat sneller moe voelt heeft alles te maken met gebrek aan daglicht. De dagen zijn korter en je komt minder vaak buiten. Doordat je minder daglicht ziet, maken je hersenen bepaalde stoffen minder of juist meer aan. En dat maakt veel uit voor je humeur en hoe je je voelt. De winter kan dus echt voor vermoeidheid zorgen. Lees meer over de oorzaken en 5 tips tegen een winterdip.

Minder daglicht

Misschien merk je dat je ‘s ochtends meer moeite hebt om uit bed te komen. En ‘s avonds minder zin en energie hebt om dingen te doen. Misschien ga je vroeger naar bed, maar ontdek je dat je de volgende dag toch niet fitter bent. Je voelt je zelfs wat somber en wordt makkelijk boos. De belangrijkste oorzaak van vermoeidheid in de winter is minder daglicht. Doordat de zon later opkomt en eerder ondergaat, word je minder blootgesteld aan daglicht dan in het voorjaar en de zomer. En daglicht heeft invloed op ons lichaam en onze geest. Maar hoe werkt dat dan?

Oorzaken van wintermoeheid

Je hersenen maken bepaalde stoffen meer of juist minder aan. Zo verandert de aanmaak van het hormoon melatonine, ook wel slaaphormoon genoemd, onder invloed van daglicht. Zodra het donker wordt, gaat je lichaam dit hormoon aanmaken en zorgt voor een slaperig gevoel. Daarnaast zorgt daglicht er ook voor dat je hersenen serotonine aanmaakt. Minder daglicht betekent minder aanmaak van deze neurotransmitter. Serotonine is belangrijk voor je stemming, maar beïnvloedt ook je eetlust, spijsvertering, slaap- en waakrite en je mentale vermogen. En tot slot, door minder zonlicht op je huid, maak je ook minder vitamine D aan. Juist deze vitamine zorgt voor een opgewekt humeur, sterke botten en voldoende energie.

Zo kom je de winter beter door

Nu je weet waardoor je je in de winter wat meer moe en somber kunt voelen, kun je er ook iets aan doen. We geven je 5 tips tegen een winterdip. 

1. Zorg voor genoeg licht in huis

Licht is de belangrijkste factor om van een winterdip af te komen. Licht in je huis is erg belangrijk voor je gemoedstoestand. Absorbeer daarom zoveel mogelijk (dag)licht. Doe meteen als je opstaat de lampen aan en de gordijnen open. Werk je thuis? Doe je werk dan op een plek met voldoende licht van buiten. Maak je huis in de avond gezellig met lampen en kaarsjes. Gezellig licht zorgt voor sfeer in plaats van somberheid tijdens de donkere dagen.

2. Ga naar buiten

’s Ochtends vroeg schijnt extra goed voor je te zijn. Dan zit er veel ‘blauw’ in het licht en dat remt de aanmaak van melatonine. Maak een ochtendwandeling zogauw de zon opkomt. Door buiten te bewegen sla je twee vliegen in één klap. Want zowel daglicht als beweging zorgen voor de aanmaak van serotonine. Daarnaast pak je door buiten te zijn de nodige vitamine D mee. Zit de R in de maand dan is het goed om extra vitamine D3 te slikken. 

3. Slaap op vaste tijden

Zorg zelf voor regelmaat in je slaap- en waakritme door op vaste tijden op te staan en naar bed te gaan. Probeer niet toe te geven aan je vermoeidheid en je verlangen vroeg naar bed te gaan. Hou je gewone slaaproutine aan. Dus draai je ’s ochtends niet nog een keer om maar sta op en start de dag.  

4. Eet voldoende groente en fruit

Gezonde voeding helpt je om je beter te voelen. In de winter kan je lichaam wel wat extra groente gebruiken, dus maak eens een goed gevulde maaltijdsoep of een lekkere stamppot. Fruit en vooral citrusvruchten zijn goed om gezond de winter door te komen. Citrusvruchten zijn goede boosters voor je immuunsysteem, ze hebben veel vitamine C. Eet daarom regelmatig een sinaasappel of mandarijn. Of combineer citrusvruchten in of bij je eten.

5. Maak tijd voor dingen die je gelukkig maken

Iedereen voelt zich soms wat down. Accepteer de momenten dat je je wat minder voelt en wees lief voor jezelf. Doe toch dingen waarvan je weet dat je er blij van wordt. Haal wat voorjaar in huis met een bos bloemen, lees een inspirerend boek, luister een fijne podcast tijdens een lange winterwandeling. Zorg voor voldoende ‘me time’ en wees lief voor jezelf. 

Gezonde gewoontes
Aan de slag met nieuwe gewoontes

We hebben niet alleen goede zorgverzekeringen, maar helpen ook als je nieuwe gewoontes wil proberen. 

Op het platform Goed bezig! vind je allerlei challenges, tips en inspiratie om meer te bewegen, beter te slapen, gezonder te eten en nog veel meer. Ons steuntje in de rug bij het aanleren van nieuwe gewoontes.

Christel van Capelleveen

Meer verhalen over Zorg

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemiddag, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"BA_C_PIBB":true,"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":true,"SCH_Pac_C_ASRNL":true,"SCH_Pdb_C_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ARD_C_DB":true,"ARD_C_KLANTADVIES":true,"ZO_C_DAV_SERVICE":true}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }