Ga naar de hoofdinhoud
Home Ga je met de auto Europa in? Vergeet je milieusticker niet!
Open achterbak van een auto die volgepakt is met tassen en koffers

Ga je met de auto Europa in? Vergeet je milieusticker niet!

01 september 2022

Ga je met de auto Europa in? Controleer dan van tevoren of er milieuzones zijn en of je een milieusticker of vignet nodig hebt voordat je de grens oversteekt.

In sommige landen zijn milieuzones ingesteld. Je mag in deze milieuzones alleen rijden als je auto aan bepaalde voorwaarden voldoet en je bijvoorbeeld een vignet of milieusticker hebt. Rij je toch met een te vervuilende auto de stad in? Dan heb je kans op een flinke boete. Om boetes te voorkomen is het daarom verstandig om je auto te voorzien van een milieusticker voordat je een milieuzone inrijdt. Maar in welke landen is een milieusticker of vignet verplicht?

Vignet of milieusticker

Ga je met de auto op vakantie dan bestaat de kans dat je door of naar een land reist waar je een mileusticker of vignet nodig hebt. Zo zijn er in Frankrijk en Duitsland verschillende milieuzones waarvoor je een milieusticker nodig hebt en moet je een vignet hebben wanneer je met de auto door Oostenrijk of Zwitserland reist. Benieuwd of jij een vignet of milieusticker nodig hebt? Op de website van Vignet Online vind je een overzicht van de steden waar een milieusticker verplicht is en vraag je de juiste milieusticker of vignet makkelijk aan.

Milieusticker in Duitsland

Vanaf 2008 mogen Duitse steden bepaalde zones aanmerken als milieuzones, waarvoor toegangseisen gelden. Deze milieuzones, zogenaamde ‘’Umweltzones’’ hebben als doel de luchtkwaliteit te bevorderen van de steden. Om in een milieuzone met je auto te mogen, moet je zichtbaar een milieusticker van de juiste kleur op je voorruit hebben. Deze milieustickers, oftewel ‘’Umweltplaketten’’ kun je online aanvragen.

De milieuzones zijn te herkennen aan een verkeersbord met daaronder de kleur milieusticker die je nodig hebt om die milieuzone in te mogen rijden. De milieusticker is kentekengebonden en is hierdoor onbeperkt geldig. Je hoeft dus niet iedere vakantie een nieuwe milieusticker op je ruit te plakken. Als je kenteken verandert moet je wel een nieuwe milieusticker aanvragen.

In Duitsland zijn autosnelwegen geen onderdeel van de milieuzone. Rij je door Duitsland op doorreis naar Oostenrijk of Zwitserland? Dan heb je geen milieusticker nodig.

Milieuvignet in Frankrijk

Hoewel in Duitsland de milieuzones al een tijdje gelden, werd op 1 januari 2017 voor de Franse auto’s het milieuvignet ingevoerd, het zogeheten ‘’Crit'Air Ecovignet’’. Per 1 april 2017 moeten buitenlandse bestuurders ook aan deze milieu eisen voldoen. Dat betekent dat je als Nederlander een speciale milieusticker op je voorruit moet hebben voordat je Parijs inrijdt. Naast Parijs zijn er ook milieuzones in Grenoble en Lyon. Volgens de ANWB zijn er al plannen voor invoering van milieuzones in onder andere Bordeaux, Dijon, Lille en Straatsburg.

Zorg ervoor dat je het vignet tijdig online bestelt, het is namelijk niet langs de weg te krijgen. Je kan het vignet online bestellen via de officiële website certificat-air.gouv.fr, de milieusticker reken je dan met je creditcard af. Je kunt er ook voor kiezen om het vignet te bestellen via Vignet Online, zij regelen de online aanvraag voor je en bovendien heb je meer betalingsmogelijkheden. 

Niet op tijd je vignet binnen per post? De Franse politie adviseert dan het aanvraagformulier en de bevestiging uit te printen en mee te nemen. Net als de Duitse milieusticker, is het Franse milieuvignet gebonden aan je auto en dus onbeperkt geldig.

Fleur Gorissen-de Paauw

Meer verhalen over Verzekeren

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemorgen, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":true,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":true,"SCH_Pac_C_ASRNL":true,"SCH_Pdb_C_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ARD_C_DB":true,"ARD_C_KLANTADVIES":true}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }