Home Blogs van a.s.r. Wandelen 6 x wat doet wandelen met je lichaam

6 x wat doet wandelen met je lichaam

06 oktober 2020
Wandelen is goed voor je! Dat heb je vast al eens gehoord. Maar wat doet wandelen precies met je lichaam? Welke spieren gebruik je? En hoeveel calorieën verbrand je met wandelen? In deze blog vind je 6 belangrijke effecten van wandelen. Ga een blokje om! Hierna kun je zeker niet meer stilzitten. 

1. Met wandelen verbrand je calorieën

Wandelen activeert de grote spieren in je lichaam, zoals je buik-, rug- en beenspieren. Je lichaam gaat daardoor flink aan het werk. En hard werken, betekent calorieën verbranden! Hoeveel calorieën je precies tijdens een wandeling verbrandt, hangt af van het wandeltempo en je lichaamsgewicht

Dat zit zo. Hoe hoger het gewicht en hoe meer inspanning, hoe meer calorieën je verbrandt. Als je in een rustig tempo (3-5 km per uur) wandelt, verbrand je ongeveer 3,5 calorieën per kilo lichaamsgewicht per uur. Wandel jij stevig door (5-6 km per uur)? Dan ligt de verbranding op ongeveer 4,3 calorieën per uur. Check de tabel hieronder om af te lezen hoeveel calorieën jij ongeveer tijdens een wandeltocht verbrandt. 

Hoeveel calorieën verbrand je met wandelen?

2. Wandelen is goed voor je benen (en andere spieren)

Met een wandeling gebruik je vooral de spieren in je benen en billen. En hoe meer je traint, hoe sterker ze worden. Met een stevige wandeling span je niet alleen de kuiten, hamstrings en bilspieren aan. Ook je buik en rug train je met een stevige wandeling! Dat is nog eens dubbel winnen. 

TIP! Train je spieren zwaarder door een heuvel of trap op te lopen. Het omhoog lopen en traplopen vraagt extra inspanning van je been- en bilspieren. Die uitdaging laat jij toch ook niet lopen? ;-)

3. Van wandelen krijg je stevigere botten (en kraakbeen) 

Elke dag een wandeling van dertig minuten helpt bij de opbouw en het behoud van botmassa. Regelmatig wandelen maakt je botten dus sterker. Mocht je vallen, dan breken je botten minder snel. Ook het kraakbeen bouwt zich op. Hierdoor beweeg je soepeler. Bij botontkalking helpt het regelmatig belasten van de botten zelfs om het ontkalkingsproces te remmen. 

4. Wandelen verbetert je conditie

Stap jij graag flink door? Dan ben je lekker op weg om je conditie te verbeteren! Bij een stevig wandeltempo adem je sneller en werken je hart en longen harder. Op die manier train je jouw conditie en neemt de kans op hart- en vaatziekten af. Je conditie nóg meer trainen? Tijd om die hartslag omhoog te gooien! Wissel de volgende keer na elke twee minuten je normale wandeltempo eens af met één minuut in hoog tempo wandelen. 

5. Wandelen maakt je creatiever 

Tijdens het wandelen gaat je hart sneller pompen en stroomt er meer bloed naar je hersenen. Neuropsycholoog Erik Scherder legt uit dat je hersenen daardoor betere verbindingen maken, waardoor je creativiteit en productiviteit stijgt. Onderzoekers van de Amerikaanse Stanford Universiteit ontdekten dat je creativiteit gemiddeld zelfs met 60% stijgt tijdens het wandelen. De perfecte manier dus om je creativiteit een flinke boost te geven! 

6. Wandelen vermindert stress 

Wandelen helpt ook om te ontspannen. Hierdoor ervaar je minder stress. Vooral een wandeling in de natuur vermindert stress of depressieve gevoelens. Tijd dus om er lekker op uit te trekken!  

Ga een blokje om met a.s.r. Vitality

Wandelen beloont niet alleen je lichaam en geest, maar ook je portemonnee! Ga een blokje om met a.s.r. Vitality en verdien de leukste beloningen! Hoe meer stappen, hoe meer punten. Wissel jij de punten in voor een wekelijkse cadeaukaart van €5 voor Zalando, Intersport of Bol.com? En zet jij extra stappen voor maandelijkse cashback op je Apple Watch of Fitbit? 

Check wat a.s.r. Vitality voor jou kan betekenen! 

Vitality

Meer verhalen over Vitality - wandelen